Topdesigner Mat Bogust op komend Live!-event
- Food-en-retail
- 4 apr 2018 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Instore marketing
- 4 apr 2018 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Uitgeverij BBP Media en het ISMI organiseren vier keer per jaar een Shopper Marketing Update Live!-event, waarvan de eerstvolgende editie staat gepland voor dinsdagmiddag 10 april. Het event wordt gehouden tijdens de verpakkingsbeurs Packaging Innovations in de Jaarbeurs in Utrecht.
Vier sprekers staan er op het programma, waaronder topdesigner Mat Bogust. Hij komt nu niet bepaald van naast de deur, maar uit Nieuw-Zeeland nota bene. Wat hij op het event vooral duidelijk wil maken, is dat ontwerpers, maar ook shopper marketeers, niet in hun comfortzone moeten blijven hangen met alledaagse ontwerpen. Mat Bogust van ontwerpbureau THINK Packaging gaat uitgebreid in op deze uitdaging. Vandaag een interview met hem, komende dagen de andere inleiders: Lex de Vries (Sales Director Displays, Smurfit Kappa Zedek), Pablo van Gastel (Nu:Amsterdam) en Martin de Munnik (directeur neuromarketingbureau Neurensics)
Wat is voor jou de belangrijkste verpakkingstrend van dit moment?
Mat Bogust: “Ik denk dat pure eenvoud en tastbaarheid twee sterke trends zijn voor dit jaar. En ook de unboxing-experience is een belangrijke focus op dit moment. Ik bedoel, wie houdt er nu niet van om perfect passende inserts te openen, trekbandjes los te peuteren of een meervoudig openproces te ontrafelen om een product uit te pakken? Topmerken zullen zich vooral focussen op doordachte productvormen, artwork en materialen. Hebben ze daar geen aandacht voor, dan is het eigenlijk de plicht om die aandacht toch te ontwikkelen.”
Is er voldoende bekendheid met de communicatiekracht van verpakkingen?
“Een kort antwoord: ‘ja’. Tegelijkertijd is ook te zien dat veel merken deze communicatiekracht vooral inzetten als een soort ‘make up’ voor bestaande verpakkingen. Onder het mom: ‘zo werkt het toch ook?’. Die instelling is zeker niet voldoende. Het is ouderwets en ik kan zo’n schijnoplossing op een kilometer afstand herkennen.”
Hebben shopper marketeers of trade marketeers voldoende betrokkenheid bij het ontwerp van verpakkingen?
“Veel kleinere, meer wendbare merken leveren prima prestaties in hun categorie door superopvallende killer-designs. Vooral dankzij jonge, enthousiaste ondernemers en marketeers, denk ik. Ondernemers en marketeers kunnen wel degelijk invloed hebben op de verpakking.”
Welke verpakkingsfouten worden er nog gemaakt?
“Een attitude van ‘dat komt wel goed’ en het blijven vastlopen in het produceren van sh*t-verpakkingen.”
Is Nieuw-Zeeland een ideale uitvalsbasis voor een verpakkingsexpert?
“Nou, eeh… ik denk het wel. Deze uitvalsbasis heeft me bekend gemaakt in Nederland en in de rest van de wereld – behoorlijk gek eigenlijk.”
Ga je ook zelf rondkijken op de verpakkingsbeurs? Wat hoop je tegen te komen?
“Tuurlijk ga ik rondkijken. Ik hoop gelijkgestemde mensen tegen te komen, maar ook opmerkelijke innovaties en mogelijkheden om het aantal connecties en werkrelaties uit te breiden. Voor wie me tegenkomt: zeg even ‘hallo’ of kom met een andere leuke Nederlandse begroeting. Zal die woorden proberen te leren, dus probeer me niet te dollen met scheldwoorden!”
Lezers van MarketingTribune/Food & Retail kunnen zich aanmelden via deze link.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing