Nestlé betreedt nieuw segment met lancering KitKat Tablets

Nestlé betreedt nieuw segment met lancering KitKat Tablets
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2025 @ 12:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Nestlé introduceert KitKat Tablets in Europa. Hiermee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag van consumenten naar luxe chocolade om te delen, in reepvorm. Het Tablets segment heeft een marktwaarde van bijna 8 miljard euro en steeg in de afgelopen twee jaar met bijna 1,5 miljard euro in waarde, meldt het foodmerk.

KitKat is volgens de fabrikant één van Nestlé’s sterkste merken en het merk heeft 100 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de productiecapaciteiten in Europa. De productielijn voor de nieuwe KitKat Tablets werd gisteren officieel geopend in de fabriek in Sofia, Bulgarije.

De KitKat Tablets zijn verkrijgbaar in drie smaken: Double Chocolate, Hazelnut en Salted Caramel. Ze zijn nu beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en later dit jaar volgen 29 Europese landen, waaronder België en Nederland.

Investering en productie
Nestlé meldt 44,2 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in de KitKat-fabriek in Sofia, Bulgarije om deze lancering mogelijk te maken. De fabriek, die in november 2024 werd geopend, zal tussen de 10.000 en 20.000 ton extra chocolade produceren voor export naar 29 Europese landen, Canada en Zuid-Afrika. Deze investering heeft ongeveer 70 nieuwe banen gecreëerd. In totaal heeft Nestlé 100 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de productiecapaciteiten in haar drie Europese KitKat-fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije en Duitsland.

Innovatie en ontwikkeling
Nestlé heeft voor de ontwikkeling van KitKat Tablets naar eigen zeggen gebruik gemaakt van zijn R&D-expertise in het Verenigd Koninkrijk. Hier werden de lichte en romige vullingen ontwikkeld en het opvallende ontwerp gecreëerd. De focus ligt op het bereiken van een balans in de ingrediënten en het creëren van een textuurcontrast tussen de chocolade en de vullingen.

Louise Barrett, hoofd van Nestlé R&D centrum voor zoetwaren in York: 'Deze KitKat Tablets bieden een geheel nieuwe multisensorische ervaring. Daarnaast stelt onze expertise ons in staat om verschillende chocolademassa's combineren, wat leidt tot gemarmerde patronen in de chocolade.'

Duurzaamheid als kern
In lijn met de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van Nestlé en haar ambitie om de cacaocomponenten die in de chocolade worden gebruikt volledig te scheiden, maken de nieuwe KitKat Tablets gebruik van cacaomassa die rechtstreeks afkomstig is van cacaoboeren die deelnemen aan het income accelerator program van Nestlé.

Dit programma heeft als doel het inkomensniveau voor cacaoboeren te verhogen, het toepassen van regeneratieve landbouwpraktijken en de risico's van kinderarbeid te verminderen. De resultaten, gerapporteerd door het KIT Instituut in 2024, zijn veelbelovend, met een stijging van 38% in het gezinsinkomen na 18 maanden.

Bovendien zet KitKat zich ook in voor duurzame verpakkingen. De nieuwe Tablets maken gebruik van gerecycled plastic en zijn ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) gecertificeerd onder het massabalansprincipe*, in lijn met andere KitKatproducten in heel Europa, aldus het foodmerk.
(PvWK | beeld: kitKat).

[1] Bron: COMIT Tool (Nielsen/IRI) – Chocolate Category - Period: MAT P09 2024, 25 Markets in the scope

 

Over Nestlé  
'Nestlé is ‘s werelds grootste voedingsmiddelenproducent. We zijn in 189 landen wereldwijd aanwezig en onze 267.000 medewerkers zijn gecommitteerd aan Nestlé’ s missie om de kwaliteit van leven te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Wij richten ons met deze missie op individuen en gezinnen, leefgemeenschappen en de planeet. Nestlé biedt een breed portfolio van producten en diensten waar mensen en hun huisdieren ieder moment van de dag van kunnen genieten. De bijna 2000 merken variëren van wereldwijd iconische merken als Nescafé en Nespresso tot en met lokale favorieten als Bros. In Nederland worden daarnaast onder meer Maggi, Garden Gourmet, KitKat®, Nestlé babyvoeding zoals Little Steps en Nestlé PyjamaPapje, als ook water, waaronder San Pellegrino en Vittel en voeding voor honden en katten zoals Felix, Bonzo en Purina One. Nestlé is sinds haar oprichting meer dan 150 jaar geleden gevestigd in het Zwitserse Vevey. Het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen en onze babyvoedingsfabriek in Nunspeet. Voor Nestlé Nederland werken ruim 1100 mensen. Voor meer informatie: www.nestle.nl.'

(bron: Nestlé)

voetnoot producent:
*Het gerecyclede materiaal wordt toegewezen met behulp van de ISCC-massabalansbenadering: onze Kitkat-wikkels worden gemaakt van een mix van nieuw en gerecycled plastic. Elke wikkel kan variëren in de totale hoeveelheid gerecycled plastic die het bevat - sommige kunnen meer bevatten, andere minder. Het proces is gecertificeerd door ISCC om ervoor te zorgen dat minimaal 75% gerecycled plastic wordt toegewezen aan de volledige batch KitKat-wikkels.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken