Jaguar toont lef met komst Type 00
- Design
- 6 dec 2024 @ 10:14
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 dec 2024 @ 10:14
- Sjaak Hoogkamer
Jaguar zorgde recentelijk voor veel tumult door een gedurfde nieuwe visuele identiteit. In de begeleidende tvc was bovendien geen auto te zien. Bijna iedereen sprak er schande van.
Maar tijden veranderen en dus Jaguar ook. Evolutie, zeg maar. Zeker met de komst van de EV’s gaan auto’s steeds meer op elkaar lijken. De vraag is of dat erg is. De Jaguar Type 00 is ‘een onverschrokken statement, een object van verlangen en een concept met gedurfde vormen en exuberante proporties als inspiratiebron voor toekomstige modellen.’ Zo ronkt het persbericht en dit keer terecht.
Symbolen van verandering benadrukken de transformatie, geïnspireerd door het rijke erfgoed van Jaguar, inclusief de iconische ‘leaper’. Een resoluut nieuw gezicht voor Jaguar: vlakke oppervlakken, een achterklep zonder ruit en een panoramadak met op de carrosseriekleur afgestemd glas creëren ‘een sculpturale uitstraling.’
En hij is ook nog in roze! Het statement kan niet bombastischer. Niet getreurd, fanatieke fans van het klassieke, Type 00 komt er ook in London Blue.
De transformatie van Jaguar wordt voortgezet met het eerste productiemodel volgens de nieuwe identiteit: een volledig elektrische vierdeurs GT, die eind 2025 wordt onthuld en in het Verenigd Koninkrijk zal worden gebouwd. Het nieuwe model wordt gebouwd op de speciale Jaguar Electric Architecture (JEA), met een beoogde actieradius tot 770 km (WLTP) en de mogelijkheid om 321 km rijbereik te laden in slechts 15 minuten.
De wereldpremière van de visionaire designstudie tijdens de Miami Art Week – waarbij Zuid-Florida zes dagen lang het centrum van de kunstwereld vormt – geeft een voorproefje van wat wij van Jaguar kunnen gaan verwachten, waarbij het merk het oorspronkelijke ‘Copy Nothing’ ethos van oprichter Sir William Lyons als leidraad hervindt.
Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, JLR zegt: ‘Type 00 is een pure uitdrukking van Jaguars nieuwe creatieve filosofie. Het heeft een onmiskenbare presence. Dit is het resultaat van moedig, ongedwongen creatief denken en onwrikbare vastberadenheid. Het is onze eerste fysieke manifestatie voor een nieuwe Jaguar-familie die er anders uit zal zien dan alles wat je ooit hebt gezien. Een visie die streeft naar het hoogste niveau van artistiek streven.’
Jaguar’s nieuwe creatieve filosofie is volgens het merk gebaseerd op drie fundamentele kenmerken:
- Exuberant. Levendig, ongeremd en resoluut, wat terugkeert in de nieuw gecreëerde modellen en merkbeleving.
- Modernistisch. Toekomstgericht, nieuwsgierig en geïnspireerd door de moderne wereld. Respectvol naar het verleden, maar er niet door gedicteerd.
- Indrukwekkend. Holistisch, zintuiglijk en buitengewoon. Het opbouwen van betekenisvolle connecties met klanten.
Zeer geslaagde exercitie wat mij betreft. Natuurlijk zijn er altijd fans die het verleden niet willen loslaten. Of kunnen loslaten. Ik zou zeggen: omarm de innovatie en de creativiteit.
Lees ook: Tumult rond nieuwe Jaguar campagne
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024