Wat zijn de grootste online nieuwsmerken van Nederland?

Wat zijn de grootste online nieuwsmerken van Nederland?
  • Media
  • 18 mei 2018 @ 00:36
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikWebsiteNieuwsmediaOnderzoekMedia

Dagbladsites domineren de lijst van Nederlandse online nieuwsmerken met het grootste bereik, maar bovenaan staan onveranderd NU.nl en de NOS. Sowieso doen enkele 'pure players' het aardig tot goed: naast Nu.nl ook Dumpert, Geenstijl en Tweakers.

De goed gevisualiseerde bereikslijstjes zijn een mooie traditie van De Stand van de Nieuwsmedia, een rubriek op SvdJ.nl. Deze week was het weer raak met de online nieuwsmerken. Van de grote namen kennen we de cijfers, maar interessant zijn de kleinere titels als VI.nl, Hart van Nederland en regionale nieuwsmedia. Vinex/Nobo rekende het speciaal uit.

Kanttekening is natuurlijk dat je de Amerikaanse giganten Google, Facebook en YouTube ook zou moeten meetellen, maar dat zijn natuurlijk niet primair mediabronnen. De echte ‘nieuwsmakers’ die de Nederlandse onlinemarkt beheersen, zijn NU.nl, NOS, AD en Telegraaf met een bereik van vijf miljoen unieke bezoekers of meer per maand. Op een afstandje volgen daarna NRC, Volkskrant, RTLnieuws en Trouw.

Veelzeggend maar niet compleet

Helaas is het overzicht niet compleet, omdat sommige partijen simpelweg niet meedoen aan Nobo. Regionale omroepen zijn hierover in gesprek, maar andere partijen doen er om hen moverende redenen niet aan mee, zoals De Correspondent, FTM, TPO en Blendle. Voor sites die geen advertenties verkopen, is Nobo sowieso minder relevant. Bovendien kost deelname geld en enkele technische ingrepen.

Van de online-only spelers is het succes van Tweakers indrukwekkend: een nichetitel (tech) met tussen de twee en drie miljoen unieke bezoekers per maand. Dumpert vertoont een dalende tendens, collega GeenStijl blijft rond de één miljoen hangen. Opmerkelijk was dat deze week bekend werd dat TMG van Geenstijl schijnt af te willen. Zusje Dumpert wil het bedrijf behouden.

De groep ‘kleinere’ titels (bereik minder dan een miljoen per maand) wordt aangevoerd door De Limburger, een titel die pas sinds februari 2018 in de Nobo-metingen zit. BN/DeStem vertoont een licht dalende tendens. De positie van het (in print) bescheiden PZC is opmerkelijk. De website trekt meer bezoekers dan de sites van veel grotere kranten als het Noordhollands Dagblad, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant.

RTL daalt, NOS stijgt

NOS en RTLnieuws behoren tot de best bezochte Nederlandse nieuwssites maar waar de NOS stijgt, daalt het bereik van RTLnieuws. RTL laat uitzoeken of hier een technische verklaring voor is. Zo niet, dan is dit opnieuw slecht nieuws na ook de dalende kijkcijfers. Van de omroepsites is ook Powned een gestage daler.

Vier tijdschriften met nieuws-content laten hun bezoek door Nobo meten. Linda behoort met een bereik van de tussen de 1,2 en 2 miljoen bij de grote sites in Nederland. Voetbal International heeft online enorm veel concurrentie en schommelt de laatste tijd rond de 500.000. Elsevier blijft steken rond de 400.000, terwijl VN aan een bescheiden opmars bezig lijkt te zijn. De Groene en HP/De Tijd doen niet mee aan niet in Nobo.

Bekijk alle grafieken bij De Stand van de Nieuwsmedia.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken