Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
- Food-en-retail
- 18 mei 2022 @ 08:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- MaatschappijMarketingInterview
- 18 mei 2022 @ 08:00
- Redactie MarketingTribune
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.
Leonie Dankers, marketingmanager Healthy Seas Socks: 'Er zijn weinig mensen in Nederland die nog nooit sokken van ons moederbedrijf gedragen hebben. Star Sock produceert voor veel bekende winkelketens en merken zoals Zeeman, Dirk van de Broek, Albert Heijn, Van Haren, Le Coq Sportif, noem maar op. Wereldwijd verkopen we zo'n vijfentwintig miljoen paar sokken per jaar. De Star Sock-doelstelling is simpel: We willen ervoor zorgen dat er steeds meer ecologisch verantwoorde en sociaal duurzaam geproduceerde sokken in de lade liggen. Niets meer en niets minder. Drie jaar geleden is mede daarom het merk Healthy Seas Socks gestart.'
Low profile product
'We werken met wat je als een low profile product kunt omschrijven. Sokken zeggen welbeschouwd niet heel veel. Dat zou je negatief kunnen noemen, maar het grote voordeel is dat er bij uitstek de mogelijkheid bestaat er verhaal en gevoel aan toe te voegen. Je ziet dat de markt duidelijk richting purpose beweegt. Consumenten verwachten van bedrijven dat ze meer doen dan alleen een goed product of dienst leveren en winst maken. Star Sock werkt vanuit een groen kantoorpand in Oisterwijk, met een dak vol planten, een warmtepomp, zonnepanelen en een bijentuin. We zijn al vanaf 2014 lid van de Fair Wear Foundation die de arbeidsomstandigheden in de productielanden verbetert. Positive impact is niet weg te denken uit onze bedrijfsvoering.'
Eenduidig verhaal
'Reclamebureau Fama Volat zit zelf stevig op koers richting B Corp-certificatie en doet ook pro deo werk voor people, planet & profit-merken. Zo zijn we met hen van start gegaan. Wij bewogen qua uitstraling wat tussen puur natuur, fashion-trendsetter en de gulden middenweg van de grootste gemene deler. Dankzij de rebranding die we met hen doorliepen, hebben we dat veel scherper gekregen. We hebben het verhaal over visnetten en een schonere zee radicaal speerpunt gemaakt en tot in de details doorgevoerd op de website, in alle uitingen op social media en nu ook in een magazine-campagne gericht op moeders. Het is een gestroomlijnd verhaal geworden: Healthy Seas Socks maakt sokken deels gemaakt van achtergelaten visnetten en strijd daarmee voor een schonere zee. Als je je sokken bij ons koopt, werk je daaraan mee. We zijn een samenwerking met het Wereld Natuur Fonds aangegaan, zijn een eigen kidslijn gestart en hebben giftboxen aan het assortiment toegevoegd. Je ziet meer dan een verdubbeling van de omzet het afgelopen jaar. Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je kan doen.'
Healthy Seas Socks
De sokken van Healthy Seas Socks worden deels gemaakt van achtergelaten visnetten in zee. Het merk is onderdeel van Star Sock, top-5 sokkenproducent in Nederland, en maakt zich met internationaal erkende goede doelen hard voor een schonere zee. Samenwerking met het bureau Fama Volat leverde recent een opmerkelijke spurt in naamsbekendheid en omzet op.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 07, 2022.
Lees hier de eerdere afleveringen:
Yumeko
Heijmans
Naïf
Bedzzzy
Mediq
Abbot Kinney's
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- The Body Shop herrijst uit de as27-12-2024
- Bestelknop zorgenkindje webshops?27-12-2024
- Koper gevonden voor failliete Blokker 23-12-2024
- Etos valt in de prijzen met 9... 23-12-2024
- [onderzoek] 'Tien procent meer vraag... 19-12-2024
- Mora mikt op feestdagen met... 18-12-2024