[onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar
- Food-en-retail
- 19 apr 2024 @ 08:05
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 19 apr 2024 @ 08:05
- Michiel van Zaane
9% van de consumenten heeft wel eens bewust heeft gestolen uit de supermarkt, 27% heeft per ongeluk wel eens iets meegenomen zonder te betalen. 19% van de consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar, stelt Q&A Retail na onderzoek.
De rol van de zelfscankassa staat, na berichtgeving van supermarktketen Jumbo over de impact van winkeldiefstal, ter discussie. In november vorig jaar kondigde Lidl aan in het Verenigd Koninkrijk gebruik te gaan maken van bodycams om de veiligheid in de winkels te bevorderen, en koopjeswinkel Five Below in de Verenigde Staten schaalt het aantal zelfscankassa’s af na toegenomen diefstalpercentages
Zelfscan
79% van de respondenten gebruikt de zelfscankassa in de supermarkt. Zelfscannen heeft inmiddels bij 59% de voorkeur boven de gewone kassa. Het aanbieden van zelfscankassa’s in supermarkten is daarmee een belangrijke drijfveer voor een supermarktbezoek volgens het onderzoek. Gemiddeld bezoekt 15% van de respondenten een supermarkt zonder zelfscankassa’s actief minder vaak. Het weghalen van de zelfscankassa’s is voor 19% een reden om te wisselen van supermarkt. Ruim een kwart (28%) van de 30- tot 44-jarigen verwacht een andere supermarkt te kiezen wanneer de zelfscankassa wordt verwijderd, terwijl dit wel een belangrijke doelgroep vormt voor de supermarkten.
Stelen
Ruim één derde van de respondenten heeft wel eens iets meegenomen uit de supermarkt zonder te betalen, al is dit voornamelijk per ongeluk (27%). 9% geeft aan wel eens bewust iets te hebben gestolen. 29% van de respondenten geeft daarnaast aan wel eens gezien te hebben dat een klant iets meenam uit de supermarkt zonder te betalen. Respondenten schatten zelf dat bij 5% van alle zelfscankassa-transacties bewust diefstal wordt gepleegd. Onder omstandigheden vindt 19% van de respondenten het toelaatbaar dat er gestolen wordt uit de supermarkt. Dit betreft voornamelijk situaties waarin sprake is van pure noodzaak door geldgebrek.
Strenger beleid
Het onderzoek onderstreept dat er draagvlak is onder consumenten om deze problematiek aan te pakken. De helft van de respondenten vindt de huidige beveiligingsmaatregelen tegen winkeldiefstal bij zelfscankassa’s in de supermarkt ondermaats. Driekwart is dan ook voorstander van het intensiveren van het beleid. Er is duidelijk begrip van de consument voor een strengere aanpak in de bestrijding van diefstal, waarbij het van belang is goed te communiceren over de maatregelen die genomen worden. Als methodes om winkeldiefstal te bestrijden kijkt de respondent vooral naar de verhoogde zichtbaarheid van beveiliging, discrete technologieën en het opschalen van de, algemeen geaccepteerde, steekproef.
Het onderzoek naar winkeldiefstal in de supermarkt is op eigen initiatief uitgevoerd door Q&A Retail. In week 12, 13 en 14 van 2024 hebben 777 Nederlandse consumenten aan het onderzoek deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- RMD24 Retailmedia De kunst is de rode draad te blijven zien
- [marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij...
- Verse groente en fruit centraal in campagne Aldi
- Verkoop Blokker van de baan
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in...
- Campagne voor nieuwe smaken Appelsientje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 17-05-2024
- [marketeer 203] Arina Abbring -... 17-05-2024
- Veloretti breidt netwerk aan... 16-05-2024
- Vrouwen spenderen veel meer aan... 16-05-2024
- Westland Salades maakt eerste TVC in... 15-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing