Biografie Imke heeft meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij o.a. EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht. Sinds mei 2024 is ze hoofdredacteur van Marketingfacts bij uitgeverij BBP Media. Daarnaast is Imke sinds 1 november 2024 hoofdredacteur (online) van MarketingTribune.
Imke Walenberg

![[column] Marketingfacts Focus #7](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #7
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om vakantiegangers te waarschuwen voor verboden souvenirs
De Douane lanceert deze zomer een opvallende campagne om reizigers bewust te maken van wat ze wél en vooral níet mogen meenemen uit het buitenland. Onder de titel Cabinet of Customs Curiosities presenteert de overheidsdienst een rariteitenkabinet vol bijzondere, soms bizarre in beslag genomen souvenirs: van koraal en slangenleren laarzen tot complete berenhuiden en zelfs olifantenpoten.

Vaseline richt zich op Gen Z met 'Kiss & Beats' op Sziget
Vaseline maakt deze zomer haar entree in de festivalwereld met een opvallende activatie op Sziget: ‘72h Kiss & Beats’. De campagne, gericht op Gen Z, combineert muziek, zelfzorg en merkbeleving, met als hoogtepunt een optreden van Don Diablo.

Dutch Digital Design versterkt collectief met vijf creatieve bureaus
Stichting Dutch Digital Design breidt haar netwerk uit met vijf nieuwe partners: De Jongens van Boven, Dotdotdash, G2K, Thonik en Total Design. Daarmee groeit het platform tot bijna 40 aangesloten bureaus die samen het beste van Nederlands digital design vertegenwoordigen.

Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
Fotoproductmerk Albelli heeft vandaag een nieuwe zomercampagne gelanceerd op TikTok, gericht op jongvolwassenen in Nederland en België. De campagne draait om het vastleggen van zomerse herinneringen, van vakantiekiekjes tot festivals en momenten met vrienden, en laat zien hoe deze digitale momenten kunnen worden omgezet in tastbare fotoboeken, wanddecoratie of kalenders.

Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
Tijdens Pride vieren we liefde, vrijheid en het recht om jezelf te zijn. Artis en creatief bureau Natwerk voegen daar dit jaar een bijzondere boodschap aan toe: seksuele diversiteit is niet alleen een menselijk verhaal, maar zit ook diepgeworteld in de natuur. Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’ lanceren zij een Pridevlag die de queer diversiteit in het dieren- en plantenrijk eert.

Rijksoverheid lanceert social-first campagne voor aankomende studenten
De Rijksoverheid is deze maand gestart met de campagne ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’, gericht op jongeren van 16 tot 18 jaar die binnenkort de stap maken naar het mbo, hbo of de universiteit. Centraal staat de website rijksoverheid.nl/studeren, waar studenten een gepersonaliseerd overzicht vinden van alle regelzaken die zij moeten treffen bij de start van hun studie.

Corendon speelt in op eilandtrend: 'Eilandgevoel populairder dan ooit'
Het eilandgevoel is populairder dan ooit. Dat blijkt uit recent onderzoek van reisorganisatie Corendon onder ruim 1.000 respondenten. Maar liefst 63 procent noemt een vakantie op een eiland 'altijd een goed idee', terwijl slechts een enkeling bewust voor het vasteland kiest.

Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe campagne
Hard seltzer-merk Viper lanceert een nieuwe zomercampagne waarin het bekende fenomeen ‘Sjaak Afhaak’ wordt omgedoopt tot ‘Sjaak Aanhaak’. Doel: jongeren aanmoedigen om tóch naar het feestje te gaan. Artiest en acteur Sjaak speelt de hoofdrol in de digitale campagne, die volledig draait om het belang van het pre-party moment.

Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
Intertoys is vanaf dit jaar de nieuwe hoofdpartner van De Grote Sinterklaasfilm. De speelgoedketen en producent Messercola Drama hebben een samenwerking voor drie jaar gesloten, waarbij Intertoys tot en met 2027 betrokken is bij het populaire bioscoopavontuur rond Sinterklaas.

Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning Prevention Day
Vandaag, op World Drowning Prevention Day (25 juli), vraagt Nederland opnieuw aandacht voor de gevaren van recreatie in open water. Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ wordt ingezet op bewustwording en gedragsverandering rondom zwemveiligheid. Aanleiding zijn de nieuwste cijfers van het CBS: in 2024 verdronken 146 mensen in Nederland, zeven meer dan het jaar ervoor.

Norday ontwikkelt nieuwe website voor Centraal Museum Utrecht
Na een Europese aanbesteding heeft het Centraal Museum Utrecht design- en innovatiebureau Norday geselecteerd als partner voor de ontwikkeling van een gloednieuwe website. Met deze stap geeft het museum invulling aan een ambitieuze digitale strategie waarin conversie en connectie centraal staan.

Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform Insocial
De Haagse marketingtechnologiespeler Spotler Group heeft het Nederlandse customer experience platform Insocial overgenomen. Met deze strategische uitbreiding wil Spotler marketeers nog beter in staat stellen om klantfeedback te integreren in hun dagelijkse marketing- en serviceprocessen. Insocial blijft als merk zelfstandig opereren binnen de groep en blijft geleid worden door oprichter Lex Groenewegen, die aanblijft als CEO.

Cosmopolitan en Juicebrothers ontwikkelen juice geïnspireerd op cocktailklassieker
Cosmopolitan en Juicebrothers hebben samen een nieuwe juice ontwikkeld, gebaseerd op de bekende Cosmopolitan-cocktail. De samenwerking resulteert in een non-alcoholische, voedzame drank die gezondheid en merkbeleving combineert.

Hornbach Bagagewagen keert terug op Lowlands 2025
Na het succes op Lowlands 2024 keert de Hornbach Bagagewagen komende zomer terug op het festivalterrein in Biddinghuizen. De samenwerking tussen projectbouwmarkt Hornbach en festivalorganisator Mojo wordt voortgezet, en dat betekent opnieuw een praktische én populaire oplossing voor duizenden festivalgangers die met zware tassen en tenten het terrein betreden.

Van bloem tot bloeiende business - Het verhaal achter Bloom & Wolf
Toen Gwen van de Pas de eerste ontwerpen van Bloom & Wolf voor zich zag liggen, had ze nooit kunnen voorspellen hoe snel het zou gaan. ‘Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst op deze plek’, vertelt ze terwijl ze om zich heen kijkt in het atelier. ‘Toen dachten we nog: dat krijgen we nooit vol. En eigenlijk past het nu al bijna niet meer...’
![[column] Marketingfacts Focus #5](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #5
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Slachtofferhulp zoekt versterking met campagne 'Mag ik even je aandacht?'
Slachtofferhulp Nederland is vandaag gestart met een werkgeverscampagne onder de noemer ‘Mag ik even je aandacht?’. Het is voor het eerst dat de organisatie grootschalig inzet op werving van personeel.

Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Het duurzame watermerk Sea Water en bezorgdienst Flink slaan de handen ineen met een opvallende zomeractivatie. Om de introductie van Sea Water-blikjes bij Flink te vieren, krijgen bezorgers een verfrissend blikje mee in speciale houders op hun bezorgfiets. De actie is gericht op zichtbaarheid in het straatbeeld én op het welzijn van de bezorgers, die met oplopende temperaturen extra baat hebben bij goede hydratatie.

Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale uitbreiding
Wibra heeft het jaar 2024 afgesloten met een recordomzet van €286 miljoen, een stijging van 22,7% ten opzichte van 2023. De operationele winst nam toe met 35,6% en kwam uit op €12,7 miljoen. Daarmee beleeft de Nederlandse discountretailer zijn tweede opeenvolgende topjaar.

Stayokay speelt met vooroordelen in nieuwe campagne: ‘Het is hier geen hostel!’
De Nederlandse hostelketen Stayokay heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder de opvallende naam ‘Het is hier geen hostel!’. Daarmee wil het merk het hardnekkige beeld van hostels als sobere slaapzalen voor backpackers doorbreken.

Decathlon viert zomerse klassiekers met opvallende straatcampagne
Decathlon viert deze zomer twee productjubilea: het Easybreath-snorkelmasker bestaat 10 jaar en de populaire 2 Seconds-tent is al 20 jaar een vertrouwd gezicht op campings wereldwijd. Reden genoeg voor het sportmerk om groots uit te pakken met een creatieve buitenreclamecampagne in Amsterdam en Den Haag.

Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met ‘Canvas for Change’
Een canvas tas die niet alleen opvalt door design, maar ook een leven verandert, dat is de gedachte achter ‘Canvas for Change’, het nieuwe initiatief van Bol en de sociale onderneming Tiny Miracles.

Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Creatief bureau This Agency biedt sinds deze week een kant-en-klare reclamecampagne aan op Marktplaats. Geen vintage meubels of tweedehands kinderwagens dus, maar een complete campagne die zich met droge humor en een scherpe visuele stijl richt op vaders, en op merken die durven.

Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
Tijdens Pride 2025 lanceert KPN de campagne Pride Verified om duidelijk te maken dat queer zijn geen tijdelijke hype is. De telecomprovider wil met deze campagne bijdragen aan een veiliger en inclusiever internet voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Daarmee bouwt KPN voort op haar bredere #BeterInternet-initiatief.

Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet kinderrechten centraal
Kinderen hebben recht op een stem. Dat is de kernboodschap van de wereldwijde ‘Speak Up’-campagne die deze week werd gelanceerd door Unicef, Paramount Pictures en de ActNow-campagne van de Verenigde Naties. De timing is slim gekozen: vlak voor de internationale première van de nieuwe Smurfenfilm gaan de blauwe iconen, samen met supersterren als Rihanna en Hannah Waddingham, buiten het witte doek in actie.

Lebara prikt met ‘Logisch!? Award’ door onlogisch consumentengedrag heen
Telecomprovider Lebara lanceert samen met social agency Unlike een nieuwe campagne die inspeelt op consumentengedrag dat, op z’n zachtst gezegd, niet altijd even logisch is. Onder de noemer ‘Logisch!? Award’ nodigt het merk Nederlanders uit om alledaagse, overbodige of bizarre aankopen aan de kaak te stellen. Doel: het gesprek openen over bewuste keuzes, met een knipoog.

Hibou gekozen als PR-partner voor Europese betaaloplossing Wero
PR- en influencerbureau Hibou gaat in Nederland aan de slag voor Wero, de pan-Europese betaaloplossing die iDEAL moet opvolgen. De European Payments Initiative (EPI), het samenwerkingsverband achter Wero, selecteerde het Amsterdamse bureau om de reputatie van de digitale wallet te versterken onder consumenten, beleidsmakers en retailers.

Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid
De Fietsersbond bestaat dit jaar 50 jaar en grijpt dat jubileum aan om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In een nieuwe merkcampagne positioneert de organisatie zich nadrukkelijk als bondgenoot van alle fietsers, van fanatieke forens tot incidentele recreant.

Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x en scherpt merkvisie aan
Pr- en influencerbureau Hibou gooit het roer om. Met de nieuwe positionering ‘Neem de leiding’ kiest het bureau voor een duidelijk inhoudelijk kompas en roept het merken op om positie te durven kiezen in het publieke debat. Volgens oprichter Matthijs Rutten draait het niet meer om alleen maar zichtbaar zijn: ‘Zonder visie ben je vooral aanwezig, maar niet relevant.’

KFC kiest voor lokale kracht met Creative Media Network
Fastfoodgigant KFC Nederland breidt haar creatieve team uit met een nieuwe partner: Creative Media Network (CMN). Het bureau, gespecialiseerd in slimme contentoplossingen en efficiënte productieprocessen, versterkt vanaf nu de samenwerking met KFC en creatief leadbureau Truus. De eerste gezamenlijke campagne, met een knipoog naar de populaire Netflix-hit Squid Game, is inmiddels live in de restaurants.
![[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien
Transparantie is het toverwoord in de nieuwste social media trends, althans, als je de Nederlandse consument vraagt. Uit het rapport The Social Shift van social agency team5pm blijkt dat 48% van de Nederlanders wil dat merken expliciet aangeven wanneer content met AI is gemaakt. Maar opvallend genoeg denkt jongere generatie daar genuanceerder over: een derde van Gen Z (18–24 jaar) vindt AI-content juist aantrekkelijker.

Spil schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong nieuws voor jonge mensen
De Nederlandse journalistiek krijgt er een frisse tegenhanger bij: Spil is vandaag officieel live. Niet zomaar een nieuwstitel, maar een journalistiek platform van jongeren, voor jongeren. Met scherpe content op TikTok, Instagram, YouTube én een eigen podcast en nieuwsplatform, wil Spil de sluimerende nieuwsarmoede onder jongeren aanpakken. Want zoals het Commissariaat voor de Media zelf constateerde: het nieuwsgebruik onder jongeren staat op een dieptepunt.

TheFork kiest Team Lewis voor strategische social boost
Restaurantplatform TheFork, onderdeel van Tripadvisor, heeft een nieuwe socialmediapartner in de arm genomen: het internationale PR- en marketingbureau Team Lewis. Met een slimme, datagedreven aanpak wil TheFork zich steviger positioneren in de Nederlandse foodscene. De strategie? Een mix van influencermarketing, creatieve paid campagnes en, misschien wel het belangrijkste, authentieke content van echte foodies.

Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en opvallende campagne
De Nierstichting presenteert vandaag haar nieuwe identiteit: activistisch, optimistisch en daadkrachtig. Onder het label Nierkracht slaat de stichting een nieuwe weg in. Niet alleen met een nieuwe visuele stijl, ontwikkeld door Total Design, maar ook met een duidelijk maatschappelijk geluid. De aftrap? Een krachtige campagne over Nierdonatie bij leven, met de pakkende boodschap: 'Maak van een punt een komma.'

Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat creatief talent opstijgen
Wie dacht dat een vliegreis naar Cannes gewoon een kwestie is van instappen, inhalen en landen, kent RA*W nog niet. De creatieve club achter de Cannes Summer Course gooit het ook dit jaar weer over een andere boeg, of beter gezegd: door een ander luchtruim.

ING steekt vrouwenvoetbal hart onder de riem met campagne 'Van dromen naar doelen'
Met het EK Vrouwenvoetbal 2025 voor de deur trapt ING een krachtige campagne af: Van dromen naar doelen. Geen standaard sportsponsoring, maar een uitgesproken pleidooi voor gelijke kansen, female empowerment én financiële zelfredzaamheid. Want volgens ING verdient vrouwenvoetbal, en de vrouw daarachter, minstens evenveel aandacht als het mannenvoetbal.

Beter Bed nieuwe slaappartner van wandelfestijn de 4Daagse
Wie denkt dat de 4Daagse in Nijmegen begint bij het eerste startschot, heeft het mis. Volgens Beter Bed begint de tocht al thuis, tussen de lakens. En precies dát is de reden dat het slaapmerk zich dit jaar voor het eerst aan het wandelspektakel verbindt als officiële slaappartner. Beide merken geloven in de kracht van een fit lichaam, scherp hoofd en een gezonde leefstijl.

Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform
Wie deze zomer Maastricht bezoekt, krijgt meteen een voorproefje van hoe stedelijke beleving anno 2025 eruitziet. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde platform www.visitmaastricht.nl: een online gids die verder gaat dan tips en to do’s, en inspeelt op de diepere reisdrijfveren van de bezoeker

DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP Portal
DPG Media gooit het roer radicaal om in de wereld van programmatic advertising. Als eerste Nederlandse uitgever lanceert het mediabedrijf een eigen PMP Portal, waarmee adverteerders en bureaus in een paar klikken zelf deals kunnen opzetten binnen de Private Marketplace (PMP). De tijd van eindeloos mailen en bellen is voorbij: de deal staat letterlijk binnen enkele seconden live.

Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.

Leroy van den Berg nieuwe hoofdredacteur Men’s Health
Leroy van den Berg is benoemd tot hoofdredacteur van Men’s Health. Hij wordt verantwoordelijk voor zowel de print- als digitale strategie van het merk, dat sinds oktober 2024 wordt uitgegeven door PXR onder licentie van Hearst.

Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje van Onze Kapel
De Museumkaart is niet langer alleen een stukje plastic in je portemonnee, maar ook een app in je broekzak. Creative agency Onze Kapel lanceert deze maand een landelijke campagne om de introductie van de digitale Museumkaart te vieren. Tegelijkertijd krijgt het vertrouwde cultuurmerk een visuele make-over. En dat alles in een stijl die net zo uitnodigend is als de musea zelf.
- AlgemeenNieuws Marc Verschoor nieuwe CEO...Nieuws Merken in 2030: samenwerken met...Nieuws Wisseling van de wacht in hoofdjury...Weblog [column] Nieuwe Unilever topman zet...Weblog [column] Wanneer wordt waarde...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder...
- B2BNieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025Weblog [column] Juichen we niet te vroeg?Nieuws PostNL presteert beter dan verwachtNieuws High-Clean verfrist website in lijn...Nieuws Marketingtransfers week 31, 2025
- BureausNieuws Haarlemse creatieve sector opent...Nieuws Heineken en Megawatt sluiten...Nieuws 'Met mijn mobiel en mail bij de hand...Nieuws Zwitsal introduceert zachtere look...Nieuws Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en...Nieuws Nieuwe merkbelofte De Hypotheekshop:...
- ContentmarketingNieuws Jacht op de Grand Prix Content...Nieuws Douane opent ‘Cabinet of Customs...Nieuws Albelli kiest TikTok voor zomerse...Nieuws Begrijpelijke fraudevoorlichting met...Nieuws Artis en Natwerk brengen queer...Nieuws KPN wil ouders en kinderen online...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Restaurantketen Wingstop zet voet op...Nieuws Vaseline richt zich op Gen Z met...Nieuws Winkelgedrag rond Back to School...Nieuws Richella de Groot van Pesca: 'Anno...Nieuws 'In september lanceren we onze...Weblog [column] Van koffie naar één klik:...
- MediaNieuws Tien jaar Fullscreen x XITE op NFFNieuws IM Derk Sauer: Courantier en...Nieuws BMW Group kiest Dentsu als...Nieuws NFF lanceert campagne 'Zie je in...Nieuws Ad Alliance en Walt Disney breiden...Nieuws Snapchatters beleven sport als...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...Nieuws Sport, muziek en cultuur in het Rabo...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Vattenfall en Samuel L Jackson pleiten voor motherf ckin...
- Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
- [column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan...
- Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
- Lessen van Patagonia: 5 tips om trouw te blijven aan je...
- [column] Wanneer wordt waarde waardeloos?
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers