[column] Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende hond en kleurrijke figuren

[column] Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende hond en kleurrijke figuren
  • Media
  • 19 apr 2024 @ 11:02
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: No One Has Made This Dramatic of a Change Yet

Een heerlijk laagdrempelige trend die bijzonder geschikt is voor marketeers is de ‘dramatic change’ trend. De sound - een stukje uit een interview met de Amerikaanse internetpersoonlijkheid JoJo Siwa - wordt momenteel volop gebruikt door TikTokkers. Wat zegt JoJo dan precies? De voormalig kindster (ze is inmiddels 20) onderging onlangs een flinke metamorfose waar ze zelf nogal ondersteboven van is. In gesprek met een verslaggever beweert ze zelfs dat níémand van haar generatie (Z) ooit zo’n drastische gedaanteverwisseling heeft ondergaan. “Het is eng om de eerste te zijn, maar iemand moet het doen”, verkondigt ze overtuigd, terwijl de interviewer z’n lach nauwelijks kan inhouden. Het fragment duikt momenteel in talloze TikToks op waarin gebruikers (dikwijls met enig sarcasme) terugdenken aan een moment waarop zij dachten het wiel te hebben uitgevonden, maar waarop ze stiekem nog hartstikke naïef of onwetend waren. Film jezelf terwijl je de uitspraken van JoJo playbackt en plaats een grappige copy in beeld waarin je de situatie omschrijft. De trend leent zich ook perfect om bepaalde ‘levensveranderende’ producten uit te lichten, of bijvoorbeeld een bezoek aan een winkel te bestempelen als life changing.



2. CAPCUT: huilende hond

Ja hoor, er is weer eens een hond van de partij in dit rijtje met trends. Ditmaal een behoorlijk sip exemplaar dat goed gebruikt kan worden om bijvoorbeeld teleurstellende situaties op de werkvloer uit te lichten. Dat wordt momenteel dan ook al volop gedaan door andere TikTokkers, die de sniffende viervoeter inzetten om te delen hoe ze zich voelen als hun werk-bestie vrij neemt, maar zij gewoon moeten werken. Hoe het is als al hun collega’s vakanties boeken, terwijl zij geen vrije dagen meer hebben. Of wanneer de verwachte complimentenstroom van hun baas uitblijft na flink wat extra inspanningen. Mogelijkheden genoeg met deze rakker, waarbij je naast de capcut enkel een foto en een tekstje nodig hebt. 

 



3. TREND: My Life Was Black And White

Met een sound afkomstig uit de film A Man Called Otto brengen gebruikers van het platform momenteel massaal een ode aan degene die hun leven heeft verrijkt. Beste vrienden, geliefdes of dierbare familieleden worden in het zonnetje gezet aan de hand van een quote van hoofdrolspeler Tom Hanks. “My life was black and white before I met Sonya. She was the color”, aldus de poëtische zin waar Tiktokkers mee aan de haal gaan. Bij (zwart-wit)beelden van zichzelf delen ze de quote in beeld, waarbij de naam van Sonya vervangen wordt door degene die hun leven een stukje mooier maakt. Wanneer Tom “She was the color” uitspreekt, worden beelden gedeeld met de persoon in kwestie, uiteraard in kleur. Dit is natuurlijk een leuke trend voor collega-vrienden die elkaar helemaal gevonden hebben, maar zou je ook goed kunnen inzetten rondom bijvoorbeeld een komende  collectie of een nieuw product. Bijvoorbeeld: “Mijn leven was zwart-wit voor ik winkel X / product X ontdekte. Zij gaf het kleur”.


 



4. SOUND: I Like the Way You Kiss Me

Een sound die momenteel volledig door het dak gaat en je ongetwijfeld al ergens voorbij hebt horen komen, is I Like The Way You Kiss Me van de Brits-Cypriotische zanger Artemas. Het nummer staat hoog in de hitlijsten en doet het niet alleen goed op TikTok, maar ook op andere socialplatforms, waaronder Instagram. Het fijne  is dat deze catchy, upbeat sound niet gepaard gaat met een bepaalde trend en je dus volledig vrij bent om het in maart gereleasde nummer aan welke content dan ook toe te voegen. Dat is zeker een slimme keuze, want de sound is booming 2.0 en in amper 1,5 maand al ruim 1.3 miljoen keer gebruikt voor videocontent op TikTok.



5. TREND: The Way I Are

Wie deze week dacht te ontkomen aan een ouderwets TikTokdansje moeten we teleurstellen; we nemen er op de valreep tóch nog eentje mee in deze lijst. Een eerlijk verdiende vermelding, want ondanks dat deze trend een al iets langer aanloopje heeft, verschijnen er nog steeds dagelijks talloze nieuwe video’s van op het platform. Op het nummer The Way I Are - een wereldhit uit 2007 van Timbaland, Keri Hilson en D.O.E. - wordt in groten getale een flashy routine gedanst waarbij een ietwat gladde vloer goed van pas komt. Je start door alleen of met iemand anders vanaf een afstandje richting de camera te lopen. Een extra persoon loopt ‘ongezien’ achter je mee naar voren, waarna hij of zij precies op het moment waarop het refrein inkickt het beeld in komt sliden en jullie samen een dansje starten. Een musthave prop is een zonnebril, die je - gelijktijdig met je ‘danspartner’ - van je voorhoofd op je neus laat vallen zodra je het eerste danspasje inzet. Klinkt ingewikkeld? Gelukkig is er ook een alternatief. In plaats van het dansje zien we ook veel transformaties op deze sound, zoals deze gezellige brandweermannen dat prima voor doen. Trommel jij straks jouw collega’s op voor een dansje, of toch zo’n spectaculaire outfit change?


@meesterjesper

Poging 54! Is dit iets voor onze openingsdans? 😊

♬ original sound - ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken