Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
De publieke omroep brengt in 2025 alle radiozenders samen in de NPO Luister-app en website. Hiermee verdwijnen op termijn de huidige zenderapps en kunnen luisteraars alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep op één plek vinden.
Kerst 2024: Smyths X Accenture Song
Bij MarketingTribune volgen we gewoontegetrouw de opvallendste nationale en internationale kerstcommercials. Dit keer de kerstcampagne van Smyths Toys Superstores. Smyths? Ja Smyths, de Ierse speelgoedketen die recent de deuren opende in Nederland.
Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
Ad Alliance en Canal+ zijn overeengekomen dat de advertentieverkoop van tv-zender FilmBox in Nederland vanaf februari 2025 via Ad Alliance verloopt.
Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
Minister Eppo Bruins (Cultuur en Media) wil de huidige concessieperiode van de landelijke publieke omroep met twee jaar verlengen. Hiervoor is een wetswijziging nodig. De huidige periode loopt tot en met 2026.
Voetbal International wint gouden Mercur
Voetbal International van uitgever PXR heeft dinsdagavond goud gewonnen bij de 25e editie van de Mercurs in de categorie Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar. Zilver ging naar Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands) en brons was er voor Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing). Voor het eerst zijn in deze categorie een gouden, zilveren en bronzen Mercur toegekend.
Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende mediasector'
Ton Rozestraten, chief commercial officer bij RTL en ceo van Ad Alliance, vertelt hoe internationale samenwerking en innovatieve modellen de televisiewereld transformeren. Ondanks diverse uitdagingen in Europa, blijft hij streven naar schaalvergroting door partnerships, zowel met internationale streamingdiensten als met lokale partijen. MarketingTribune maakt met hem de balans op van 2024 én kijkt vooruit.
Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
Met een gezamenlijke reclamecampagne introduceren Ziggo en Netflix een nieuwe 'bundel' met live sport en entertainment: het Netflix & Ziggo Sport Totaal-pakket.
Better Places lanceert online campagne voor duurzaam reizen
Reisorganisatie Better Places lanceert in samenwerking met bureau Gardeners een online campagne getiteld ‘All-exclusive’ als alternatief voor en met een knipoog naar het welbekende all-inclusive reizen.
[onderzoek] ‘Kremlin-propaganda beïnvloedt het Europese publiek’
Promovendus Aiden Hoyle van de Universiteit van Amsterdam onderzocht de werking en effecten van Russische staatspropaganda. Hij vond bewijs dat bepaalde narratieven vanuit het Kremlin daadwerkelijk meetbare invloed hebben op publiek in Europa.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content Marketing
De Hema is gekozen tot Merk van het Jaar, zo bleek tijdens de feestelijke uitreiking van de Grand Prix Content Marketing. StudioM werd Bureau van het Jaar en de Originaliteitsprijs ging naar de #ModTheVeg-campagne, een co-productie van Knorr en The Invaders, met als doel groenten populair te maken onder jongeren via gaming.
Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
De 13 publieke omroepen in Nederland zijn de gezamenlijke campagne “De plek van ons allemaal” gestart. Met de campagne, bestaande uit ruim 100 herkenbare en bepalende fragmenten, willen de omroepen zich scherper profileren.
Kaliber ontwikkelt nieuwe merkcampagne BNNVara
Publieke omroep BNNVara heeft afgelopen zaterdag bij de seizoenstart van het populaire programma Even tot hier haar nieuwe merkcampagne gelanceerd. Met de boodschap ‘Programma’s maken die binnenkomen’ laat de omroep zien wat programma’s als Boerderij van Dorst, Over Mijn Lijk en Je Zal Het Maar Hebben met je doen als kijker.
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
In de week dat de Tweede Kamer debatteert over de btw-verhoging op journalistieke media lanceren uitgevers en journalisten een radiocampagne.
NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 207 minuten over de gehele dag in oktober 2024. Een jaar eerder was dat 213 minuten. Het best bekeken programma was de uitreiking van de Gouden Televizier-Ring. Dat blijkt uit het maandoverzicht van het Nationaal Media Overzicht.
Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.
Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’
'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year 2024
Gerda Lenten Havertong is door het jubilerende Harper's Bazaar gekozen tot Woman of the Year. Naast deze hoofdprijs werden in de Kleine Komedie in Amsterdam nog vijf andere vrouwen bekronnd die andere vrouwen inspireren.
Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
TikTok heeft voor het eerst in Nederland de als beste door een vakjury beoordeelde campagnes van het afgelopen jaar bekroond. Adverteerders KPN, Bol, Hema en het creator-team van Tess V ontvingen in Club Air een 'TikTok Ad Award'. Hier de complete uitslag, het juryrapport en een korte impressie door onze special reporter.
De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal moment voor marketing'
Marketingdata en -analysebureau Kantar lanceert zijn jaarlijkse rapport met de marketingtrends voor het nieuwe jaar: ‘Marketing Trends 2025’. Het rapport is een weergave van de voorspellingen van experts ondersteund door houdings- en gedragsdata.
Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan van tv naar audio'
Ingrid van Kempen is sinds begin 2024 Manager Merk & Communicatie bij verzekeraar Ohra. Voor aflevering 113 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Bij Ohra doen we ons uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
Blokker krijgt uitstel van betaling
Blokker, de specialist in Nederland op het gebied van huishouden met producten en diensten die daarbij horen, heeft vandaag bij de Rechtbank in Amsterdam surseance van betaling aangevraagd. Deze gaat onmiddellijk in en heeft op korte termijn geen gevolgen voor de winkels van Blokker. De aanvraag is toegewezen.
Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'
Als ergens vertrouwen een belangrijke rol speelt, dan is het anno 2024 wel online. Trustoo heeft het woord gewoon als uitgangspunt voor hun dienstverlening genomen, wel zo makkelijk en overtuigend. In gesprek met Dion Gouwerok, marketingmanager van Trustoo, over hoe je vertrouwen bij je doelgroep in stand houdt en uitbouwt.
Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn geen slechte keuzes’
Canal+ start de nieuwe campagne ‘Er zijn geen slechte keuzes’ om de streamingsdienst te promoten, waar live tv, sport, films en series te bekijken zijn in één app.
Audioreclame: ruim 50 miljoen euro in derde kwartaal 2024
Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
Marjolein Denekamp nieuwe CEO Roularta Media Nederland
Marjolein Denekamp (1983) wordt de nieuwe CEO van Roularta Media Nederland (RMN), uitgever van EW (voorheen Elsevier) en magazines als Happinez, Flow, Plus en Truckstar.
KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.
Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
Accenture’s 18e Life Trends-rapport toont aan dat meer dan de helft van de mensen wereldwijd steeds vaker twijfelt aan online content.
Nachthypotheeknummer Rabo is hit op ADE
Het Amsterdam Dance Event is woensdag gestart en dat betekent dat veel huiskamers in de hoofdstad tot diep in de nacht worden overspoeld door jongeren die het feest nog niet willen beëindigen, hunkerend naar een 'after'. Rabobank en Dentsu haken in.
Heineken en DJ Barry CS trappen ADE af met geheime boodschap
Uit onderzoek blijkt dat 64% van de ondervraagden meer van muziek denkt te genieten als ze hun telefoon zouden uitzetten. Vandaar dat tijdens de door Heineken gesponsorde opening van het Amsterdam Dance Event (ADE) in The Loft het offline feestvieren centraal stond.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda beïnvloedt het Europese publiek’
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
Laatste Nieuws
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024
- Voetbal International wint gouden... 19-11-2024
- 19-11-2024