Onderzoek: podcastadvertising loont

Onderzoek: podcastadvertising loont
  • Media
  • 5 apr 2024 @ 11:24
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

MeMo² heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten zijn nu beschikbaar in een praktische gids voor adverteerders.

Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle Nederlanders van 18+, zo’n 7 miljoen mensen, luistert regelmatig naar podcasts. Het aantal luisteraars is voornamelijk hoog onder de jongere doelgroep t/m 34 jaar, studenten en hoogopgeleiden die steeds minder goed te bereiken zijn met traditionele media zoals tv en radio. Podcasting heeft zich snel ontwikkeld als een krachtig medium voor informatie, entertainment en storytelling. Adverteerders zien in podcasts een waardevolle kans om op een dieper niveau verbinding te maken met hun doelgroep en effectiever te communiceren.

 Adverteren in podcasts onder de loep

Tot nu toe zijn er in de Nederlandse markt slechts enkele brand lift studies te vinden over de effectiviteit van podcastcampagnes die openbaar zijn. Een overkoepelende meta-analyse ontbrak echter nog, wat aanleiding was voor MeMo² om deze, in samenwerking met Tonny Media, te ontwikkelen om essentiële inzichten in de effectiviteit van podcastreclame te verzamelen in een whitepaper. 

Praktische gids voor effectieve campagnes

Het whitepaper werpt volgens de onderzoekers licht op de groeiende impact van podcastadvertenties in vergelijking met andere online kanalen. Deze publicatie biedt inzicht in de impact van adverteren in podcasts en biedt strategieën voor merken en podcastcampagnes. Met data-analyse wordt aangetoond hoe en op wat voor manier podcastadvertenties merk- en propositiebekendheid vergroten. Hierbij wordt de cruciale rol van de geloofwaardigheid en likeability van de podcastmakers in combinatie met sterke creatieve concepten benadrukt.

Titus van Dijk, oprichter van Tonny Media: ‘Als Tonny Media zijn we blij met de resultaten en het onderzoek, dat onafhankelijk is uitgevoerd door MeMo², a Kantar company. Voor ons is het belangrijk om nog beter inzicht te krijgen in de effectiviteit van onze advertentiecampagnes. Op deze manier kunnen we adverteerders en partners nog beter adviseren in hun merk- en campagnestrategie, en zo hun media-inzet optimaliseren.’

Coen Kempen, Global Head of Strategy bij MeMo², a Kantar company: ‘De toename van podcastcontent en gerelateerde merkinitiatieven is goed te rechtvaardigen. Dit medium scoort hoog op bereik én aandacht in onze benchmarks, dankzij de kwalitatieve advertentiemogelijkheden die worden geboden in en rondom podcasts.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken