Trendrapport ‘What Matters 2025’
Marketing insight consultancy Human8 publiceerde zijn vijfde jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport gepubliceerd, met als titel: Fulfillment Rewired. Het rapport belicht twaalf consumententrends die wijzen op een toenemende focus op bewust leven in een tijd van wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller veranderende samenleving.
SAN breidt ABC jury uit
Het bestuur van de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) heeft de samenstelling van de ABC jury uitgebreid met vier nieuwe leden: Guda van Noort (UvA), Marc Oosterhout (Eastwood), Andy Santegoeds (Metrixlab) en Bas Vlugt (Marketing Report).
Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
Zwanenberg Food Group neemt de merken Unox en Zwan over. Beide iconische merken zijn al bijna 100 jaar onderdeel van het Unilever-portfolio, vandaag kwam er een bindend bod.
Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
Het internationale voedings- en drankenbedrijf Paulig neemt het in 1932 opgerichte foodmerk Conimex over. De Finse branchegenoot Paulig vestigt hiermee zijn aanwezigheid in de Aziatische voedingscategorie in Nederland.
KPN is wederom hoofdsponsor van SAIL
In 2025 keert SAIL Nederland terug voor een driedubbel jubileum: de 10e editie en 50 jaar SAIL, tijdens de 750e verjaardag van Amsterdam.
Joyce Bierman (AH) over foodtrends richting Kerst en 2025
Albert Heijn presenteerde tijdens het j.l. media-event voor de foodpers en influencers nostalgische gerechten met een twist, in aanloop naar de Kerst. Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman deelt met ons de hoogtepunten, trends en vertelt over 'Mijn AH assistent' die met AI helpt bij het samenstellen van het kerstmenu.
Picnic titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL
Online supermarkt Picnic is vanaf komend seizoen de nieuwe titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze samenwerking treedt Picnic voor het eerst toe als sponsor in de professionele sportwereld. Het partnership met de Nederlandse UCI WorldTour-ploeg, geleid door teammanager Iwan Spekenbrink, loopt tot en met 2028.
Etos lanceert VR-experience tegen december-cadeaustress
Etos en creatief tech-bureau GoSpooky introduceren deze feestdagen een VR-experience die klanten helpt ontspannen tijdens de drukke decembermaand. In een aantal Etos-winkels kunnen bezoekers plaatsnemen in een speciaal ingerichte experience-room, waar een VR-bril hen meeneemt naar een virtuele omgeving vol inspiratie en rust.
Energiedirect en PSV brengen negende editie iconische kersttrui uit
De feestdagen staan voor de deur en voor PSV-fans betekent dat maar één ding: de terugkeer van de iconische PSV-kersttrui. Voor het negende jaar op rij brengt Energiedirect de geliefde rood-witte trui op de markt.
Ook moederbedrijf Blokker, Mirage Retail Group vraagt faillissement aan
Mirage Retail Group (MRG) heeft haar faillissement aangevraagd bij de Rechtbank in Amsterdam. Dit is een direct gevolg van het eerder uitgesproken faillissement van dochterbedrijf Blokker.
In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.
Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
Unilever heeft zijn plantbased voedingsassortiment-merk De Vegetarische Slager te koop gezet. Dat meldt bron Sky. Een partner polst al mogelijke kopers in de markt.
[column] Hoe kan Black Friday ook minder 'black'?
Black Friday is uiterst omstreden als marketingtool. Kan het ook anders? Kristel Lanjouw, Head of Data & AI bij IG&H (consulting-bedrijf op het gebied van digitale transformatie) denkt van wel.
De marketingtransfers van week 48, 2024
Het is nog geen 5 december, maar de marketingwereld is al druk met cadeautjes uitpakken: nieuwe banen! Soms zelfs totaal branchevreemd en aan de overkant van de Atlantische Oceaan en voor de gein ook een Master of Wine. Vrees niet, MarketingTribune houdt het allemaal in de smiezen.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Samen kijken versterkt impact van Total Video
De combinatie van TV en streaming (SAVOD), oftewel Total Video, blijkt een krachtige strategie voor adverteerders. Tijdens het webinar De Impact van Total Video lichtten Mirte van Deursen (Ad Alliance) en Tom van Bommel (Unravel Research) vier elementen toe die bijdragen aan de effectiviteit: Groot Scherm, Samen Kijken, Aandacht en Brand Safety.
Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
Terwijl klanten nu massaal profiteren van de uitverkoop bij het failliete Blokker, lijken de kansen op een succesvolle doorstart uiterst gering. Nederlanders houden weliswaar net zoveel van het merk Blokker als van multinational Philips, maar de huishoudketen is voor hen veel te saai. Vanuit marketingoogpunt zijn er als pure online retailer kansen, maar alleen als de nieuwe eigenaar er een levendige webwinkel van weet te maken. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek.
Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.
Jury Warc Awards Europe 2025 bekend
De Warc Awards Europe 2025 in samenwerking met Lions belonen de beste strategische en effectieve marketingideeën die de bedrijfsgroei hebben gestimuleerd. Josefien Olij, Senior Director Global Marketing Communications bij Philips vertegenwoordigt Nederland in de Europese jury.
Jumbo brengt innovatie in heropende Foodmarkt Breda
Vandaag opent Jumbo Supermarkten de compleet vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda. Ruim elf jaar na de opening in maart 2013 van deze allereerste Jumbo Foodmarkt, wil de supermarktketen hiermee tonen 'opnieuw het verschil te maken in versbeleving en smaak'.
Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
Ad Alliance en Canal+ zijn overeengekomen dat de advertentieverkoop van tv-zender FilmBox in Nederland vanaf februari 2025 via Ad Alliance verloopt.
[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Focus is de nieuwe kernstrategie van grote bedrijven zoals Unilever. Grote en succesvolle merken zoals Magnum, Ben & Jerry, Ola, maar nu ook Unox en Conimex worden in de etalage gezet door Unilever. De inzet is om minder merken in de company kerstboom te hebben hangen en daardoor meer focus op de ontwikkeling van de merken die mogen blijven. Anders gezegd als de groeipotentie te laag is en/of de winstbijdrage te laag is, staat het merk al rap in de etalage.
Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende mediasector'
Ton Rozestraten, chief commercial officer bij RTL en ceo van Ad Alliance, vertelt hoe internationale samenwerking en innovatieve modellen de televisiewereld transformeren. Ondanks diverse uitdagingen in Europa, blijft hij streven naar schaalvergroting door partnerships, zowel met internationale streamingdiensten als met lokale partijen. MarketingTribune maakt met hem de balans op van 2024 én kijkt vooruit.
CMO in het diepe: Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
De Koffiejongens, de luis in de pels van de koffiegrootmachten. Het duurzame koffieabonnement dat koffiedrinken niet alleen makkelijk moet maken, maar dat ook respect toont voor milieu en de koffiebonenboer. Op de koffie bij head of marketing Bram van IJsel Smits en pratend over positief merkactivisme, mediagebruik, expansie, doelgroepen en marketinguitdagingen. ‘Een uitdaging vind ik vooral hoe je de kernboodschap van je propositie kunt blijven vernieuwen.’
[column] Radio killed the video star
Heb ik het al over mijn liefde voor radio gehad? Radio is altijd mijn favoriete kanaal geweest voor vermaak en informatie. Misschien omdat ik het geduld niet heb om een paar uur voor een scherm te blijven zitten. Misschien omdat toen ik een tiener was, het - nu legendarische – Brionvega-radiotoestel in mijn ouderlijke huis altijd aan stond, we maar een paar uur per dag tv mochten kijken en het internet natuurlijk nog helemaal niet bestond.
Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
De bewindvoerders van Blokker hebben bij de Rechtbank in Amsterdam omzetting van de op 4 november 2024 toegekende surseance van betaling naar faillissement gevraagd. De Rechtbank heeft dat faillissement inmiddels uitgesproken.
Lidl lanceert een met Coca-Cola rivaliserende kersttruck
Enkele dagen nadat Coca-Cola de terugkeer van zijn eigen beroemde kersttruck in de UK aankondigde, onthult discountretailer Lidl nu ook met zo'n eigen vrachtwagen te verschijnen. Huismerk Freeway staat hierop centraal.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- AI-trends 2025: de AI-generatie en AI-agents komen er aan
- Brancheverenigingen: marketinggids Responsible AI
- [column] LinkedIn biedt als netwerkplatform meer kansen dan...
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- Nederlandse missie SXSW 2025: Immersive Dreams & Nightmares
- ‘What Matters 2025’-trendrapport: Fulfillment Rewired
Laatste Nieuws
- ‘What Matters 2025’-trendrapport:... 20-12-2024
- De marketingtransfers van week 50,... 20-12-2024
- Nederlandse missie SXSW 2025:... 17-12-2024
- AI-trends 2025: de AI-generatie en... 13-12-2024
- Brancheverenigingen: marketinggids... 12-12-2024
- DDMA viert jubileum, Janssen... 29-11-2024