Dynamische vloerreclame leidt tot nieuwe communicatiekansen

Dynamische vloerreclame leidt tot nieuwe communicatiekansen
  • Food-en-retail
  • 8 mei 2018 @ 12:17
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketingActivatie

Instore-communicatiebureau Windo Displays en Spar City Noordeinde in Den Haag zijn dik tevreden over een test met dynamische winkelvloerreclame. Er is vooral gekeken naar reacties van winkelmedewerkers en shoppers.

De test had tot doel om meer kwalitatieve informatie te krijgen over het effect van deze reclamevorm. Er zijn nog geen cijfermatige resultaten beschikbaar over verkoopimpulsen of contactfrequentie met shoppers. Een dergelijk onderzoek staat voor de tweede helft van dit jaar op het programma. Windo Displays heeft dit medium zelf ontwikkeld. FloorCaster heet de toepassing met bewegend beeld, een soort van digitale variant op de statische vloerstickers van nu.

Even wachten

Iris Cornelissen, eigenaar van Spar City Noordeinde, geeft in een reactie te kennen dat klanten enthousiast reageerden. 'Ze waren nieuwsgierig naar het verloop van de videopresentatie en bleven echt even wachten vlak voor het schap. Ook andere Spar-ondernemers waren onder de indruk van de toepassing.'

Wow-effect

Ze vertelt er ook bij dat vaste klanten na verloop van tijd min of meer gewend raakten aan de geprojecteerde vloerreclame. Het wow-effect nam na verloop van tijd wat af. 'Het is een supereenvoudige device. Alleen de beeldscherpte hebben we een paar keer aangepast, dat is alles. De projector gaat automatisch aan als de winkel open gaat en stopt zodra de winkel dicht gaat. Eerst hebben we de FloorCaster bij het chocoladeschap geïnstalleerd. Later bij het schap met de verse sandwiches. In beide gevallen hebben we de FloorCaster gebruikt in combinatie met andere advertentie-oplossingen.'

Vraag aan Ruud Peper, eigenaar van Windo Displays: er mist nog een cijfermatige onderbouwing van deze test. Die volgt later?

Ruud Peper: ‘FloorCaster is één van de meest veelbelovende projecten binnen ons portfolio van instore-communicatietools. Daar gaan we komende tijd veel energie en budget voor vrijmaken. Dit was voor ons een eerste oriëntatie op de effecten, maar in de tweede helft van dit jaar gaan we een veel uitgebreidere test houden. Niet uitsluitend in ons eigen land. Nederland vertegenwoordigt slechts een klein deel van onze mondiale omzet. We gaan straks een proef doen in tientallen supermarkten in veel verschillende landen. Dan krijgen we meer zicht op resultaten.'

Wat maakt FloorCaster uniek ten opzichte van andere instore-communicatiemiddelen?

‘We maken geen gebruik van dure projectiemeubels aan het plafond. Het beeld op de winkelvloer wordt geprojecteerd vanuit het schap zelf, terwijl we daar slechts een kleine device voor nodig hebben. Dat gaat dus niet ten koste van dure schapruimte. De zware projectoren die voorheen nodig waren, hebben wij weten te miniaturiseren. Je kunt deze device op elke willekeurige plek in de winkel toepassen.'

Waarin onderscheidt dynamische winkelvloerprojectie zich? Wat heeft dit medium dat andere niet hebben?

‘Dynamische beelden scoren natuurlijk altijd beter dan statische. Animaties kennen overduidelijk aantrekkingskracht. Traditionele beeldschermpresentaties kennen dat voordeel eveneens, maar dan zit je met het grote volume van het beeldscherm zelf. Ook in logistiek opzicht kent deze toepassing voordelen. Voor displays heb je een logistieke printstap nodig om een meubel te ontwerpen en te maken. Bij FloorCaster kun je het beeld op afstand wijzigen. Dat maakt het verwerkingsproces vele malen sneller.’

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken