JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
Voor de 29e keer zijn hier de ‘Jongereniconen’ voor het komend jaar. Op basis van uitvoerig onderzoek, internationale publicaties, eigen Fingerspitzengefühl en input van trendwatchers, ontstaat zo een beeld wat de jeugd zal bewegen. Er komen nogal wat voorspellingen uit. Exclusief in MarketingTribune tien nieuwe Jongereniconen boordevol insights, gevonden en geselecteerd door Peter van Woensel Kooy en team. ‘In 2025 stijgt de vraag naar Anti Anti, naar AI, hybrids en soft skills… vrijheid en stijl - van hoed tot hiel!’
SAN breidt ABC jury uit
Het bestuur van de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) heeft de samenstelling van de ABC jury uitgebreid met vier nieuwe leden: Guda van Noort (UvA), Marc Oosterhout (Eastwood), Andy Santegoeds (Metrixlab) en Bas Vlugt (Marketing Report).
[interview] ADCN herontdekt kracht van print met bijzonder jaarboek
Creatievenclub ADCN presenteert een comeback van het zogenaamde Jaarboek, dat in 2017 als een nachtkaars was uitgegaan. Alle jaren zijn hierin op zeer creatieve wijze vervat. We spreken drijvende kracht Quirine Dob over deze top-uitgave en oud-bestuurslid/fotograaf Krijn van Noordwijk over diens bijdrage. 'Van de nieuwe generatie makers hoorden we dat ze de oude ADCN boeken nog echt als inspiratiebron gebruiken, meer zelfs dan het online archief.'
Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkste reputatie
Ondanks de populariteitsgroei van het Bevrijdingsfestival - van de 12e positie naar plek 4 sinds vorig jaar – blijft de Vierdaagse Nijmegen in 2024 het favoriete evenement voor de Nederlander.
RTL partner SAIL 2025
RTL steunt SAIL als Presenting Partner in de publiekscampagne richting augustus 2025.
Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’
Bijna de helft van alle vuurwerkafstekers gebruikt geen vuurwerkbril of aansteeklont, ondanks ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers per jaar. Om de onderschatte risico’s van vuurwerk te beperken, lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe campagne.
[column] The power of women in marketing: uitdagingen in de marketingindustrie
De marketingindustrie is dynamisch, steeds in beweging en gedreven door creativiteit, innovatie en strategisch inzicht. Vrouwen spelen hierin een cruciale rol, maar worden vaak geconfronteerd met obstakels die hun groei belemmeren.
[onderzoek] 'Tien procent meer vraag naar verkoopmedewerkers in minder winkels'
Door de P van Personeel of eigenlijk het gebrek daar aan, kunnen de kerstinkopen wat langer duren dit jaar. Er is namelijk nog steeds een groot tekort aan winkelmedewerkers en de vraag blijft alleen maar verder stijgen, blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank op basis van marktdata.
Mora mikt op feestdagen met snackplezier
Mora, een iconisch snackmerk, zet sterker in op het verhogen van snackplezier onder snackfans. De feestdagen vormen het decor voor de eerste campagne, die draait om een luxe viergangen snackmenu. De campagne is ontwikkeld door Alfred en OnSocial.
Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
Zwanenberg Food Group neemt de merken Unox en Zwan over. Beide iconische merken zijn al bijna 100 jaar onderdeel van het Unilever-portfolio, vandaag kwam er een bindend bod.
Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
Het internationale voedings- en drankenbedrijf Paulig neemt het in 1932 opgerichte foodmerk Conimex over. De Finse branchegenoot Paulig vestigt hiermee zijn aanwezigheid in de Aziatische voedingscategorie in Nederland.
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
[column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet'
Content is king. We schreven het al eens eerder. Content wordt meer en meer gezien als het panacee voor alle marktkwalen. Zo dacht Blokker deze zomer zijn hachje te kunnen redden met een grappig bedoelde contentcampagne met jonge medewerkers in de hoofdrol, zo wist het achtuurjournaal ons te melden. Helaas, het bleek vergeefse moeite. Na acht jaar kwakkelen moest Blokker aankondigen dat het bedrijf niet meer aan zijn schulden kon voldoen. Een faillissement is onafwendbaar.
Stunt: 'tien jaar gratis wonen in Pathé de Munt'
Hoe ver ga je voor ultiem comfort? In de nieuwe activatie van Pathé, ontwikkeld door Kumpany in samenwerking met De Speld, wordt deze vraag op een verrassende manier beantwoord, ter promotie van de nieuwe Relax Seats.
KPN is wederom hoofdsponsor van SAIL
In 2025 keert SAIL Nederland terug voor een driedubbel jubileum: de 10e editie en 50 jaar SAIL, tijdens de 750e verjaardag van Amsterdam.
[column] De Kerstcommercialroast
Jaaa, daar zijn we weer. Bijna Kerst. Hoe weten we dat? Niet door de straatverlichting – die hangt al sinds oktober. Niet aan de kerstbomen – idem dito.
Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Bestuurders van grote Nederlandse bedrijven verwachten in toenemende mate dat kunstmatige intelligentie banen gaat vervangen. Waar vorig jaar nog 6% dit voorzag, is dat nu 19%. Met name functies in de R&D, klantenservice en IT-afdelingen worden volgens hen getroffen.
Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
Vaak zoetsappige eindejaarscommercials zijn uitgegroeid tot een vaste traditie op de Nederlandse televisie. Reden voor Dentsu Attention Lab om onderzoek te doen met neuro- en eyetracking naar de mate van waardering. Hier de Top 5.
EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan
De Europese retailorganisatie EK Retail, waar het voormalige Euretco deel van uitmaakt, bestaat in 2025 honderd jaar. De eigenaar van winkelformules zoals Intersport, Hubo en Libris/Blz. viert dit jubileumjaar met tal van evenementen en een grote liefdadigheidsactie voor kinderen.
KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
'We wonnen net met "Stukje Van Mij" de zeldzame Grand Effie bij de Effie Awards Europe. De eerste Europese Grand Effie ooit voor een puur Nederlands merk. Dank aan Achim Rietze en de jury voor deze erkenning', meldt Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam) vers vanaf het podium in Brussel.
[marketeer 212] Kaären Davoli - Head of Marketing Roseman Labs
Voor deel 212 van onze successerie [marketeer] spreken we Kaären Davoli , sinds kort Head of Marketing bij Roseman Labs, een deeptech onderneming die focust op dataprivacy en encryptie. Ze voelt er zich alsof ze in een raket heeft plaatsgenomen. 'Ik wil onze merkpositie als global company verder helpen te verbeteren'.
De marketingtransfers van week 50, 2024
De transfermarkt voor marketeers, PR-goeroes en creatieve wonderkinderen draait overuren! Je zou denken dat iedereen in week 50 eindelijk op z'n plek zit, maar nee hoor! Wéér worden er nieuwe bureaus opgericht, teams versterkt en directeursstoelen bezet. Houdt het dan nooit op? Gelukkig is MarketingTribune er om alle wervelende carrièrewendingen bij te houden.
Gen Z en Millennials verkiezen de bank boven de bar: alcohol verliest populaire status
Waar cafés en clubs ooit de hotspots waren voor gezellige avonden, kiezen Nederlandse Gen Z’ers en millennials nu steeds vaker voor een avondje thuis. Alcohol speelt daarbij een steeds kleinere rol. Onderzoek toont aan dat smaak en betaalbaarheid de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een drankje, tegelijkertijd lijkt het idee dat alcohol noodzakelijk is voor gezelligheid definitief te verdwijnen.
AMMA Awards 2025: tijdloos sterk werk in de spotlight
De AMMA Awards keren op 22 mei 2025 terug met het thema ‘Diamonds are Forever’. In het Amsterdamse Tuschinski Theater worden dan deze prijzen binnen de media-industrie uitgereikt. De AMMA's kennen dit jaar verlaagde inzendtarieven, een verlengde inzendperiode en vereenvoudigde criteria voor grotere toegankelijkheid.
Fernhout over iconische fotografie en haar expo
Vanaf 12 december 2024 presenteren vijftien opkomende fotografen van de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie Amsterdam hun afstudeerwerk in cultuurdorp Westergas. Wij spreken deelnemer Maud Fernhout, die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor het openingsbeeld van MarketingTribunes veelgelezen trendvoorspelling 'Jongereniconen' editie 2025 (17 december bij abonnees op de mat).
Nivea haakt in op Roze Vrijdag
Op vrijdag 13 december 2024 kleuren scholen opnieuw paars om diversiteit en inclusie te vieren. Voor het vierde jaar op rij ondersteunt Nivea, onderdeel van moederbedrijf Beiersdorf, dit initiatief van COC Nederland met een duurzame bijdrage die zichtbaar impact wil maken.
Seneda wint Gouden Zaag 2024
Tijdens de j.l. Jonge Honden portfolio-avond bij bureau Dept is de Gouden Zaag 2024 uitgereikt. De genomineerden werden in het zonnetje gezet en kregen evenals winnaar Isaque Seneda lik op stuk met commentaren van Lode Schaeffer. Hier de beeldimpressie van een geslaagde avond, met linkjes naar alle genomineerden en het complete juryrapport (English below). 'The Golden Saw Award only increases in value.'
Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
Het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) heeft tijdens de Algemene Ledenvergadering Marjolein Montijn-Groenendijk benoemd als nieuw bestuurslid. Met haar uitgebreide ervaring in klantgerichtheid en technologie, gecombineerd met een scherpe focus op commerciële kansen, brengt zij een frisse wind binnen het bestuur.
Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in bestuur
Het jaar is bijna ten einde, de creatieve balans kan weer worden opgemaakt. Welke cases kunnen aantonen dat ze niet alleen heel creatief, maar ook heel effectief zijn geweest? Vanaf 2 januari 2025 kan er weer worden ingestuurd voor de Esprix.
Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.
Ook moederbedrijf Blokker, Mirage Retail Group vraagt faillissement aan
Mirage Retail Group (MRG) heeft haar faillissement aangevraagd bij de Rechtbank in Amsterdam. Dit is een direct gevolg van het eerder uitgesproken faillissement van dochterbedrijf Blokker.
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.
Jaguar toont lef met komst Type 00
Jaguar zorgde recentelijk voor veel tumult door een gedurfde nieuwe visuele identiteit. In de begeleidende tvc was bovendien geen auto te zien. Bijna iedereen sprak er schande van.
Verkiezing Slechtste Slogan 2024 van start
Voor het dertiende jaar op rij houdt het landelijke platform SlechteSlogans.nl de Verkiezing van de Slechtste Slogan.
De marketingtransfers van week 49, 2024
Het lijkt wel of iedereen nog even gauw een nieuwe baan scoort voor het eind van het jaar. Weten zij iets, wat wij niet weten? Vrees niet, MarketingTribune houdt het allemaal in de smiezen.
[marketeer 211] Caroline Rigo - CEO en founder RiGorgeous
Voor deel 211 van onze successerie [marketeer] spreken we Caroline Rigo van RiGorgeous. RiGorgeous is een 'house of brands', gevestigd in België. Ze begon als visagiste thuis in haar garage in 2015 en biedt intussen 65 mensen werk. 'Onze USP’s zijn "easy", "glam" en "medical".'
[column] 60+: het nieuwe jong
De zestigplusser - vaker al zeventig, tachtigplus - staat in volle kracht voor ons.
Onderzoek WARC: marketeers optimistisch, marketingbudget onder druk, digitaal blijft populair
Twee op de drie (65%) marketeers verwacht dat de markt volgend jaar verbetert, terwijl slechts een derde (34%) denkt dat de marketingbudgetten zullen stijgen.
[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Unilever wil alweer af van de Vegetarische Slager. Zes jaar geleden nog triomfantelijk binnengesleept als kroonjuweel, en nu gedumpt als te trage groeier. Maar ja, wat levert het nog op?
[onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt krapper
Een week na Black Friday zijn consumenten druk met aankopen doen, dichten en surprises bouwen voor Sinterklaas, gevolgd door Kerstmis en oudjaar. Dit jaar viert 82 procent van de consumenten Kerstmis terwijl het aandeel dat Sinterklaas viert daalt van 52 procent in 2023 naar 48 procent in 2024.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkte...
- Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
- De marketingtransfers van week 50, 2024
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events