Verkoop Blokker van de baan
Blokker sluit een deal met een geldverstrekker, waardoor de verkoop van de beroemde winkelketen van de baan is. Dankzij de lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen.
Ideapreneurs aan de slag voor Gift a Tree
Ideapreneurs zijn begonnen samen te werken met Gift a Tree, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd bedrijf dat samenwerkt met liefdadigheidsinstellingen, bedrijven en particulieren om nieuwe bossen en bossen te genereren.
De marketingtransfers van week 18, 2024
Ondanks dat deze week is ingeklemd tussen Koningsdag en 5 mei en ook nog eens de eerste week van de Meivakantie is, zitten de marketeers, PR-personen en andere creatieven niet stil, helemaal niet als ze ergens hun al dan niet tijdelijke droombaan denken te vinden. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
[longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad Men' leidt tot aardig naslagwerk
ARA-veteraan Fred Kolsteeg bracht een stevig werk uit over Nederlandse 'Ad Men'. Copywriter Jaap Toorenaar waarschuwde hem nog vooraf: 'Jij gaat schrijven over een onderwerp dat weinig mensen interesseert. Oude reclamekrijgers.' Zou het? Wij namen het boek door.
[marketeer 201] Niels van den Bergh - oprichter MintBlue
Voor deel 201 van onze successerie [marketeer] reisden we deze week Niels van den Bergh - oprichter MintBlue, hip remote opererend vanuit Barcelona met 'decentralisatie-technologie' en publieke blockchain als speerpunten. Met zijn marketing-genen zit het wel goed: hij is achterkleinzoon van de uitvinder van margarine en oprichter van Unilever.
Reid Hoffman laat zich door AI-twin interviewen: waar ligt de grens?
Zonder zichzelf enige vragen te stellen over de ethische kanten van AI, storten sommige bureaus en adverteerders zich gulzig in de armen van AI. Reid Garrett Hoffman is een Amerikaanse internetondernemer, durfkapitalist, podcaster en auteur die Linkedin mede-oprichtte. In dit verbijsterend experiment laat hij zich door zijn AI-kloon interviewen.
Autoriteit Persoonsgegevens: ‘”Scraping” bijna altijd illegaal’
Scraping, het automatisch verzamelen en opslaan van informatie van het internet door private partijen en particulieren, is vrijwel nooit toegestaan. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een nieuwe handreiking.
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
[column] Maak je merk beroemd en de rest gaat vanzelf
Als #CMO heb je maar een opdracht: Maak je merk beroemd. Van alles wat je kunt verzinnen aan doelstellingen en ambities is dat het enige wat ertoe doet. Omdat beroemd zijn het leven zoveel gemakkelijker maakt voor merken.
[column] Meer creativiteit in B2B-marketing is broodnodig
Het experimenteren met verschillende werkwijzen in B2B-marketing is essentieel voor het stimuleren van innovatie en creativiteit. Dit betoogt Nathan Rawlins, chief marketing officer bij Lucid Software.
Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
LeesLicht B.V., onderdeel van Uitgeverij De Jonge Lezer B.V., neemt weekblad Tina over van DPG Media. De overname past binnen het portfolio van De Jonge Lezer waar onder meer Penny, Meiden Magazine en Stoer onder vallen.
Ziggo Sport verwerft triple CL uitzendrechten
Vanaf augustus 2024 heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League.
Ster realiseert 201 miljoen euro in 2023, verwacht minder
Ster heeft in 2023 een bedrag van ruim 201 miljoen euro gerealiseerd met de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de landelijke publieke omroep. Dat is 26,1 miljoen meer dan verwacht. De Stichting verwacht in de toekomst slechtere resultaten.
[column] Merkbelofte is de motor van het merk
We kennen veel soorten merkenbouwers en allemaal benaderen ze het merk vanuit één discipline. We hebben organisatiedeskundigen, business- en marketingconsultants, positioneerders, propositiedenkers, storytellers, PR-goeroes, branding experts, contentstrategen, socialmediaspecialisten en creatieven. Zelfs de Multicopy om de hoek biedt tegenwoordig merkadvies en branding aan als product. Merken bouwen is gemeengoed geworden.
Holland Festival gaat voor KesselsKramer
KesselsKramer is het nieuwe communicatiebureau van het Holland Festival. Na een selectieproces is besloten tot deze samenwerking die recht doet aan de vormgevingsgeschiedenis van het Holland Festival.
Ribbink Ridder in Orde van Oranje-Nassau
Oud-Reclameman van het Jaar Alexander Ribbink (foto links) is j.l. vrijdag geridderd in het Amsterdams Concertgebouw. Een spontane delegatie van Natwerk (m.), waar Ribbink adviseur is en MarketingTribune kon hem een dag later feliciteren.
SAN NKOTB: Van Shortlist naar Finalist
Na de enthousiaste en vooral indrukwekkende presentaties van alle de 6 Shortlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block Accent 2023 bij Google Nederland in Amsterdam, hebben afgelopen donderdag de ruim 40 Vakjuryleden (SAN juryleden/adverteerders) en de NKOTB Hoofdjury de navolgende drie Finalisten gekozen voor de verkiezing SAN New Kids on the Block 2023.
De marketingtransfers van week 17, 2024
Ondanks de naderende meivakantie (niet op de redactie trouwens, wij zijn 24/7 keihard aan het werk) zijn er toch nog harde werkers die in hun nieuwe functie bij hun nieuwe werkgever nóg harder gaan werken. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
[marketeer 200] Chiel van Leeuwen - hoofd Duurzaamheid & Communicatie van de Bijenkorf
Voor de feestelijke 200ste aflevering van onze successerie [marketeer] spreken we Chiel van Leeuwen, hoofd duurzaamheid, communicatie & PR (foto) bij de prestigieuze retailketen Bijenkorf. In mei opent de Stijl Arcade, recent zijn met de merkpartners ook de 'Beloften van de Bijenkorf' bepaald. 'In 2030 betreft 30% van onze transacties een circulair product of -dienst.'
Kantar BrandZ Top 30: 'Booking.com meest waardevolle Nederlandse merk'
Het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024-rapport is verschenen. Hieruit blijkt dat de totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% gestegen. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar 16 miljard dollar.
[onderzoek] Miljoenen Nederlanders komen financieel niet uit
Ondanks dat het zogeheten reëel beschikbaar inkomen in 2023 met 1,4% steeg (bron: CBS), kampen op dit moment nog veel Nederlanders met financiële problemen.
Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
Voor een nieuwe online rubriek is de redactie van MarketingTribune op zoek naar marketeers die in hun vrije tijd op de pedalen staan op de weg of in het bos. Dit is je kans om je sportieve hobby te combineren met je professionele expertise!
[column] Wat leren we van de Chinese e-commerce giganten?
Chinese e-commerce giganten zoals Shein en Temu zijn hard in opmars onder consumenten. Ze laten dan ook verbazingwekkende verkoopcijfers zien. Wat kunnen wij als marketeers hieruit leren? En wat zijn de valkuilen om te vermijden?
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen in plaats van te schipperen'
In aflevering 105 van de rubriek 'Mijn Marketing' is het woord aan Nicole van Lieshout, Communicatie & Brand Specialist bij Noordwijk Marketing. Met de ‘bollenstress’ bijna achter de rug heeft zij even tijd om onze vragen te beantwoorden: 'Ik probeer elke dag even de zee te zien.’
ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
ASN Bank (4,09) heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed. Grote gevestigde banken scoren het slechtst.
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
Wet aangenomen: TikTok VS moet verkocht worden, anders verbod
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Volgens TikTok is de wet niet om de gegevens van Amerikaanse gebruikers te beschermen, maar wordt deze gedreven door 'een geopolitiek spel'.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Weg met de vooroordelen, krasse knarren werken nog prima
- Strategische denkers (14): Wegbereider zijn is de beste...
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
- BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel
- Mylene Samuels van ABN Amro: 'Word verliefd op het probleem,...
Laatste Nieuws
- 'Er bestaan geen blauwdrukken voor... 06-05-2024
- SNS, Zeeman en Hornbach genomineerd... 06-05-2024
- 'Excellente marketing kan niet... 03-05-2024
- Strategische denkers (14):... 02-05-2024
- 'Mensen zijn minder complex dan ze... 02-05-2024
- Spotler Group neemt Momice over02-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing