![[column] De politiek heeft geen belofte meer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De politiek heeft geen belofte meer
Het kabinet is gevallen. Alwéér. Dit keer door Wilders. En natuurlijk heeft iedereen daar een mening over, netjes verdeeld langs de lijnen van hun eigen voorkeur. Maar wat ons verbaast is dat we daar nog steeds collectief verontwaardigd over zijn. Want wie gelooft er nog in de politiek?
![[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 2: hoe Gen Z kijkt.

Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform Insocial
De Haagse marketingtechnologiespeler Spotler Group heeft het Nederlandse customer experience platform Insocial overgenomen. Met deze strategische uitbreiding wil Spotler marketeers nog beter in staat stellen om klantfeedback te integreren in hun dagelijkse marketing- en serviceprocessen. Insocial blijft als merk zelfstandig opereren binnen de groep en blijft geleid worden door oprichter Lex Groenewegen, die aanblijft als CEO.
![[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)
Laatst zat ik in een hip koffietentje in Amsterdam, je kent ze wel, waar een flat white meer kost dan een half pond kaas, en ik ving een gesprek op: ‘Ja, ik doe tegenwoordig aan aura farming. Is beter voor m’n brand alignment.’ Even dacht ik dat ik een nieuwe vorm van tuinieren had gemist. Maar nee, aura farming is de nieuwste trend in marketingland.
![[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 1: social media gebruik.

Jasmijn Stenzler van TicketSwap: 'We verkopen niet alleen tweedehands kaartjes, maar ook reguliere tickets'
In aflevering 131 alweer van de online rubriek ‘Mijn Marketing’ een hoofdrol voor Jasmijn Stenzler, Brand Marketeer bij TicketSwap: ‘Goede marketing zet iets in beweging.’
![[column] Marketeers luisteren niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers luisteren niet
Waarom is het in de marketingwereld zo moeilijk om goed naar elkaar te luisteren? Waarom wil iedereen altijd het laatste woord hebben? Waarom wil men alleen maar zenden? En waarom vergeten we te luisteren? Want door dit gebrek aan luistervaardigheid zijn marketeers en hun bureaus veel minder goed in staat om de juiste diagnose te stellen, waardoor ze nooit tot de perfecte oplossing kunnen komen.

Lawa activeert wandelen tot wedstrijd
Jongeren letterlijk in beweging brengen: dat is het doel van Lawa, een nieuwe game-app waarin wandelen verandert in een digitale race tegen vrienden, collega’s of klasgenoten. Het platform is een initiatief van ondernemer Paul Snijder (ex-GoSpooky) en mediamaker Bram Krikke (r).
![[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes
De samenleving verandert en dat laat zich voelen aan de top van merkorganisaties. Bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft samen met Motivaction onderzocht wat Nederlanders verwachten van leiders in deze tijd. De meerderheid (81%) van de Nederlanders verwacht een ander soort leiderschap van merkorganisaties dan voorheen. Er is duidelijk een roep om meer openheid, zichtbaarheid, kwetsbaarheid en mensgerichtheid.
![[column] Gaza-advisering schaadt reputatie Boston Consulting Group](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaza-advisering schaadt reputatie Boston Consulting Group
Opeens stond in de Financial Times een opvallend artikel over de advisering van het befaamde adviesbureau BCG hoe het Palestijnse vraagstuk in Gaza op te lossen. BCG staat bekend om strategische adviezen aan bedrijven, organisaties en merken, en gezegd moet worden, daar zitten slimme strategen. En dan nu advisering in de (geo)politiek en dat in opdracht van de vazallen van een warlord en een vastgoedkeizer.

Cannes takeaways voor het next big idea
Vorige week brachten Orange Lions en Dentsu negen Nederlandse juryleden van de Cannes Lions bijeen in een ruimte vol nieuwsgierige mensen voor een avond vol inzichten: On The Record. Geen poespas of opsmuk, alleen Cannes Lions-juryleden die één-op-één hun inzichten deelden en vertelden wat er allemaal gebeurde op ’s werelds grootste festival voor reclame, creativiteit en ideeën.

Uber lanceert Senior Accounts in Nederland
Uber introduceert Senior Accounts en een vereenvoudigde versie van de app, speciaal ontwikkeld om reizen makkelijker en toegankelijker te maken voor ouderen.

Heinz lanceert Europese campagne ‘Lost in Love’
Heinz heeft zijn nieuwste omnichannel campagne gelanceerd onder de titel ‘Lost in Love’, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy London en het in-house bureau The Kitchen van Kraft Heinz. De campagne vormt het begin van een Heinz Masterbrand, specifiek afgestemd op Europese markten.

McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe CMO uit Nederland
McDonald’s Duitsland krijgt per juli een nieuwe marketingtopman. Stijn Mentrop-Huliselan, tot nu toe CMO van McDonald’s Nederland, neemt de functie over van Tomasz Dębowski, die na drie succesvolle jaren terugkeert naar Polen en daar opnieuw aan de slag gaat binnen de nationale McDonald’s-organisatie.

Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan
Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.
![[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie
De zomervakantie is begonnen, maar voor veel Nederlanders ziet de vakantie er dit jaar anders uit dan voorheen. Uit een grootschalig consumentenonderzoek van Nielsen IQ (N=14.000) blijkt dat financiële overwegingen een steeds grotere rol spelen in de vakantieplannen.
![[column] De enige merkwaarde die er toe doet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De enige merkwaarde die er toe doet
Merken zíjn zichtbaar. Logisch ook, met hulp van mediabureaus kunnen ze moeiteloos bereik inkopen. Merken krijgen ons ook wel aan het kopen, performancecampagnes verleiden ons links en rechts. Maar de midfunnel? Daar maken weinig merken echt goed gebruik van. Zonde, want juist daar gebeurt het. Dáár ontstaat de emotionele klik. Dáár leren we een merk kennen, herkennen of zelfs bewonderen.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Edward Knol](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Edward Knol
De grootste misvatting in onze industrie? Denken dat losse onderdelen het verschil maken. Een goed doordachte mediamix zonder relevante content? Zinloos. Een techstack vol dashboards zonder strategische keuzes? Even waardeloos. De midfunnel skippen en direct op performance duwen zonder merkbelofte te bewijzen in relevante momenten voor je consument, stop ermee!

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w
Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Felle kritiek op Sire-campagne
De nieuwe campagne van Sire, bedoeld om vooroordelen over ouderen aan te kaarten, heeft juist een golf van verontwaardiging opgeroepen. De spot 'Je bent nooit te oud om te leven', waarin een ogenschijnlijk uitgebluste man tot leven komt tijdens een salsa-les, wordt massaal weggezet als stigmatiserend en wereldvreemd.

‘Stats for Equality’ tegen vooroordelen in vrouwenvoetbal
PwC Nederland lanceert tijdens het EK voetbal in Zwitserland de campagne Stats for Equality, ontwikkeld door bureau N=5. Met deze campagne, waarin realtime data en sportstatistieken centraal staan, wil het accountants- en advieskantoor hardnekkige vooroordelen over vrouwenvoetbal doorbreken.

‘Echte verhalen werken beter dan AI-illusies'
Op het moment dat AI ook de reisbranche razendsnel verandert en influencers steeds vaker virtueel zijn, kiest CheapTickets.nl juist voor echtheid. Met de campagne Your Next Story zet het merk in op authentieke verhalen van echte reizigers - een bewuste tegenbeweging in een wereld vol gefilterde perfectie.
![[column] In goed we trust](/templates/img/lazyload.gif)
[column] In goed we trust
Trust is the new loyalty. Ik ben zeker een believer en gek op het construct ‘vertrouwen’. Ik vind het ook heerlijk om het ongegeneerd te krijgen. En te geven. Veel sterkere elementen binnen een propositie, relatie, partnership vind je niet zo een-twee-drie in mijn ogen.
![[column] Wat ik leerde in Cannes: Creativiteit overleeft alleen met strategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat ik leerde in Cannes: Creativiteit overleeft alleen met strategie
In een WhatsApp-groep van Ra*w, een community die jonge talenten begeleidt richting de reclame-industrie, verscheen een tijdje terug een oproep die gelijk mijn aandacht trok. De Roger Hatchuel Student Academy, onderdeel van het Cannes Lions Festival, zocht studenten met lef, visie en een strategische geest.

Jongeren positiever over telefoonverbod, socialmediagebruik daalt
Jongeren brengen meer tijd door op hun mobiele telefoon, maar scrollen minder vaak op social media. Dat blijkt uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim 2.700 jongeren tussen 15 en 35 jaar. Een opvallende uitkomst is de brede steun voor het telefoonverbod op middelbare scholen: 67% is positief, zelfs onder scholieren zelf is een meerderheid voorstander.

Slachtofferhulp zoekt versterking met campagne 'Mag ik even je aandacht?'
Slachtofferhulp Nederland is vandaag gestart met een werkgeverscampagne onder de noemer ‘Mag ik even je aandacht?’. Het is voor het eerst dat de organisatie grootschalig inzet op werving van personeel.

‘Ik hoor je’ roept op tot veilige werkplek
Met de campagne ‘Ik hoor je’ wil Mores – het steun- en adviespunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele, creatieve en mediasector – organisaties aansporen om sociale veiligheid structureel op de agenda te zetten. De oproep: creëer een cultuur waarin iedereen zich gezien, gehoord en gesteund voelt.

Lego meest inspirerende onderneming van 2025
In een periode die Nederlanders ervaren als onzeker en onvoorspelbaar, zoeken zij naar houvast in organisaties die (aantoonbaar) bijdragen aan een betere wereld. Dat blijkt uit het door Synergie, Dynata en Data IM uitgevoerde onderzoek naar de Inspirerende 40 van 2025. Deze jaarlijkse lijst, gebaseerd op representatief onderzoek onder duizenden Nederlanders, toont de organisaties die het meest inspireren door hun maatschappelijke impact en authentieke klantrelaties.

Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse marketingsector
Stichting Reframe deelt de resultaten van het eerste grootschalige onderzoek naar 'Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie' (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, waaraan 389 professionals deelnamen, biedt volgens de initiatoren een scherp beeld van van de stand van zaken op het gebied van DE&I op de werkvloer én in het creatieve werk dat de sector maakt.
![[column] Is de nieuwe Blokker eigenlijk wel zo nieuw?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de nieuwe Blokker eigenlijk wel zo nieuw?
Afgelopen week stroomde het nieuws binnen: de nieuwe Blokker heeft zijn eerste winkels geopend, en het winkelend publiek reageert enthousiast. Een terechte felicitatie aan retailer Roland Palmer, zijn team én het winkelpersoneel is op zijn plaats. Met het sterke merk Blokker als fundament is er duidelijk een nieuwe energie voelbaar. Maar de vraag blijft: kan een positionering die zo sterk lijkt op de oude formule het merk echt toekomstbestendig maken?

Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met ‘Canvas for Change’
Een canvas tas die niet alleen opvalt door design, maar ook een leven verandert, dat is de gedachte achter ‘Canvas for Change’, het nieuwe initiatief van Bol en de sociale onderneming Tiny Miracles.

De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor iedere marketeer
Wil je je marketingactiviteiten goed aanpakken? Ben je starter, professional, ondernemer, docent of student? Met 'De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C' (boek + online leeromgeving) krijg je uitleg van de marketingtheorie, actuele marketingmodellen en direct toepasbare formats waarmee je zelfstandig en gestructureerd aan de slag kunt gaan.

ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
Met de nieuwe merkpositionering ‘Goed voor jou, goed voor de toekomst’ slaat ASN Bank een duidelijke richting in. Onder leiding van Chief Sales & Marketing Officer Angela Eijlander, wordt het duurzame karakter van de bank nu gekoppeld aan bredere maatschappelijke relevantie, fysieke nabijheid én herkenbare symboliek - denk: de iconische eekhoorn.
![[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: masterclasses lopen vol](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: masterclasses lopen vol
Niet voor elke vakgenoot, ondernemer en HR-manager is het al helder dat sinds februari 2025 bedrijven verplicht zijn de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Daarom start nu de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik.

Gut en The Valley reageren op kwestie Hertog Jan Leeuw: 'teamwork'
Werd er gepronkt met andermans veren in de casefilm en daaruit volgende prestigieuze bekroning van Hertog Jan bier, die recent op het festival van creativiteit in Cannes goud won? Moet de gewonnen Leeuw worden teruggegeven? Wij vroegen betrokkenen Gut, The Valley, InBev en de Cannes Lions organisatie om een reactie.

Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
Tijdens Pride 2025 lanceert KPN de campagne Pride Verified om duidelijk te maken dat queer zijn geen tijdelijke hype is. De telecomprovider wil met deze campagne bijdragen aan een veiliger en inclusiever internet voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Daarmee bouwt KPN voort op haar bredere #BeterInternet-initiatief.
![[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant
Mark Ritson zei het laatst nog: vergeet die wildgroei aan P’s. Laten we back to the basics gaan, naar de Product – Place – Price – Promotion zoals gedefinieerd door de marketing godfather Philip Kotler, die dit jaar zelf de 93 aantikt. Tijd voor een update met enkele marketeers die opgroeiden met Kotlers ‘Principles’; aangevuld met een VU student van nu, die zijn klassiekers blijkt te kennen.

DPG Media lanceert Ad Manager+
Ad Manager+ is een suite van vier AI-gedreven tools binnen het bestaande self-service platform Ad Manager. Tijdens het jaarlijkse klantevenement Grow Live presenteerde DPG Media deze innovatie als antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntere en slimmere advertentiecampagnes, zónder in te leveren op controle, transparantie of brand safety.

Van Gogh langs de Brabantse snelwegen
Op 2 en 3 juli 2025 worden de huidige bruine Groene Woud borden aan de A2, A58, A50 en N65 vervangen. Met de toekenning van status tot Nationaal Park in oktober afgelopen jaar is Het Groene Woud namelijk onderdeel geworden van het grotere werkgebied van Van Gogh Nationaal Park.

Onderzoek ‘State of Pricing 2025’ van start
Wat doen pricing-koplopers anders dan achterblijvers? Welke trends bepalen het speelveld in 2025? En hoe scoort jouw organisatie ten opzichte van de rest van de markt? Het jaarlijkse ‘State of Pricing’-onderzoek van The House of Marketing is weer van start gegaan en roept marketing- en pricingprofessionals in Nederland en België op om deel te nemen.

Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
De European Accessibility Act (EAA) treedt op 28 juni 2025 in werking en verplicht bedrijven hun digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen. In Nederland zijn bestaande wetten aangepast om deze wetgeving nationaal te implementeren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers