[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?

[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?
  • Media
  • 26 jul 2023 @ 08:58
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Elon Musk – ja, die van my way or no way – komt wederom met een opmerkelijke actie: het blauwe vogeltje moet plaatsmaken voor een door AI gefantaseerde X. Briljant of gewoon dom?

De sloper

Musk heeft in 2022 Twitter gekocht met geleend geld voor het astronomische bedrag van 44 miljard dollar. Naar goed Muskiaans gebruik werd de bedrijfstop direct ontslagen zodat hij zonder gedoe verder kon. Ook een fors deel van het personeel mocht het bedrijf al heel snel verlaten.

"De vogel is bevrijd", schreef Musk 28 oktober van dat jaar op Twitter. Dat was een directe verwijzing naar het logo van Twitter. Met zijn tweet leek hij toen te doelen op vrijheid van meningsuiting op het platform, iets dat hij hoog in het vaandel heeft staan.

De Twitter Bird is een zeer waardevolle brand asset en heeft een enorme branding power, en met het onthoofden ervan weet je gewoon niet wat er gebeurt.

Het is een iconisch merkbeeld dat inmiddels een plekje heeft in het geheugen van miljarden mensen. Brand Finance heeft de merkwaarde van Twitter recentelijk nog voor de wisseling van de eigenaar geschat op 4 miljard dollar.

Hoofdkantoor X – bron: tweet Elon Musk

Adweek legt X voor aan marketeers

Het grote applaus voor de move van Musk blijft nog even uit, zoals blijkt uit deze onderstaande reacties op de opmerkelijke move van Musk.

If I ask my kids to draw the brand Twitter they will draw a bird, zo stelt Trix van Vleuten (Philips,KFC)

There must be a confused pirate running this place, aldus Phillip Oakley (brand strategist)
 

It is a dangerous move. A brand icon recognised throughout the World being changed for a AI inspired logo design that is already being used by a number of companies, aldus The Word Farm agency.

It is a simpler logo. We’ll see where it goes, zegt  Eric Coyle, marketingprofessor at trident University.

Absolutely pathetic and ridiculous. Also, how does this relate to the word "twitter", "tweet" etc.?, aldus soudružka, procrastinator.

As a long-time branding professional, not sure this is a wise move. Twitter and the logo are known world-wide and the logo is on a gazillion websites for other brands and Twitter users. Why walk away from that?, aldus professor Hughes, University of Florida.

    Bron: Joep Bertrams cartoonist

‘Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app' Statement Elon Musk / 2022

Briljant of superdom?

Twitter, een wereldwijd bekend merk, raakt zijn heritage kwijt door deze zonderlinge actie van Musk. Dat lijkt een enorme vernietiging van merkwaarde en vormt een levensgroot risico dat Twittergebruikers zich vervreemd voelen en afhaken, waarmee de merkwaarde drastisch kan dalen.

Anderzijds heeft het merk Twitter al jaren een behoorlijke negatieve lading omdat er veel zeer negatieve reacties en beschuldigingen op geplaatst worden. En dat schrikt ook af. Twitter als stortbak en afvoerputje voor meningen en aantijgingen maakte de app niet echt populair.

Door te starten met een schone lei, en dus met X, kun je uiteraard een nieuwe start maken. Maar gaat onze halfgod Musk in het vervolg de berichten screenen en verwijderen als het hem niet bevalt? Of gaat hij juist nog meer dreigementen en negatieve posts toelaten?

Musk kondigt aan dat het X platform zal worden verrijkt met andere en bredere functies om de concurrentie met onder meer het Chinese WeChat en het almachtige Meta aan te gaan.

Het blijft al met al een zeer merkwaardige zet van Musk. Maar anderzijds, wat is nieuw, deze man doet echt wat hij zelf wil. We zullen zien welke kant dit op vliegt. Zonder twijfel blijft het in elk geval een super interessante marketingcase.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken