[RMD24] 'Over retailmedia leven nog veel praktische vragen'

[RMD24] 'Over retailmedia leven nog veel praktische vragen'
  • Food-en-retail
  • 24 apr 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediastrategieRetailRetail Media Day

Retailmedia is ‘the next big thing’. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. Vandaag blikken we vooruit met spreker Heidi Anthonis, CIO bij Happy Horizon.

Heidi (foto) bouwde haar 25 jaar+ ervaring op bij uiteenlopende organisaties. Ze startte ooit in media- en brand management bij verschillende A-merken, bouwde daarna ruim een decennium lang een trackrecord op als marketing- media manager in retail. De laatste tien jaar ligt haar focus op strategie en innovatie, als CIO bij Happy Horizon en als strategisch consultant bij opdrachtgevers. Zij zal ingaan op #RMD24 op de vraag hoe je retailmedia inzet als je geen AH of Unilever bent. Alvast even nader kennismaken.

Waarom is het tijd voor het eerste grote retail media event op 28 mei: de Retail Media Day? En hoe kijk jij aan tegen dit fenomeen?

Heidi Anthonis: 'Het medialandschap versplintert. De targeting bij de grote jongens als Meta en Google worden aan banden gelegd en adverteerders heroverwegen de manier waarop ze hun mediabudgetten alloceren. Er is een verschuiving gaande in het medialandschap en dat biedt ruimte aan retail media om de volgende fase van groei in te gaan. Het speelveld in retail media wordt volwassen én groter. Dus tijd voor een kennisevent!'

Wat zijn de verwachtingen voor 2024 v.w.b. retail media, gaat dit de markt op zijn kop zetten?

'Het medialandschap staat al een paar jaar op zijn kop. Een combinatie van factoren zoals het uitfaseren van 3rd party cookies, de opkomst van nieuwe social media die in korte tijd consumenten tot ander gedrag bewegen en het TV/ Video landschap herleeft met connected TV en streaming.  Er is van alles aan de hand en in die verschuivingen ontstaat ook ruimte voor retail media. Die trend was al ingezet en we verwachten dat dit jaar veel platformen ook de non-endemic adverteerders gaan toelaten. Dat opent de deuren voor meer adverteerders om deze platformen te overwegen en brengt groei met zich mee.'

Welke rol speelt jouw bedrijf in deze tak van sport?

'In een versplinterd medialandschap worstelen adverteerders met het samenstellen van een uitgebalanceerde mediamix. Wat gaat elke media euro opleveren? Als agency zijn we partner van alle relevante media en kunnen we als objectieve partij met adverteerders een plan maken wat hun doelen dient én vooral in de juiste mix hun doelgroep bereikt.'

Is er in Nederland nog veel te winnen of lopen we op het gebied van retailmedia voorop?

'Retailmedia is natuurlijk niet nieuw. Toen ik 20 jaar geleden als marketing manager in de retail werkte, verkochten we ook al onze folder pagina's als advertentieruimte aan zone leveranciers. Vandaag de dag openen nieuwe deuren, omdat data insights en personalisatie at scale nu beschikbaar zijn en makkelijker zijn in te zetten. Er is nog veel te winnen en anderzijds is er al een flinke stap gemaakt.'

Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar de Retail Media Day komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?

'De meeste marketeers weten dat retailmedia er is, dat het booming is en dat het kansen biedt. Maar de adverteerders die niet in de major league spelen, hebben ook nog veel praktische vragen over hoe dit medium past in hun strategie en budget. Retail Media Day gaat veel kennis brengen en specifiek in mijn sessie bied ik antwoorden op de praktische vragen van de adverteerders die niet de budgetten hebben zoals Unilever of Coca-Cola.'

(PvWK)

Meer weten? Kom ook met je collega's en bureau-adviseurs. Regel hier tijdig je kaarten voor 's lands eerste Retail Media Day op 28 mei 2024. Welkom in Media Plaza naast Utrecht Centraal.

Retail Media Day 2024

De Retail Media Day is een event van de vakbladen Twinkle en MarketingTribune. De dag, die onder leiding staat van Rupert Parker Brady, heeft sprekers als hoogleraar Corine Noordhoff, de enorm ervaren retail consultant Ian Scott, Rolf Oosterhoff van Albert Heijn (de eerste supermarkt in Nederland die retailmedia inzette), Stefan Brzozowski (director commerce van Bol retailmedia) en Maurice Ridder, verantwoordelijk voor retailmedia bij Basic-Fit.
De Retail Media Day is het grootste Nederlandse event in zijn soort en wordt op 28 mei 2024 gehouden te Utrecht. Meer informatie is hier te vinden.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken