OOH-aanbieders doneren schermruimte aan Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel

OOH-aanbieders doneren schermruimte aan Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel
  • Media
  • 26 feb 2025 @ 09:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Outdoor

Global en JCDecaux stellen dit jaar gratis restruimte beschikbaar voor de mediacampagne van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel die plaatsvindt van 3 tot en met 9 maart 2025.

Floor Severens, Campagne Manager Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel: ‘Steeds meer Nederlandse steden en provincies kijken kritisch naar de rol van reclame in de openbare ruimte. Daarom maken mediabedrijven steeds bewustere keuzes over welke campagnes ze ondersteunen. Hiermee stimuleren ze positieve gedragsverandering en onderstrepen ze het belang van een duurzamere reclame-industrie.’

Reclameverbod
Amsterdam verbood in 2020 als eerste stad ter wereld fossiele reclame, gevolgd door steden als Utrecht en Bloemendaal, die dit uitbreidden naar vlees- en zuiveladvertenties. Ook de provincie Noord-Holland schrapte fossiele reclames uit de openbare ruimte. Emma Berndt, communicatie- en contentmarketeer bij Global: ‘Door digitale reclameruimte beschikbaar te stellen voor de Week Zonder Vlees & Zuivel onderstrepen Global en JCDecaux hun betrokkenheid bij het bevorderen van duurzame buitenreclame en laten zij zien dat mediapartijen steeds bewuster omgaan met hun maatschappelijke rol. Wij geloven in de kracht van buitenreclame om positieve verandering te stimuleren. Onze objecten staan letterlijk midden in de maatschappij en maken het medium op een unieke manier onderdeel van duurzaamheid, anders dan andere media. Bij Global vinden we het belangrijk dat initiatieven zoals de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel zichtbaarheid krijgen op dit massamedium, vooral op plekken waar keuzes worden gemaakt, zoals in en rondom de supermarkt. Met deze campagne inspireren we mensen op een toegankelijke en positieve manier om bewuster te eten.’

Positieve insteek
De discussie rondom vleesconsumptie wordt steeds gevoeliger. Severens: ‘Stichting Week Zonder Vlees kiest er dit jaar daarom bewust voor om de campagne positief te benaderen. De eerste fase van de buitenreclamecampagne richt zich op het creëren van bewustwording en toont smakelijke plantaardige gerechten met de boodschap: “Eet je mee van 3 t/m 9 maart?”. Hierbij fungeert de campagnenaam zelf niet meer als hoofdboodschap, maar juist als afzender, waar eerdere jaren “Doe mee met de Week Zonder Vlees” de uiting was. In de tweede fase refereert de stichting aan de vooroordelen en negatieve reacties omtrent het onderwerp van minder vlees en zuivel eten. De advertenties tonen dezelfde smakelijke gerechten, maar dan gepaard met opvallende reacties die de campagne regelmatig ontvangt op sociale media, zoals “Ik eet nog liever karton” of “Ik geef dit nog niet aan m’n hond”. Hiermee wordt op luchtige wijze ingespeeld op vraag: is al die ophef echt nodig als het eten er zo lekker uitziet (en smaakt)?’

Week Zonder Vlees & Zuivel
De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 3-9 maart 2025 vindt de achtste editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een non-profit stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de Horizon Action Grant van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen. Zo loopt de campagne sinds 2023 nu ook in België, Duitsland en Denemarken en staat voor eind 2025 Frankrijk op de agenda.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken