Talpa koopt tv-rechten Champions League
- Media
- 18 mei 2018 @ 13:51
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - RechtenTelevisieVoetbal
- 18 mei 2018 @ 13:51
- Jeroen Mirck
John de Mol blijft kopen. Ditmaal moeten de tv-rechten voor de Champions League eraan geloven. Ziggo had deze rechten al in handen, maar nu Talpa ze ook in handen heeft, blijft topvoetbal op het open kanaal gegarandeerd.
Dat Talpa de Champions League wil uitzenden is op zichzelf niet verrassend. Voorloper SBS Broadcasting had de rechten jaren geleden al weggekaapt bij de NOS, die onderhevig is aan jarenlange bezuinigingen vanuit het Haagse Binnenhof. Dat maakte de weg vrij voor commerciële partijen om het voetbal-walhalla binnen te hengelen.
De onderhandelingen tussen Team Marketing (dat namens de Uefa de tv-rechten verhandelt) en Talpa zijn nagenoeg afgerond. Het Champions League-voetbal zal op Veronica te zien zijn. Het is niet bekend hoeveel De Mol gaat betalen voor de rechten.
Moeizame onderhandelingen
Lange tijd was het onzeker of het miljoenenbal überhaupt op een open kanaal te zien zou zijn. De eerste biedingprocedure strandde in december 2017, omdat er te weinig werd geboden. Ziggo hapte wel toe, maar stopt de wedstrijden achter de decoder. Ook nadien bleven de onderhandelingen moeizaam, zeker wat Nederland betreft: vanaf komend seizoen is Nederlandse deelname aan het hoofdtoernooi niet meer gegarandeerd. Zelfs kampioen PSV moet kwalificaties spelen.
De tanende animo, van zowel fans als mediabedrijven, drukt de prijs. Voor de rechten van de Champions League werd in het verleden tussen de 17 en 25 miljoen euro betaald, maar die bedragen zijn niet meer reëel.
Voetbal Inside profiteert
Dat het toernooi bij Veronica komt, is goed nieuws voor de mannen van Voetbal Inside. Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp stappen na de zomer namelijk over van RTL naar Talpa. Dan kunnen ze voortaan commentaar leveren met de voetbalbeelden erbij. Wel zo leuk.
Naar verwachting koopt RTL de rechten van de Europa League, het tweede Uefa-toernooi. Daarmee blijft de rolverdeling tussen NOS, RTL, Ziggo en SBS/Talpa feitelijk in stand.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing