Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars

Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars
  • Food-en-retail
  • 17 apr 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsoorlogShowroomtraffic

Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.

De Duitse belangenclub Verband der Automobilindustrie (VDA) stelt negatieve gevolgen te verwachten als door de bezwaren tegen een 'te lage P van Prijs' van de e-cars uit het Verre Oosten een handelsoorlog met China uitbreekt, aldus president Hildegard Müller in een interview met Die Welt.

De Europese Commissie maakte in 2023 bekend een onderzoek te starten naar mogelijk marktverstorende Chinese subsidies voor elektrische auto's, wat kan leiden tot strafheffingen, meldt Nu.nl.

Alleen lossen zulke extra heffingen de problemen voor de Europese en Duitse auto-markt niet op, stelt Müller. Ze kunnen juist averechts werken, vreest ze. 'De invoerrechten die de Europese Commissie voor ogen heeft, kunnen bij een handelsconflict snel een negatieve impact hebben', zegt Müller in de Duitse krant.

Zo vrezen Duitse autofabrikanten voor tegenmaatregelen op de voor hen belangrijke Chinese markt. Voor Duitse merken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot het belangrijkste afzetgebied. Ook stelt Müller dat de transitie naar electrisch zou kunnen vertragen, wanneer het prijsinstrument door extra heffingen wordt gehinderd.
(bronnen: Die Welt en Nu.nl, beeld: Sophie Jonas / Unsplash)
 

Lees ook: Chinese auto’s made in Barcelona? (FD)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken