BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel

BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel
  • B2b
  • 24 apr 2024 @ 08:06
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Er wordt steeds kritischer gekeken naar duurzaamheidsreclame en door toenemende regelgeving worden bedrijven terughoudender in hun communicatie. De BvA vindt het positief dat er wordt toegezien op de feitelijke juistheid van claims, maar wil voorkomen dat terughoudendheid in communicatie van adverteerders de noodzakelijke transities vertragen.

Het is zonde als merken te voorzichtig worden, aangezien juist merken een grote bijdrage kunnen leveren aan de positieve verandering in gedrag en beeldvorming. Daarom heeft de BvA een blauwdruk laten ontwikkelen om bedrijven te helpen met ‘impactvolle en duurzame innovaties’. Bedrijven kregen handvatten over hoe ze op een verantwoorde manier over duurzaamheid kunnen communiceren tijden ‘No Washing, no Hushing, een event over duurzaamheidsreclame dat de bond op 23 april in Amsterdam hield.

Onderzoek onder marketeers toont aan dat de motivatie voor het bijdragen aan positive change groot is: 81% denkt dat hun business een fundamentele draai gaat maken, 74% vindt hun huidige marketing niet verenigbaar met een duurzame toekomst en 94% vindt dat marketeers meer moeten durven en experimenteren om echte verandering te realiseren. Tegelijkertijd is er een sterk geloof in het eigen vak, want maar liefst 93% denkt dat marketing een belangrijke rol kan spelen in de duurzaamheidtransitie.

Zeven stappen
Het blijkt in de praktijk echter soms lastig voor merken om de positieve bijdrage te realiseren. Daarom heeft bvA aan de ervaren strategie- en duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot gevraagd een blauwdruk te ontwikkelen voor de realisatie van impactvolle en duurzame innovaties. De blauwdruk richt zich op vier innovatiegebieden die in zeven stappen worden uitgewerkt. Het stelt bedrijven in staat ideeën te verrijken, te toetsen en te concretiseren.

‘Het doel van de aanpak is te komen tot concepten met relevante en aantoonbare duurzaamheidsvoordelen’, aldus Henriette van Swinderen, directeur van BvA. ‘Als dat van het begin het uitgangspunt is, zul je ook niet zo snel in discussies over greenwashing terechtkomen en is het maken van goed onderbouwde claims ook niet meer zo ingewikkeld.’

Challenge
BvA-leden kunnen zelf met deze aanpak aan de slag of onder begeleiding van Jasper Bronner en Willem van der Schoot een programma volgen waarin al deze facetten terugkomen. In deze ‘24 van 24 Challenge’ wordt in 24 uur toegewerkt naar concrete concepten die het bedrijf direct kan uitvoeren en die voor positive change zorgen. Henriette van Swinderen: ‘We hopen dat veel merken deze challenge aangaan en dat dit initiatief hen helpt hun positieve impact te vergroten.’

Foto: Jasper Bronner en Willem van der Schoot. Fotograaf: Jan Buteijn – Butino.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken