Alle Britse kranten delen zelfde cover: 'make it fAIr'

- Online
- 27 feb 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 27 feb 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Tegen de plannen van de Britse regering om Amerikaanse tech-giganten vrij te stellen van auteursrechtelijke claims bij het bouwen van hun AI-modellen, besloten Britse dagbladen de krachten te bundelen.
Alleen de deftige Financial Times vond zichzelf te goed om mee te doen. Het leverde een bijzondere en eendrachtige aanblik op van de Engelse en verschillende buitenlandse kiosken en leestafels: van The Times tot tabloids. En het levert natuurlijk een hausse aan aandacht op, nog steeds - ook van de Big Tech, waar MarketingTribune in de februari-editie (print) een vrij verontrustende analyse over presenteert (regel hier je exemplaar: MT2/'25), need to know voor elke marketeer.
De deal van de Britse Labour-regering, die deze week nog op visite gaat bij Donald Trump, zou zijn: 'als zij (o.a. OpenAI) gratis en zonder toestemming gebruik mogen maken van alle teksten, beelden en muziek van Britse origine, krijgen de Britse autoriteiten toegang tot de gegevens die worden gebruikt voor het ontwikkelen van de software.'
Deze uitverkoop zou volgens de Creative Rights in AI Coalition zeer schadelijk zijn voor journalisten, kunstenaars en musici. Popartiesten hadden al gereageerd met een geruisloze plaat, waarmee zij het effect van de maatregelen willen weergeven. 'De creatieve sector op de Britse eiland heeft een waarde van omgerekend 150 miljard euro', becijfert De Volkskrant, 'door de zorgen groot op de voorpagina's te zetten, willen de redacties de bevolking bewust maken.'
Onder het motto 'Stop die sell out Deal Economy' kwamen de Britse redacties wier content dus in de grote AI-mallemolen zou verdwijnen, daarop in actie. Ook in Nederland kunnen de covers op waardering rekenen. 'Creativiteit is een eerlijk verdienmodel. Het jatten van creativiteit is dat NIET', zegt bijvoorbeeld de bekende creatief Martijn de Vreeze alias Copy Commando, 'Creativiteit is om voor te klappen. Niet voor handjeklap.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Labour
- Martijn de Vreeze
- protest
- jatwerk
- intellectueel eigendom
- Big Tech
- make in fAIr
- OpenAI
- AI
- Creative Rights in AI Coalition
- Engeland
- MT
- TikTok
- we lazen het al
- FT
- cover
- verdieping
- merk het op
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Alle Britse kranten delen zelfde... 27-02-2025
- Culture Report 2025: '63 procent van... 20-02-2025
- Google Maps presenteert best... 07-02-2025
- Level Level lanceert consultancy-tak... 04-02-2025
- Zuckerberg over Meta en AI in 202531-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day