
Act Good Report 2025: 'Creativiteit als kracht voor verandering'
Het Act Good Report wordt samengesteld door internationale non-profitorganisatie Act Responsible in samenwerking met Warc en eert campagnes die duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid promoten en het bewustzijn van sociale en milieuproblemen vergroten op een impactvolle manier. Nederland komt - nog - niet voor in het rijtje.

Marktplaats lanceert campagne rond ‘verkoopkracht’
Marktplaats wil Nederlanders inspireren om ongebruikte spullen om te zetten in middelen om hun dromen waar te maken. In de nieuwe campagne ‘Verkoop wat je hebt, krijg wat je wil’ laat het platform zien hoe makkelijk en waardevol het kan zijn om te verkopen wat je niet meer gebruikt.

Dubai presenteert nieuwe campagnefilm 'Find Your Story'
Met ‘Find Your Story’ heeft Visit Dubai een nieuwe contentmarketingcampagne gelanceerd. Behalve als favo bestemming voor 'nieuw geld' en overstappers wil de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten zich veel breder profileren, namelijk ook als aantrekkelijke dienstverlener en vakantieland. Beroemdheden spelen een rol in de film.

Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
Met de slogan ‘Er zit een hardloper in ons allemaal’ lanceert Nationale-Nederlanden in samenwerking met Dentsu Creative een grootschalige landelijke campagne die heel Nederland in beweging moet krijgen. De verzekeraar wil zowel beginnende als ervaren lopers stimuleren om (meer) te gaan hardlopen, met als boodschap: met de juiste support kom je verder.

Gall & Gall en Natwerk lanceren eerste gezamenlijke merkactivatie
Gall & Gall en Natwerk trappen hun samenwerking af met een opvallende merkactivatie: de tijdelijke pop-up ‘Beachclub Bisous’ aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. De winkel, omgetoverd tot zomerse beachclub, markeert niet alleen de start van het roséseizoen, maar ook de officiële lancering van de nieuwe rosé Bisous, ontwikkeld door Bas Smit en Nicolette van Dam.

Watt e-Bike kiest voor AndAgencyAmsterdam
Watt e-Bike, het Nederlandse e-bikemerk dat zich richt op stedelijke mobiliteit, heeft na een bureaupitch gekozen voor AndAgencyAmsterdam als strategisch partner voor social media en PR. De samenwerking markeert een nieuwe fase voor het merk, waarin een aangescherpte positionering centraal staat. De focus ligt voortaan op Nederlandse stadse vrouwen als kernpubliek.

Festivals als merkcanvas, Life is Live zet merkactivaties in de spotlights
Hoe laat je je merk écht beleven? Die vraag stond centraal tijdens Life is Live, een event dat Opvallers gisteren organiseerde in samenwerking met Create! De middag, volledig in het teken van merkactivaties op festivals, bracht marketeers, creatieven en beleidsmakers samen voor inspiratie, inzichten en natuurlijk een flinke dosis festivalgevoel.

Esprix bekroont zesentwintig cases
Op donderdag 15 mei staat het Straat Museum in Amsterdam in het teken van creativiteit met resultaat: tijdens een feestelijke avond worden daar maar liefst 32 Esprix Awards uitgereikt aan de meest succesvolle marketingcommunicatiecampagnes van het afgelopen jaar. In totaal krijgen 26 verschillende cases een Esprix mee naar huis.

BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar nooit’
Na het succes van de bekroonde campagne ‘Als geld stilstaat, staat de wereld stil’, lanceert financieel platform BridgeFund een nieuwe campagne gericht op mkb-ondernemers. Onder het thema ‘Voor je weet maar nooit’ speelt de campagne in op de behoefte aan financiële flexibiliteit bij onverwachte situaties – positief of negatief.

Smyle lanceert bewustwordingscampagne met zee-iconen tegen plastic vervuiling
Smyle, Nederlands producent van plasticvrije mondverzorgingsproducten, lanceert een bewustwordingscampagne over plastic vervuiling. Het doel: samen met de industrie en consumenten de switch maken naar plasticvrije producten en verpakkingen.

Easyjet viert 10-jarig jubileum op Schiphol met ‘Flying Cake’
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van haar basis op Schiphol lanceerde Easyjet samen met creatief communicatiebureau The Romans een opvallende en lokaal gewortelde activatie: de Flying Cake. De actie, een ode aan de Nederlandse traditie van verjaardagstraktaties, vormt de kern van een campagne die inzet op merkbekendheid, relevantie én PR-impact.

Axa erkent huiselijk geweld als risico en biedt noodopvang via woningverzekering
Een opvallende campagne uit Frankrijk van verzekeraar Axa in samenwerking met Publicis Conseil. De verzekeringsmaatschappij heeft zijn woningverzekeringspolissen in Frankrijk gewijzigd en trekt huiselijk geweld nu gelijk met brand en overstroming om in aanmerking te komen voor noodhuisvesting.

Cup-a-Soup komt met klassieke social campagne
Cup-a-Soup richt zich met een nieuwe campagne op sociale media tot werkend Nederland. De boodschap: voorkom de bekende dip rond vier uur met een mok soep.

Cortina viert eigenheid met campagne 'Niet iedereen…'
Het Nederlandse fietsmerk Cortina heeft samen met creatief bureau Lemon Scented Tea een nieuwe merkpositionering gelanceerd, die zich krachtig afzet tegen de zogenaamde sea of sameness in de markt. Met de pay-off ‘Original as you’ wil Cortina haar mentaliteit onderstrepen: het vieren van mensen die hun eigen pad volgen.

'Ook online' moet veilig zijn: nieuwe Terre des Hommes campagne raakt gevoelige snaar
‘Kijk je wel uit?’ ‘Doe je voorzichtig?’ Klassieke ouderlijke waarschuwingen die iedereen herkent. Maar volgens Terre des Hommes vergeten we massaal één cruciale dimensie: de online wereld. En dat is precies waar hun nieuwe campagne, ontwikkeld door KesselsKramer, de vinger op de zere plek legt.

Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s
De Stichting Zaadbalkanker en fruitmerk Zespri hebben de handen ineengeslagen voor een onconventionele bewustwordingscampagne rond zaadbalkanker. Onder het motto ‘check je kiwi’s’ willen de partijen jonge mannen (18-35 jaar) aansporen om regelmatig hun testikels te controleren.

'Never Just a Period': Libresse start campagne voor betere menstruatie-educatie
Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse vrouwen+ ervaart hun menstruatie als moeilijker of gecompliceerder dan vooraf verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Libresse (Essity). De campagne ‘Never Just a Period’ moet het gesprek over menstruatie normaliseren en de kenniskloof verkleinen.

Sonicbrand breidt uit naar Nederlande markt
Het Britse bureau Sonicbrand, gespecialiseerd in strategische audio-identiteit, is per direct actief op de Nederlandse markt met een vestiging in Amsterdam. De uitbreiding wordt geleid door sonic branding expert Marijn Roozemond, die meer dan tien jaar ervaring heeft in het vakgebied.

Zeeman zoekt ondergoedmodellen die clubkas willen spekken
In een nieuwe campagne roept Zeeman teams en clubjes op om ondergoedmodel te worden en zo de clubkas te spekken.

RA*W opent inschrijvingen voor Cannes Summer Course 2025
De inschrijvingen voor de RA*W Cannes Summer Course 2025 zijn van start gegaan. De stichting biedt opnieuw jong creatief talent de kans om het prestigieuze Cannes Lions Festival van dichtbij te ervaren via een intensief zesdaags educatief programma.

Gehandicapte Sarah-pop vraagt aandacht voor inclusieve sport
Vandaag viert Fonds Gehandicaptensport haar 50-jarig jubileum met een opvallende campagne: de allereerste 'gehandicapte Sarah-pop ooit'. Dit is een digitale creatie van maar liefst 30 meter hoog, mét running blade.
![[event] Trends & Insights van SXSW 2025: Wat betekent tech voor jouw toekomst?](/templates/img/lazyload.gif)
[event] Trends & Insights van SXSW 2025: Wat betekent tech voor jouw toekomst?
Op donderdag 10 april organiseert Hibou het event 'Trends & Insights van SXSW 2025'. Geïnspireerd door South by Southwest (SXSW), het grootste evenement ter wereld op het gebied van tech, digital marketing en innovatie, brengt Hibou de nieuwste inzichten rechtstreeks naar Nederland.

Shortlist SAN New Kids on the Block 2024 bekendgemaakt
De zes meest veelbelovende jonge bureaus van Nederland zijn bekend. Tijdens een intensieve jurymiddag op 3 april selecteerde de hoofdjury van SAN New Kids on the Block (NKOTB) 2024 – onder leiding van Lotte Willemsen (UvA) – uit vijftien genomineerden de definitieve shortlist. De selectie is een initiatief van Fonk en Agency Engines in samenwerking met SAN.

Heineken lanceert ‘Bar Dating’ app
Heineken zet een verrassende stap in de wereld van datingapps – maar dan zonder de romantiek. In plaats daarvan lanceert het biermerk ‘Bar Dating’ apps in Brazilië en Italië, waarmee jonge volwassenen niet op zoek gaan naar de liefde, maar naar hun nieuwe favoriete bar.

Effie Awards breiden uit met drie nieuwe categorieën
De Effie Awards, vakprijzen voor marketingeffectiviteit in Nederland, krijgen in 2025 een opvallende update. Met de toevoeging van drie nieuwe categorieën – Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit – speelt de organisatie in op de verbreding en verdieping van het marketingvak.

Zilveren Kruis lanceert campagne 'Social minderen'
Zilveren Kruis en creatief bureau Natwerk ontwikkelden de nieuwe campagne van de zorgverzekeraar getiteld ‘Social minderen’. Door situaties uit het dagelijks leven te belichten, wil Zilveren Kruis kijkers aanzetten tot nadenken over hun eigen schermtijd en hen stimuleren om een gezondere balans te vinden.

C2B wint employer branding-pitch voor Plus
Contentbureau C2B gaat aan de slag voor Plus Supermarkten. In een pitch voor employer branding-werkzaamheden kwam het Amsterdamse bureau als winnaar uit de bus. Hierin werkt C2B samen met employer branding-expert Donja van Laarhoven (voorheen Fanployer).

Gerechtshof bevestigt concessie RET bij Clear Channel Nederland
Het gerechtshof Den Haag heeft op 1 april 2025 uitspraak gedaan in het hoger beroep over de concessie voor buitenreclame van vervoerder RET. Clear Channel Nederland en RET zijn opnieuw in het gelijk gesteld, na een eerdere positieve uitspraak van de rechtbank Rotterdam. Daarmee blijft Clear Channel verantwoordelijk voor de exploitatie van meer dan 2.800 reclamevitrines in Rotterdam en omliggende gemeenten.
![[column] Mijn werk verdwijnt, maar ik blijf](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mijn werk verdwijnt, maar ik blijf
Ik maak mij geen illusies... binnen nu en twee jaar is het vak van een copywriter net zo ouderwets als een draaischijftelefoon. Bijna niemand zal mij meer bellen met de vraag: 'Hey, heb je een leuk tekstje voor mij.'

Ecostyle lanceert tuininnovatie GazonMax
Ecostyle introduceert met GazonMax een revolutionaire alles-in-één oplossing voor gazononderhoud. Deze zogenoemde ‘powerpack’ combineert biologische graszaden, meststoffen, waterkalk en bodemleven in één product.

Trimbos verlengt samenwerking met Driivn en Flik Flak
Het Trimbos-instituut, onder meer verantwoordelijk voor het programma Drugs en Uitgaan, verlengt de samenwerking met digital agencies Driivn en Flik Flak. De organisaties werken al ruim acht jaar samen aan online campagnes gericht op jongeren en jongvolwassenen om hen te informeren over de risico’s van drugsgebruik.

Kärcher heeft er de kracht weer voor
De grote voorjaarsschoonmaak is hét moment om de tuintegels, schutting of buitenmuur onder handen te nemen. Ad Alliance, Kärcher, Publicis Groupe en Gerard Joling hebben de handen ineen geslagen om de kracht weer te vinden om de tuin onder handen te nemen met de Kärcher hogedrukreiniger.

QS Group kiest voor nieuwe merkstrategie
QS Group, actief in de dierengezondheidssector met de labels QS Vets en QS Staffing, gaat een strategische samenwerking aan met merkdesignbureau Henry Handsome. Gezamenlijk werken ze aan een vernieuwde merkstrategie en merkarchitectuur die de groeiambities van de groep moeten ondersteunen, zowel in Nederland als internationaal.

Alpha Tango opent ook kantoor in 010
Digital experience studio Alpha Tango breidt uit met een tweede kantoor in Rotterdam. Het bureau vestigt zich in Het Industriegebouw, een iconische hotspot voor ondernemers en creatieven in de Maasstad.

Campagne 'Onderneem een Tikkie zakelijker' van start
Tikkie is gestart met een nieuwe campagne om ondernemers bekend te maken met de zakelijke mogelijkheden van de betaaldienst. Onder de titel ‘Onderneem een Tikkie zakelijker’ worden de voordelen van Tikkie Zakelijk onder de aandacht gebracht via een multimediale aanpak.

Ten Dam, Snellenberg en Sonak beginnen Creative Gym
Op maandag 31 maart 2025 wordt 'Creative Gym' gelanceerd: een nieuwe academie die bedrijven en merken helpt om hun creativiteit te ontwikkelen. Denk daarbij aan zowel de versterking van hun marketing- of bureauteams als aan de verbetering van hun (marcom) werk.

Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal kiest voor verjonging
De Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal heeft een nieuwe identiteit gepresenteerd, ontwikkeld door creatief bureau KesselsKramer. Met deze verjongingsslag wil het theater- en concertgebouw in hartje Leiden een breder en jonger publiek aanspreken. De vernieuwing valt samen met de opening van Café Caat, een zelfstandig podiumcafé in de voormalige foyer van de Stadsgehoorzaal.

Defensie lanceert communicatieplatform ‘Tijd voor Defensie’
Defensie heeft vandaag het nieuwe communicatieplatform ‘Tijd voor Defensie’ gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Dentsu Creative Amsterdam. De campagne speelt in op de toenemende geopolitieke spanningen en maatschappelijke veranderingen, en moet jongeren overtuigen van het belang én de urgentie van een carrière bij Defensie.

Gardeners breidt diensten uit met corporate pr
Gardeners staat al bekend om het ontwikkelen van merkstrategieën en merkidentiteiten, het creëren van campagnes, consumentenactivaties, influencermarketing en pr. Om blijvend te bouwen aan de reputatie van organisaties, is daar nu ook corporate pr aan toegevoegd.

SAN ABC Accenten 2024 longlist bekend
De longlist voor de ABC Groot Accenten 2024 zijn vastgesteld. De ABC-jury - bestaande uit hoofdredacteuren van vakmedia, bestuursleden van de BvA (Bond van Adverteerders), SAN-bestuursleden en externe deskundigen - heeft in drie categorieën zes genomineerden geselecteerd.

Warc Effective 100: Lange termijn loont
De Warc Effective 100 maakt het trio compleet na de Creative 100 en de Media 100. ‘Stukje van mij’ van KPN en Dentsu Creative scoort hoge ogen en mede daardoor klimt Nederland van plek 41 naar 25.

'Noem ons Naïf': verzorgingsmerk lanceert internationale campagne
Verzorgingsmerk Naïf heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder de naam ‘Noem ons Naïf’. De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Truus, dat ook verantwoordelijk is voor de nieuwe pay-off: ‘Naïf. Verzorging zonder zorgen’. Bureau Pink verzorgt de mediastrategie en -inzet.

117 nominaties: brede spreiding met bekende uitschieters
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) heeft 117 genomineerden bekendgemaakt voor het SAN Jaarboek 2024. Bijna 300 juryleden bogen zich over 282 ingezonden campagnes en cases, verdeeld over twaalf categorieën. Opvallend dit jaar is de brede spreiding van de nominaties over verschillende adverteerders en bureaus.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s
- Zilveren Kruis lanceert campagne 'Social minderen'
- [event] Trends & Insights van SXSW 2025: Wat betekent tech...
- BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar...
- Gehandicapte Sarah-pop vraagt aandacht voor inclusieve sport
- Heineken lanceert ‘Bar Dating’ app
Laatste Nieuws
- Act Good Report 2025: 'Creativiteit... 15-04-2025
- Marktplaats lanceert campagne rond... 15-04-2025
- Dubai presenteert nieuwe... 14-04-2025
- Nationale-Nederlanden: een hardloper... 11-04-2025
- Gall & Gall en Natwerk lanceren... 11-04-2025
- Watt e-Bike kiest voor... 11-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management