Certificaat en register voor influencers om betrouwbaarheid te vergroten

Certificaat en register voor influencers om betrouwbaarheid te vergroten
  • Online
  • 22 apr 2024 @ 07:47
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met de certificering en registratie van influencers willen de brancheverenigingen brancheverenigingen DDMA, BvA en de Stichting Reclame Code de betrouwbaarheid en transparantie van influencers vergroten. Ook moet sluikreclame op deze manier worden voorkomen.

Het certificaat en het openbare register heten ‘Certified by Influencerregels.com’. Met deze certificering laten influencers, online creators en talenten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Na het behalen van het certificaat door e-learning krijgen de influencers een plek in het openbare register.

Veel influencers werken samen met adverteerders. Door nieuwe )Europese en nationale) regels is het soms lastig voor hen om te weten wat er wel en niet is toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van bepaalde hashtags, het promoten van gratis verkregen producten of op welke leeftijd je bepaalde reclame wel of niet mag richten. Ook is er een continue instroom van nieuwe creators en trends op het gebied van content. Daarom hebben alle betrokken partijen uit deze snelgroeiende sector hun verantwoordelijkheid genomen en afspraken met elkaar gemaakt.

Bewustwording
Verschillende organisaties uit de marketingbranche (DDMA, BvA) en de SRC zijn dit nieuwe openbare register en keurmerk gestart om meer bewustwording en transparantie te creëren. De sector volgt hiermee Frans voorbeeld, waar de certificering in 2021 is ingevoerd. En met succes: waar 22% van de influencers vóór certificering de regels overtrad, overkomt slechts 1,05% van de influencers dat nog maar ná certificering. Inmiddels zijn ruim 1.400 influencers gecertificeerd.

Martijn de Kemp, voorzitter commissie influencermarketing DDMA: ‘Er is twee jaar lang keihard aan dit initiatief gewerkt. Met deze lancering nemen we een enorme stap voorwaarts in de professionalisering en transparantie van de influencersector. De kracht ervan is dat we het voor creators eenvoudig maken om de regels op het gebied van reclame en wetgeving tot zich te nemen, en het voor adverteerders helder is met wie zij vertrouwde en brand-safe samenwerkingen aan kunnen gaan. Het verheugt ons te zien dat zowel adverteerders als influencers het initiatief omarmen en samen een grote stap zetten richting een meer ethische en effectieve reclamesector.’

Het certificaat is te behalen op Influencerregels.com. De website creëert overzicht met de belangrijke regels op een rij. Om een plaats in het register te behalen moet een e-learning module worden doorlopen en wordt er vervolgens een toets afgelegd. De toets wordt doorlopend geactualiseerd en moet jaarlijks worden herhaald, zodat alle partijen op de hoogte zijn van de recentste ontwikkelingen.

De Stichting Reclame Code houdt in de gaten of content aan de regels voldoet via een online monitoringsysteem en geeft aanbevelingen en advies bij waargenomen misstappen. Gecertificeerde influencers zijn zo verzekerd van extra nazorg.

Contracten
De eerste influencers die zich hebben laten certificeren zijn o.a. Bram Krikke, Eloise van Oranje, Geraldine Kemper en Kaj Gorgels. ‘Ik denk dat het voor zowel influencers als de consument goed is dat er nu duidelijke regels zijn afgekaderd. Dan is er een duidelijk speelveld waarbinnen je mag spelen. Zo is het transparant en eerlijk voor iedereen en dat lijkt mij goed’ zegt Kaj Gorgels.

Adverteerders zoals Coca-Cola Nederland, L’Oréal Group Nederland, TUI Nederland, Unilever en Heineken Nederland bevinden zich onder de eerste merken die zich aan het initiatief hebben verbonden. Dit betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers. Influencers zonder certificering zullen niet meer voor deze merken kunnen werken.

Rol platformen
De grote tech-platformen zoals TikTok, Meta en Google, de plek waar influencers actief zijn, vinden het een goede stap voorwaarts, TikTok steunt het initiatief actief door het geven van workshops over dit onderwerp aan influencers.

‘Bij TikTok hebben we transparantie hoog in het vaandel staan. Een gezamenlijk initiatief uit de sector om meer duidelijkheid te geven voor creators en gebruikers draagt hier aan bij. We willen het makkelijk maken voor onze gebruikers om te herkennen wat reclame is, en het makkelijk maken voor creators om te weten hoe ze hier het best mee om kunnen gaan en waar ze op moeten letten wanneer ze met merken samenwerken. Daarom sluiten we als TikTok ons graag vanaf de start aan bij influencerregels.com’ volgens Bastian Verhulst, Country Manager Global Business Solutions bij TikTok.

‘Op Instagram en Facebook werken creators en merken regelmatig samen. Wij helpen hen graag om op onze platformen leuke en relevante content maken. Het is een goede ontwikkeling dat belangrijke mensen zoals creators straks nog beter weten wat ze volgens onze regels, de reclamecode en de wet wel en niet mogen plaatsen. Daar wordt de content alleen maar beter van. We ondersteunen dit initiatief van de SRC, DDMA en bvA van harte en zijn blij hier actief onderdeel van uit te maken’, zegt Edo Haveman, Head of Public Policy Benelux bij Meta

Influencers in Nederland: de cijfers
Het register is relevant voor alle professionele creators, influencers en talenten in Nederland die samenwerken met merken. Op 1 januari 2024 stonden 1.548 ondernemers die zich vlogger, influencer of YouTuber noemen, ingeschreven bij KVK. Ook telt Nederland zo'n 150 influencers met meer dan 500.000 volgers.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken