Minister stelt strengere regels aan telemarketing en deurverkoop
Telemarketing wordt verder beperkt en bij deurverkoop wordt een bedenktijd ingesteld. Dat zijn een paar van de maatregelen die minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) neemt om consumenten te beschermen tegen malafide verkooppraktijken.
Realityprogramma Het Blok en Praxis bundelen krachten
Realityprogramma Het Blok, waarin koppels een bouwval ombouwen tot een duurzaam appartement, is terug op televisie. Bouwmarkt Praxis is partner van de serie.
Age Huitema van Quatt: 'Taylor Swift is mijn marketingheld'
Age Huitema werkt als Manager Marketing voor de Nederlandse start-up Quatt. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Onze ambitie is om de komende jaren miljoenen huishoudens stap voor stap te verduurzamen. Met de hybride warmtepomp Quatt Hybrid besparen gebruikers op gasverbruik, CO2-uitstoot en energiekosten.’
EasyToys lanceert realityshow The Clitoris Conquest
Retailer in erotische speeltje EasyToys heeft de ‘’The Clitoris Conquest’’ gelanceerd. Drie avontuurlijke koppels strijden tegen elkaar om de top van Mount Clitoris te vinden en een niet-zo-verborgen schat te ontdekken.
Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op jongere doelgroep
Bar-le-Duc lanceert deze week de nieuwe campagne van het Nederlandse mineraalwatermerk. Met de campagne wil het merk een breder publiek aanspreken, waaronder Gen Z en early milennials.
Wehkamp lanceert naast nieuwe merkstrategie ook eigen audio-identiteit
In het verlengde van de nieuwe merkstrategie lanceert Wehkamp in samenwerking met Tambr ook een eigen audio-identiteit.
Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's artikelen zijn als goede campagnes, die mogen schuren en iets met je doen'
Dennis van de Sande is Senior Brand Marketeer Pils in de Benelux, waarbij hij onder meer verantwoordelijk is voor de merken Bavaria, Swinckels’ en het Belgische Estaminet. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Carnaval is een belangrijk momentum voor Bavaria.’
Shortlist SAN Next Merkenbouwer bekend
Na de eerste juryrondes heeft de jury van SAN Next Merkenbouwer uit alle kandidaten er vijf op de shortlist 2023 geplaatst. 6 mei 2024 vindt bij EY Amsterdam de jurering van de vijf gelukkigen plaats. Na hun presentaties en een plenaire discussie wordt er direct gestemd. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2023 op 30 mei 2024 bij Studio 21 in Hilversum.
[onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar
9% van de consumenten heeft wel eens bewust heeft gestolen uit de supermarkt, 27% heeft per ongeluk wel eens iets meegenomen zonder te betalen. 19% van de consumenten vindt winkeldiefstal onder omstandigheden toelaatbaar, stelt Q&A Retail na onderzoek.
HG komt naar je toe deze lente
HG, dat specialistische schoonmaakmiddelen maakt, helpt Nederlanders om hun huis schoon te maken door met een rijdend voorbeeld van een brandschoon tiny house door Nederland te toeren.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
Flexa Creations zet droomhuis in in nieuwe campagne
Flexa Creations verf van Akzo Nobel zet in een nieuwe campagne niet in op de functionele aspecten van de verf, maar gebruikt dromen en een droomhuis met als credo 'Het begint met Flexa Creations'.
Foodafdeling Hema krijgt ‘smakelijke’ nieuwe identiteit
De foodafdeling van de Hema krijgt een nieuwe visuele identiteit. Met de make-over wil Hema hun producten meer laten opvallen en een bredere, jongere doelgroep aanspreken.
Rijksmuseum en Heineken verlengen partnerschap tot eind 2025
Heineken en het Rijksmuseum verlengen hun bestaande partnerschap met twee jaar tot het einde van 2025. De merken zijn partners sinds 2013.
Heineken lanceert ‘saaie telefoon’ voor meer écht contact
Het is weer eens wat anders dan een pilsje: samen met het Amerikaanse merk Bodega, heeft Heineken de ‘Boring Phone’ gelanceerd. Met deze limited edition ‘domme’ telefoon wil het biermerk mensen aanmoedigen meer te genieten van ‘echte connecties’ en minder van hun smartphone.
Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars
Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
[onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Marketingonderzoeker Rik Pieters van Tilburg University heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid.
Dopper lanceert digital product passport
In het DPP wordt uitgebreid gedocumenteerd welke reis een product aflegt, van productie tot levering tot het einde van de levensduur.
Al meer dan 500 kinderen melden zich voor rvc De Koffiejongens
De Koffiejongens vindt het tijd om de volgende generatie écht serieus te nemen en ze bij volwassenen aan tafel te zetten. Ze blijken niet de enigen. In één weekend kwamen er meer dan 500 aanmeldingen van kinderen binnen.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
Bifi is terug op TV met een nieuwe campagne waarin het merk zichzelf neerzet als ‘Stiekem de lekkerste’. Het is de eerste uiting van de nieuwe samenwerking tussen het snackmerk en bureau Natwerk.
[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'
Ben Davids van Econsultancy publiceert geregeld als expert over retailmedia. Het leek hem een goed idee de hoogtepunten in onderzoek en de relevante analyses van het afgelopen jaar die hij vond te bundelen en op een rij te zetten met duiding. Hier de 15 vondsten.
Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
De nieuwe tv-commercial van supermarktketen Plus laat zien dat haar lokale ondernemers precies weten waar hun klanten in hun buurt behoefte aan hebben. Ook deze TVC is door Plus zelf bedacht.
[marketeer 199] Thijs Ekelschot - international marketing director Velux
In deel 199 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week marketeer Thijs Ekelschot van Velux. Velux richt zich op het transformeren van leef- en werkruimtes met natuurlijk licht en lucht, met hoogwaardige producten en services zoals nu zelfs een app. 'Ons merk wil de discussie over duurzame leefruimtes blijven leiden.'
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Coca-Cola lanceert Absolut Vodka & Sprite mixdrank
Coca-Cola Nederland kondigt de introductie van Absolut Vodka & Sprite gemixed in blik aan, in Nederland. Hiermee brengen Coca-Cola en Absolut-eigenaar Pernod Ricard twee iconische merken samen.
Marlboro grootste supermarktmerk
We gaven meer uit aan A-merken, maar kregen minder door krimpflatie, zo blijkt uit de nieuwe supermarktcijfers van Circana. Nu nog staan twee tabaksmerken bovenaan de Top 100, dat wordt per 1 juli 2024 anders.
Snipes opent flagshipstore in Kalverstraat
Retailer van sneakers en streetwear 'Snipes' opent zijn tot nu toe grootste winkel in Nederland in premiumgebied de Kalverstraat te Amsterdam. De keten telt inmiddels 750 winkels wereldwijd.
AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
Aldi heeft een nieuwe stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gecreëerd door AI op basis van het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter.
[onderzoek] 'Voedselbedrijven moeten zich inzetten voor eiwittransitie'
De meeste Nederlanders zijn voorstander van de transitie naar een meer plantaardig voedingspatroon. Dat blijkt uit een rapport van ProVeg in samenwerking met Kieskompas.
Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
Supermarktketen Plus introduceert een nieuw platform voor plus.nl en de bijbehorende app. Het nieuwe platform bestaat uit een mix van nieuwe technologieën en nieuwe functionaliteiten.
Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms
Na de introductie van het vernieuwde merklogo zet Opel de volgende stap om de zichtbaarheid van het merk te versterken: de uitrol van een nieuwe corporate identity voor de Opel-retailers.
[interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je echt niet meer zeggen'
Mooi natuurlijk om ook eens te kijken hoezeer de jongste generaties aan de weg timmeren en aldus kwamen we Alexander Verhagen tegen, een 13-jarige Amsterdamse scholier die eigenhandig het nieuwe youngknowsyoung.com van de grond heeft getrokken. Marktonderzoek door en met betrekking tot tieners.
Snickers en Noa Lang maken en vragen aandacht voor fouten
Noa Lang heeft, in opdracht van Snickers, een muurschildering gemaakt bij het Philips Stadion in Eindhoven. Jammer van de opvallende spelfout in de schildering. Of niet?
Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
Fabulosa, in Engeland een bijzonder groot huishoud- en lifestylemerk dat bekend staat om het toevoegen van 'luxe geuren' aan alledaagse schoonmaakproducten, breidt uit naar Nederland.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing