[Consumentenbond] Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
- Food-en-retail
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieMVOPrijs
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Retailers gebruiken in Nederland 'misleidende trucs' om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden, stelt de Consumentenbond na een inventarisatie. 'Vooral Aldi, Dirk en Jumbo maken zich hier schuldig aan.'
De Consumentenbond controleerde naar eigen zeggen recentelijk honderden beloften van prijsverlagingen op websites en in filialen van supermarkten. Daaruit bleek dat veruit de meeste beloften rammelen. 'Producten zijn bijvoorbeeld nooit in prijs verlaagd. Of dat gebeurde al maanden geleden, terwijl supermarkten er niet langer dan 30 dagen mee mogen adverteren. Soms zijn producten zelfs eerst even in prijs verhoogd, om daarna te kunnen pronken met een verlaging.'
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond vat samen: ‘Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been.’
Voorbeelden
Als voorbeeld noemt de bond een Jumbo-filiaal bijvoorbeeld dat bij een pakje boter op de schapkaart ‘blijvend in prijs verlaagd’ heeft staan. Terwijl de prijs van dat pakje boter in vijf maanden tijd juist met 21% gestegen is: Van €1,80 naar €2,18. Aldi adverteert bij een rol bakpapier met een prijsdaling van €1,09 naar €0,99. Terwijl die daling al bijna een jaar oud is. En Dirk pronkt met ‘in prijs verlaagd’ bij een kuipje margarine. 'Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met €0,30, om het vervolgens met €0,06 te verlagen.'
Lees hier verder. Lees onderop de reactie van verschillende retailers.
(PvWK, bron en onderzoek: Consumentenbond | beeld Bernard Hermant / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- supermarkt
- assortiment
- schapkaart
- AH
- Jumbo
- Consumentenbond
- Dirk
- Aldi
- prijsverlaging
- misleiding
- oneerlijk
- Lidl
- menselijke fout
- prijs
- prijs
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- McDonalds lanceert Twaalfuurtje met McKroket Menu
- Nieuwe Picnic Weekplanner helpt gezin met online maaltijd-swipen
- Carolien Hulstman (Ikea): 'Klant moet kunnen winkelen waar en...
- Vegetarische Slager scoort op Prinsjesdag met Burgerinitiatiefef
- Hyundai showt Inster tijdens EVE op Circuit Zandvoort.
- EasyToys nu ook in 1.200 Kruidvat-winkels te koop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Consumentenbond Supermarkten... 27-09-2024
- Iglo promoot stoommaaltijden met... 26-09-2024
- Pineut behaalt B Corp-certificering25-09-2024
- Thuiswinkel Markt Monitor: Diensten... 24-09-2024
- Jumbo brengt klanten samen tijdens... 23-09-2024
- Stichting Thuisgekookt, Plus en Coop... 23-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing