
'Ik neem een belachelijk assortiment Apple-producten mee'
Edward Stolze is naast eigenaar van ook Strategy Director bij bureau Being There. Voor de rubriek ‘De zomer van’ beantwoordt hij een aantal zonnige vragen.

'Echte aandacht is offline'
Sander Verhof weet alles van Business Operations en Strategy en doet daar zijn voordeel mee bij Agency Engines en helpt bureaus groeien. Zijn perfecte zomerdag in steekwoorden: lange houten tafel, olijfbomen, verse jus, pan con tomaten, zand tussen je tenen, verborgen baai, boek, prosecco...

'Even schakelen' met nieuwe campagne van Sunny Cars
Na de introductie in 2024 keren Sunny & Car, de pratende spiegelhangers van Sunny Cars, terug in een nieuwe merkcampagne. De campagne, ontwikkeld door bureau Lemon Scented Tea, richt zich op de verbazing die het zorgeloze autohuurproces oproept bij medereizigers van de huurder.

Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht
Selmore heeft de eerste editie van de Tikkie 100K-campagnewedstrijd gewonnen met een origineel spelconcept voor Klene. De winst levert het bureau €100.000 aan mediawaarde in de Tikkie-app op.

'Als onze fashion police er niet is korte broek met sandalen'
Arthur Stobbelaar is Founder van en Technical Director bij ‘digital experience studio’ Alpha Tango: ‘In de zomer wil je je mensen ruimte geven.’

Kruidvat laat zien: duurzaam leven is makkelijk
Kruidvat trapt op 21 juli een nieuwe campagne af onder de noemer ‘Een stapje duurzamer, makkelijk en voordelig’. De campagne speelt in op het groeiende publiek dat bewuster wil leven, maar opziet tegen grote veranderingen en hoge prijzen.

Dept wordt Europees social lead agency voor De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager heeft Dept gekozen als social lead agency voor Nederland, België, Duitsland en het VK. Het gaat om de redactionele strategie, always-on content, community management, productie en paid social van de eigen kanalen met de opdracht de markt voor vleesvervangers verder openbreken.

Hankook doorbreekt clichés met merkcampagne
Hankook introduceert een opvallende pan-Europese merkcampagne die afrekent met de conventies in de bandenbranche. Onder het motto ‘Live your life. Leave tires to us’ zet het Zuid-Koreaanse merk via bureau Innocean Berlin de mens centraal en niet de techniek.

'Ons team mag locatie- en tijdonafhankelijk werken, zolang je maar je shit gedaan krijgt'
Marwan Guedamsi is co-founder/head of growth van Aidem Agency. Hij is net terug van 7 maanden Zuid-Spanje; de rest van de zomer brengt hij dus door in Amsterdam, zijn thuisbasis.

Spil en team5pm in strijd tegen nieuwsarmoede
Het onafhankelijke jongerennieuwsmerk Spil heeft team5pm aangesteld als social agency. Samen willen zij nieuwsarmoede onder jongeren bestrijden en Spil stevig positioneren als dé journalistieke stem voor 15- tot 25-jarigen op platforms als TikTok, Instagram en YouTube.

Lies doet het weer goed, Centraal Beheer net iets beter
Welke tv-commercials wisten in het tweede kwartaal van 2025 het verschil te maken? Commercialreview legde zes belangrijke beoordelingscriteria voor aan duizenden Nederlandse respondenten: Geloofwaardigheid, Kijkplezier, Irritatie, Onderscheidend vermogen, Activerend vermogen en het algemene rapportcijfer. De resultaten geven een helder beeld van de campagnes die het meest indruk maakten bij het Nederlandse publiek.

Strategische denkers (17): ‘Het mooie van het leven is dat je, net als voor een klant, een nieuw verhaal voor jezelf kunt creëren’
In deze serie over strategie laat Edwin van Druten – Head of Strategy bij PR en Influencer bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer Nils Adriaans van Tussen de Linies.

'We zetten grote stappen in onze missie om het internet mooier en vooral inclusiever te maken'
Christien van de Sande is managing partner van het Rotterdamse digital agency Level Level. Haar laptop blijft thuis tijdens de zomervakantie, maar met zo’n mobiel kun je eigenlijk ook nog teveel doen.

Fems On Fire doorbreekt stilte rond perimenopauze
Hoewel steeds meer thema’s bespreekbaar worden gemaakt in de media en marketing – van genderdiversiteit tot mentale gezondheid – blijft de perimenopauze een hardnekkig taboe. Daar brengt het nieuwe creatieve collectief Fems On Fire nu verandering in.

Breaker bevrijdt GIF-helden met drinkyoghurt
Salt Bae strooit geen zout meer, Michael Jackson eet eindelijk zijn popcorn op en Kim Kardashian is klaar met selfies maken. In de nieuwe campagne van Melkunie Breaker worden iconische GIF-personages verlost uit hun eeuwige loops, als metafoor voor de introductie van een gloednieuw product: Breaker Drinkyoghurt.

Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
Met de lancering van een nieuwe toeristische campagne borduurt citymarketingorganisatie Den Bosch Partners voort op het succes van de opvallende campagne ‘Kom niet naar Den Bosch’ uit 2024. Ook deze tweede editie speelt met tegenstellingen en zelfspot en wordt wederom gedragen door acteur Tim Haars – dit keer bijgestaan door Tante Tonnie, een traditionele Bossche dame gespeeld door Gisela Hillebrandt.

Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
72andSunny Amsterdam is na een internationale bureaupitch geselecteerd als wereldwijd lead agency voor liqueurmerk Disaronno. De creatieve samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk voor het iconische Italiaanse liqueurmerk, dat zich met een nieuwe merkpositionering en campagne wil richten op een jongere generatie consumenten.
![[column] De enige merkwaarde die er toe doet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De enige merkwaarde die er toe doet
Merken zíjn zichtbaar. Logisch ook, met hulp van mediabureaus kunnen ze moeiteloos bereik inkopen. Merken krijgen ons ook wel aan het kopen, performancecampagnes verleiden ons links en rechts. Maar de midfunnel? Daar maken weinig merken echt goed gebruik van. Zonde, want juist daar gebeurt het. Dáár ontstaat de emotionele klik. Dáár leren we een merk kennen, herkennen of zelfs bewonderen.

Cortina viert eigenheid met nieuwe campagnefilms
Na de succesvolle introductie van de merkpositionering ‘Original as you’ in april, presenteert Cortina samen met creatief bureau Lemon Scented Tea twee nieuwe campagnefilms. De films zetten eigenheid centraal en bouwen voort op het credo dat niet iedereen hetzelfde pad hoeft te volgen.

Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
Met hun nieuwe bureau Mad Mojo lanceren Yvonne Prins en Roderick Cremers een strategie-agency die merk en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. ‘Mensen verbinden zich niet met logo’s, maar met gedrag en waarden.’

Artis beleef je van zonsopgang tot zonsondergang
Artis presenteert deze zomer een vernieuwd programma onder de noemer ‘Van zonsopgang tot zonsondergang’. Naast de geliefde Zoomeravonden introduceert het Amsterdamse stadspark nu ook Zoomerochtenden en Zoomermiddagen, waarmee bezoekers van het eerste licht tot de laatste zonnestraal kunnen genieten van een dag vol natuur, dieren en cultuur.

Adnight 2025 start met 'Marketing Talks'
De eerste 40 bureaus die deelnemen aan Adnight Amsterdam 2025 zijn bekend. Nieuw dit jaar is de toevoeging van 'Adnight Marketing Talks' aan de avond: een invite-only opening speciaal voor marketeers, in samenwerking met Nima Young Professionals.

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

L’Or mixt zomer, stijl en smaak in nieuwe campagne
L’Or lanceert met ‘Dive into Summer’ een zintuiglijke zomercampagne waarin koffie en couture samenkomen. Creatief bureau Fitzroy en productiestudio Chuck Studios sloegen de handen ineen om de nieuwe Coconut Iced-variant van het koffiemerk te introduceren als hét drankje voor een jonge, stijlbewuste doelgroep.

Overname Pinch vergroot Nederlandse aanwezigheid Apadmi
Apadmi, een Europees digital product consultancybureau met Britse oorsprong, heeft het Nederlandse mobile agency Pinch overgenomen. Door de overname breidt Apadmi zijn marktpositie in Nederland verder uit.

Omnicom lanceert sportlabel Dark Horses
Omnicom Advertising Group Nederland zet stevig in op sportmarketing met de introductie van Dark Horses, een creatief sportbureau dat zijn oorsprong kent in Londen. Het gerenommeerde label, bekend van campagnes voor merken als Adidas, TikTok en Lay’s, wordt nu gelanceerd in Nederland door TBWA\Neboko, DDB Amsterdam en 180 Global.
![[column] Goede samenwerking ontstaat niet toevallig - het is een keuze](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goede samenwerking ontstaat niet toevallig - het is een keuze
Het zingt al een tijd rond binnen ons vak: de creatieve industrie staat onder druk, ziet ook Peter van Leeuwen - founder van Leone BV. 'Niet alleen door technologische veranderingen of economische onzekerheid, maar vooral door iets wat minder zichtbaar is: de veranderende verhoudingen tussen bureaus en adverteerders. Want hoe goed de strategie of hoe briljant de creatieve ideeën ook zijn, als de samenwerking hapert, komt het werk niet tot bloei.'

‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
In de tuin van een villa in de heuvels van Cannes met uitzicht op de Middellandse Zee, spreken Max Schöngen (r) en Alex Turtschan over het geheim achter de nummer 1-positie van Mediaplus in de Warc100. Hun verhaal is er een van creatieve volharding, radicale samenwerking en een cultuur waarin ideeën de ruimte krijgen om te landen én te vliegen.

Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
Vanaf juli 2025 neemt Ace Social het socialmedia-account van Kruidvat onder zijn hoede. Daarmee versterkt het bureau zijn rol in de mid-funnel contentstrategie van de retailer, die zich richt op het toegankelijk maken van een gezond, mooi en goed gevoel voor iedereen.

MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau Benelux
Na een intensieve pitch heeft Mediamarkt gekozen voor Serviceplan Amsterdam en Serviceplan Brussel als het nieuwe creatieve bureau voor de gehele regio. Vanuit een geïntegreerde samenwerking tussen de Houses of Communication in Amsterdam, Brussel en Luxemburg, gaat Serviceplan aan de slag met campagnes die de omnichannelstrategie van de retailer verder moeten versterken.

Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
De rechtbank Amsterdam heeft bepaald dat marketingbedrijf Candid oprichter Piet Hein Smit van het reclamebureau XXS moet uitkopen voor €350.000. De uitspraak volgt op een slepend conflict dat ontstond na de overname van XXS, bekend van campagnes voor onder meer Hema, in 2019.

Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Creatief bureau This Agency biedt sinds deze week een kant-en-klare reclamecampagne aan op Marktplaats. Geen vintage meubels of tweedehands kinderwagens dus, maar een complete campagne die zich met droge humor en een scherpe visuele stijl richt op vaders, en op merken die durven.

ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
ASN Bank lanceert vandaag een grootschalige merkcampagne onder de titel ‘Nu al zin in morgen’, ter ere van de rebranding van De Volksbank. Daarmee verdwijnen de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen uiteindelijk uit het straatbeeld en gaat alles verder onder de naam ASN Bank. Een van de meest zichtbare gevolgen: het openen van 116 ASN-winkels in één weekend.

Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
Vooroordelen over ouder worden hebben niet alleen een maatschappelijke, maar ook een fysieke en mentale tol. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Stichting Ideële Reclame (Sire), dat de aanleiding vormt voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’. Met deze campagne wil Sire een breed publiek bewust maken van de schadelijke effecten van zogeheten seniorisme - discriminatie op basis van leeftijd - en vijftigplussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.

Wefilm stelt jong creatief talent aan als leider
Na de lancering van zusterbedrijf We Agency keert Wefilm terug naar de kern: het maken van impactvolle films. Met de aanstelling van de 25-jarige Valentijn van den Heuvel als creatief leider onderstreept het productiehuis zijn ambitie om dé productiepartner voor creatieve bureaus te zijn.

Dappr pleisters voor buitenspelen met lef
De jonge start-up Dappr lanceert deze week een opvallende merkcampagne onder de noemer ‘Famous Last Words’. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau The Family in samenwerking met Blow Up Media, is landelijk te zien op Digital Out of Home-locaties.

Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
Grand’Italia trapt een nieuwe merkcampagne af onder het thema Thuis in Italië. De campagne, ontwikkeld door Joe Public Amsterdam, benadrukt de Italiaanse roots van het merk en speelt in op de smaakherinneringen die een pastagerecht kan oproepen.

Popal kiest Umfang na pitch
Popal, naar eigen zeggen het enige familiebedrijf onder de Nederlandse fietsenmerken en onderdeel van PMG, heeft na een pitch creatief bureau Umfang geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe merkpositionering.

Aldi scoort met nieuwe XXL-fancampagne
Aldi verwelkomt in een nieuwe campagne een opvallende hoofdrolspeler: een klant die voor het eerst een voet in de winkel zet, en dat nog wel tijdens de XXL Voordeelweken. In de commercial is te zien hoe hij zich verbaast over de extra grote verpakkingen en het nog grotere voordeel.
![[column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
Alles wat mis is met Cannes (en ons wereldje) komt samen in de Gouden Leeuw voor Hertog Jan door Gut Amsterdam, signaleert Jeroen van Eck, co-founder bureau Joe Public en even in een 'tussenjaar'. Nu kan hij niet stil blijven: 'Gut Amsterdam?? Maar is The Valley niet sinds jaar en dag het hoofdbureau van Hertog Jan en met groot succes? Precies! En hier begint de hele zaak een beetje te stinken.'

All Response Media werkt voor Proefdiervrij
Vanaf juli 2025 verzorgt All Response Media de landelijke media-inzet voor de nieuwe DRTV-campagne van Proefdiervrij: ‘Het Rad van Dierenleed’. De campagne is bedoeld om fondsen te werven én het bewustzijn rondom het gebruik van proefdieren te vergroten. Emotie en urgentie staan centraal.

Digitale bureaus toonden veerkracht in 2024
De jaarlijkse benchmark van Dutch Digital Agencies (DDA) laat zien dat de digitale bureauwereld in 2024 veerkrachtig heeft gereageerd op een uitdagend marktklimaat. Ondanks een daling in het aantal fte’s, bleven de meeste bureaus winstgevend en lieten ze zelfs een lichte omzetgroei zien. Vooral de zogeheten High Performers onderscheiden zich door slimme keuzes in teamopbouw en technologie.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Ik neem een belachelijk assortiment... 25-07-2025
- 'Echte aandacht is offline'23-07-2025
- Even schakelen met nieuwe campagne... 21-07-2025
- Selmore wint... 21-07-2025
- 'Als onze fashion police er niet is... 21-07-2025
- Kruidvat laat zien: duurzaam leven... 18-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers