Simon Gosling: 'Onze relatie met de smartphone is crazy'

Simon Gosling: 'Onze relatie met de smartphone is crazy'
  • Online
  • 18 mei 2018 @ 11:58
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalSmartphone

Simon Gosling, founder van the Unruly Home in Londen, was een van de sprekers op VidCon, eerder dit jaar in Amsterdam. MT vroeg naar zijn visie op de 'ambient area'.

Gosling staat bekend als futurist en is daarnaast bedenker en oprichter van the Unruly Home, een visie op het connected home van de toekomst waar marketeers de laatste trends op het gebied van tech, smart en vr kunnen testen.

Ook video is een van de laatste trends, stelt Gosling. 'Niet voor niets is video het medium waarmee we zijn opgegroeid; denk aan televisie, de bioscoop... We begrijpen het, het is echt een communicatief medium.' Evengoed moeten we ons nu niet blindstaren op dat video alles gaat veranderen binnen marketing. 'Iedereen kent wel Mad Men, de serie uit eind jaren '50. Daar werken de creatieven met print en met radio. Op een zeker moment zie je in de serie dat televisie om de hoek komt kijken. En wat interessant is: tv heeft print en radio niet vervangen, het is er juist mee gaan samenwerken. Het was het moment dat er crossmediale platforms ontstonden.'

Een sprong in de tijd. Begin jaren ’00 mocht weer een nieuw medium zich aan dit rijtje toevoegen: digital. ‘Dat was het moment dat tv, radio, print én digital volledig in contact met elkaar stonden. En nog achttien jaar later, nu dus, draait alles om connected home. Dit is de ambient area.’ Volgens Gosling is anno 2018 het gedrag van consumenten aan verandering onderhevig. En de technologische ontwikkelingen zijn daar debet aan. ‘Ik kan nu mijn gezicht in contact met mijn smartphone stellen, dat klonk tien jaar geleden zo ongeveer als science fiction. We zijn gehecht aan onze smartphone, ervan afhankelijk bijna. Nu is het zo dat als iemand zijn huis uitloopt en zijn portemonnee vergeet, hij binnen acht minuten terug gaat, niet langer. Bij zijn smartphone gaat hij met 34 (!) minuten nog terug. Onze relatie met de smartphone is crazy.’

Gosling omschrijft dit tenslotte als een interessante tijd. ‘Dankzij de technologische vooruitgang is er nu ontzettend veel data beschikbaar - en merken spelen daar slim op in. Vervolgens is het voor de consument zaak om te kiezen met welke merken hij in zee gaat, deze tijd heeft namelijk ook iets angstaanjagends in zich. Het feit dat Spotify alles van mij weet, schrikbarend. KLM idem dito, die weten ook alles van mij. Maar dat is een betrouwbaar merk – voor mijn gevoel dan. Dat ligt al anders bij bijvoorbeeld een game-merk, daarvoor ga ik niet al mijn gegevens online invullen…’ 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken