GENOMINEERD Julie van Bergen van Riedel: 'Twee totaal verschillende drankenmerken managen, was soms ingewikkeld'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De derde van het vijftal is Julie van Bergen, Marketing Manager Maaza, Van de Boom & E-com bij Riedel.
ESPRIX 2024: 0 goud, 6 zilver, 26 brons; meeste awards voor Kruidvat
Kort samengevat dit jaar: 32 bekroningen voor 25 cases. Of ze waren creatief of effectief, maar die unieke gouden combinatie waar de Esprix voor staat, zat er dit keer niet in.
KPN wint twee D&AD Pencils
In Londen heeft met de al veel bekroonde campagne 'Stukje van mij' met bureau Dentsu Creative Amsterdam twee eervolle D&AD Pencils gewonnen. Deze potloden zijn een creatieve prijs en gelden als moeilijk te krijgen.
GENOMINEERD: Kim van der Velden van Swapfiets: 'In steden als Parijs of Londen is fietsen nog niet vanzelfsprekend'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De tweede van het vijftal is Kim van der Velden Brand Manager bij Swapfiets.
In het wiel van... Daan Hulzinga (NS)
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de tweede aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek Daan Hulzinga, Marketeer/CRM specialist bij de Nederlandse Spoorwegen.
GENOMINEERD: Celvin de Bie van Intertoys: 'Iedereen moet aan boord zijn om de groei te laten slagen'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De eerste van het vijftal is Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys.
Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote affiniteit met het product heb'
Rhandy Biemans is de marketingverantwoordelijke voor het koekjesmerk Lu in Nederland bij Mondelez International. Voor aflevering 107 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn favoriete marketingkanaal is uiteraard MarketingTribune, vanwege de persoonlijke touch achter de verhalen van alle marketeers van Nederland!’
ANWB promoot Private Lease via game Gran Turismo 7
ANWB Private Lease is de digitale wereld van Gran Turismo 7 ingedoken met hun Private Lease-modellen. Gamers kunnen racen met acht modellen uit het Private Lease-aanbod van de ANWB.
Grote AR-activatie voor 'Kingdom of the Planet of the Apes'
Om de nieuwe bioscoopfilm Kingdom of the Planet of the Apes wereldwijd te promoten, hebben Disney, 20th Century Studios en Snapchat elf Augmented Reality (AR)-lenzen ontwikkeld die verschillende wereldwijde locaties transformeren tot de wereld uit de sciencefictionfilm.
ACM beboet maker Fortnite voor agressieve handelspraktijken
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft boetes van ruim een miljoen euro opgelegd aan gameontwikkelaar Epic Games. In het gratis spel Fortnite gebruikte de ontwikkelaar oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen. Epic Games is het hier niet mee eens en gaat in beroep.
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in de kracht van social media'
Lilian Wanders-de Klerk is vanuit Lily le Clerque actief als Head of Marketing bij onder andere het nieuwe Nederlandse huidverzorgingsmerk Mothr Earth Proof. Voor aflevering 106 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Met maar een beetje marketing kun je geen merk bouwen.’
TikTok labelt door AI gemaakte content
Vanaf 10 mei 2024 labelt TikTok automatisch AI gegenereerde content, wanneer deze wordt geüpload van andere platforms. Het platform werkt hiervoor samen met de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA).
Apple biedt excuses aan voor commercial, trekt campagne in
Techbedrijf Apple heeft excuses aangeboden voor een commercial voor de nieuwe iPad Pro. In de commercial werden muziekinstrumenten en kunstwerken verpletterd. Apple heeft commercial en bijbehorende campagne ingetrokken.
Warc Global Advertising Trends: Social piekt
Social media is wereldwijd gezien het grootste mediakanaal wat betreft advertentie-inkomsten. Volgens de laatste Warc Global Advertising Trends zullen deze in 2024 de 247,3 miljard dollar bereiken. ‘Meta alleen al is op weg om in 2025 alle wereldwijde lineaire tv in advertentie-inkomsten te overtreffen’, aldus Warc. Social oefent daarmee een enorme invloed uit op de manier waarop merken hun publiek bereiken.
[RMD24] 'Het wordt tijd om met gelijkgestemden over Retailmedia te praten'
In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Daarom organiseren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. We blikken vooruit met spreker Marvin Vacquier Droop van First Impression.
Polaroid roept Gen Z op het ‘echte leven’ vast te leggen
Polaroid, de uitvinder van de instant fotografie, is een wereldwijde TikTok creator campagne gestart waarin Gen Z opgeroepen wordt het ‘echte’ leven vast te leggen door de lens van ‘s werelds kleinste instant camera.
[marketeer 201] Niels van den Bergh - oprichter MintBlue
Voor deel 201 van onze successerie [marketeer] reisden we deze week Niels van den Bergh - oprichter MintBlue achterna, hip remote opererend vanuit Barcelona met 'decentralisatie-technologie' en publieke blockchain als speerpunten. Met zijn marketing-genen zit het wel goed: hij is achterkleinzoon van de uitvinder van margarine en oprichter van Unilever.
Reid Hoffman laat zich door AI-twin interviewen: waar ligt de grens?
Zonder zichzelf enige vragen te stellen over de ethische kanten van AI, storten sommige bureaus en adverteerders zich gulzig in de armen van AI. Reid Garrett Hoffman is een Amerikaanse internetondernemer, durfkapitalist, podcaster en auteur die Linkedin mede-oprichtte. In dit verbijsterend experiment laat hij zich door zijn AI-kloon interviewen.
Autoriteit Persoonsgegevens: ‘”Scraping” bijna altijd illegaal’
Scraping, het automatisch verzamelen en opslaan van informatie van het internet door private partijen en particulieren, is vrijwel nooit toegestaan. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een nieuwe handreiking.
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
[column] Meer creativiteit in B2B-marketing is broodnodig
Het experimenteren met verschillende werkwijzen in B2B-marketing is essentieel voor het stimuleren van innovatie en creativiteit. Dit betoogt Nathan Rawlins, chief marketing officer bij Lucid Software.
Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
Vanaf augustus 2024 heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League.
[column] Merkbelofte is de motor van het merk
We kennen veel soorten merkenbouwers en allemaal benaderen ze het merk vanuit één discipline. We hebben organisatiedeskundigen, business- en marketingconsultants, positioneerders, propositiedenkers, storytellers, PR-goeroes, branding experts, contentstrategen, socialmediaspecialisten en creatieven. Zelfs de Multicopy om de hoek biedt tegenwoordig merkadvies en branding aan als product. Merken bouwen is gemeengoed geworden.
Ribbink Ridder in Orde van Oranje-Nassau
Oud-Reclameman van het Jaar Alexander Ribbink (foto links) is j.l. vrijdag geridderd in het Amsterdams Concertgebouw. Een spontane delegatie van Natwerk (m.), waar Ribbink adviseur is en MarketingTribune kon hem een dag later feliciteren.
Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
Na de enthousiaste en vooral indrukwekkende pitches van de zes shortlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block Accent 2023 bij Google Nederland in Amsterdam, hebben ruim 40 Vakjuryleden (SAN juryleden/adverteerders) en de NKOTB Hoofdjury waaronder MarketingTribune de volgende drie finalisten gekozen.
[column] Hoe klinkt jouw merk als festival?
Om als merk je doelgroep te bereiken en relevant te blijven, kan muziek een buitengewoon krachtige tool zijn. Echter - hoe werkt dit dan? Michiel Marsman en Dion Holla delen hun visie. 'Let’s make sonic branding great again!'
Kantar BrandZ Top 30: 'Booking.com meest waardevolle Nederlandse merk'
Het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024-rapport is verschenen. Hieruit blijkt dat de totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% gestegen. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar 16 miljard dollar.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- ACM beboet maker Fortnite voor... 14-05-2024
- TikTok labelt door AI gemaakte content10-05-2024
- Apple biedt excuses aan voor... 10-05-2024
- Reid Hoffman laat zich door AI-twin... 02-05-2024
- Autoriteit Persoonsgegevens:... 02-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing