
OOH-markt groeit in 2024 met 8%
De Out of Home-markt (OOH) heeft 2024 afgesloten met een groei van 8% waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van € 302 miljoen.

KFC kiest Abovo Maxlead
KFC Nederland heeft na een oriëntatietraject Abovo Maxlead geselecteerd als hun nieuwe full service media- en marketingpartner.

Onderzoek: Podcast verschuift naar video
Podcasts worden steeds populairder op cultureel en politiek gebied, maar de adverteerders volgen niet. Volgens het laatste ‘Global Ad Trends’-rapport van Warc Media, 'Podcast media sets sights on video boom', proberen uitgevers en platforms dit aan te pakken door verder te kijken dan alleen audio, met een grotere focus op makers en videocontent.

Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
De audioreclamemarkt blijft groeien en passeert in 2024 voor het eerst de 260 miljoen euro. Met een groei van 6,5% zetten adverteerders sterker in op audio dan ooit, zo blijkt uit het Audify jaarrapport.
![[column] Het verloren collectieve geheugen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het verloren collectieve geheugen
Onze tijd wordt gekenmerkt door hyperpersonalisatie. Wat nou collectief? Zijn we allemaal het slachtoffer van de toenemende snelheid van technologische verandering, economische globalisatie en politieke onrust? Paola Cassone analyseert met een tikje weemoed, maar ook hoop.

Mercurs jubileumfilm genomineerd voor een Gouden Reiger
De film “Human First, Human Last”, die 1Camera ter gelegenheid van het 25-jarig Mercurs jubileum in opdracht van de Magazine Media Associatie (MMA) heeft gemaakt, is genomineerd voor een Gouden Reiger 2025 in de categorie Creatie.

Eisma Media Groep neemt PRINTmatters over
Eisma Media Groep heeft per 3 februari, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, het vakmerk PRINTmatters overgenomen van ManagementMedia. Dit maakten beide uitgeverijen vandaag bekend.
![[column] Alles wat je moet weten over DeepSeek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Alles wat je moet weten over DeepSeek
En waarom het volgens gastblogger Aaron Mirck (schrijver en spreker over technologie, AI en slimmer werken) tijd is voor Europese AI.

ALLsportsradio dagelijks live vanaf ABN Amro Open
Van zondag 2 tot en met zondag 9 februari zendt sportzender ALLsportsradio dagelijks live uit vanaf het ABN Amro Open in Rotterdam. Met speciale afleveringen van ALLsportsradio LIVE! brengt presentator Robert Denneman interviews, studiogasten en reportages direct vanuit Ahoy, waar het grootste indoor tennistoernooi van Europa plaatsvindt.

Marketeers op stelling #1 2025
‘Marketeers en ethiek. Tja...’, verzuchtte Rob Revet toen ik hem de stelling voorlegde. En inderdaad, het blijft een heikel onderwerp, maar we kunnen er niet omheen, als marketeers en mediaconsumenten houden we mede social media in stand, met verslaving en, niet te vergeten, de verspreiding van nepnieuws en de bijbehorende polarisatie als gevolg. Goed om hier aan het begin van een vers jaar weer eens over na te denken.

Nieuwe genomineerden Ster Gouden Loeki voor goede doelen bekend
De zes genomineerden voor de nieuwe categorie 'goede doelen' van de Ster Gouden Loeki zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK beoordeelde talloze commercials uit de tweede helft van 2024, waarna deze zes spots zijn geselecteerd voor de prestigieuze publieksprijs.

NMO sluit zich aan bij AMC voor Europese regelgeving
De Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft zich aangesloten bij de onlangs opgerichte Audience Measurement Coalition (AMC), een internationale samenwerking van Joint Industry Committees (JIC’s), Media Owner Committees (MOC’s) en onderzoeksbureaus. De coalitie zal dienen als gesprekspartner voor Europese beleidsmakers in het kader van de nieuwe European Media Freedom Act (EMFA).

VisitBritain lanceert wereldwijde campagne voor filmtoerisme
Om het inkomende toerisme naar Groot-Brittannië te stimuleren, heeft het nationale toerismebureau VisitBritain deze week een wereldwijde campagne gelanceerd. De campagne begint met een blockbuster-geïnspireerde film, waarin Groot-Brittannië zelf de ster is.

Onderzoek: aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik intensiever
Uit de 15e editie van het Nationale Sociale Media Onderzoek van Newcom blijkt dat het gebruik van social media daalt van 2,4 naar 2 platformen, maar het gebruik is wel intensiever.

70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede
Een zorgwekkende trend komt aan het licht: maar liefst 70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede, een gevoel van tekort aan écht sociaal contact. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in het kader van de Mooiste Contact Maand, een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds.

NMO breidt meting uitgesteld kijken uit naar 27 dagen
Vanaf 27 januari 2025 introduceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) een aanpassing in de kijkcijfersmeting. Voor het eerst wordt het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren.

Exclusieve samenwerking Talpa Media en Audiohuis op podcast-advertentiemarkt
Vanaf februari 2025 slaan Talpa Media en Audiohuis de handen ineen om adverteerders toegang te bieden tot de snelgroeiende podcastmarkt. De samenwerking richt zich op de advertentieverkoop in podcasts en vormt een stap in de verdere professionalisering van audio-advertising in Nederland.

NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 gelanceerd
In het bijzijn van de meeste auteurs is het NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 officieel gelanceerd op het hoofdkantoor van NIMA. Het jaarboek - inmiddels een vaste waarde in het marketingvak - biedt diepgaande analyses van de nieuwste trends, inzichten en best practices binnen het vakgebied.

IPG Mediabrands wint Domino's account
IPG Mediabrands Nederland is vanaf 1 maart 2025 verantwoordelijk voor de algehele strategie en mediaplanning en -inkoop met betrekking tot branding voor Domino’s Pizza in Nederland en België.

Media-onderzoek WARC: overvloed, nieuwe search, algoritmen en opkomst retailmedia
WARC brengt haar jaarlijkse rapport The Future of Media 2025 uit waarin trends op het gebied van mediaplanning, advertentie-investeringen en het media-ecosysteem worden belicht.

Erik van Aalst algemeen directeur WPG Uitgevers
Erik van Aalst is per 1 januari 2025 aangetreden als algemeen directeur van WPG en volgt daarmee interim directeur Wiet de Bruijn op.

The Headliner: livemuziek en sterke merken
In de gloednieuwe talentenjacht ‘The Headliner’ gaan twee coachteams, bestaande uit Nick Schilder & Typhoon en Jacqueline Govaert & Kraantje Pappie, op zoek naar de nieuwe livesensatie van Nederland. Het programma, geproduceerd door Talpa Studios en gepresenteerd door Jim Bakkum en Marieke Elsinga, wordt vanaf vrijdag 24 januari wekelijks uitgezonden bij RTL 4.

Van Quiet Luxury tot AI-Commerce: dit zijn de 5 marketingtrends voor 2025
In 2025 verschuift de focus in marketing van massa naar maatwerk, en van kwantiteit naar kwaliteit. Dit jaar vraagt om innovatie én menselijke waarden. Sinds 2015 publiceert digital expert Tiago ‘Tito’ Ribeiro elk jaar een uitgebreide studie die de belangrijkste trends in wereldwijde digitale marketing analyseert. De jaarlijkse trendstudie onthult vijf ontwikkelingen die het marketinglandschap ingrijpend veranderen.

Kijktijd 2024: iets minder tv gekeken
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 10 minuten); in 2023 was dit 2 uur en 12 minuten.
![[column] De marketingspelregels in 2025](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketingspelregels in 2025
Na de traditionele viering van Oud en Nieuw komt de noodzakelijke nuchterheid van januari, die al tien jaar bekend staat als Dry January in marketingtaal. Zonder de invloed van alcohol is het tijd om na te denken over onze uitdagingen voor 2025.

Odido kiest EssenceMediacom als mediabureau
Odido gaat met EssenceMediacom als partner verder voor al haar media inzet. Het telecommerk nam als gevolg hiervan afscheid van Dentsu.

Talpa stopt na zeven jaar met muziekplatform Juke
Talpa Network heeft aangekondigd dat Juke, het online muziekplatform dat gelanceerd werd in 2017, stopt. Het platform is al niet meer beschikbaar in de appstores en vanaf maart 2025 wordt Juke verder afgeschaald en is dan niet langer beschikbaar als website.

Harriet Schrier (MMA): 'Contact met de lezer, betrouwbare content en innovatie'
De tijdschriftenbranche heeft de afgelopen 25 jaar grote veranderingen doorgemaakt, maar één ding is altijd gebleven: de passie voor het maken van kwalitatieve, inspirerende content. Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA), blikt terug op de Mercurs, vertelt over de blijvende waarde van magazines en hoe de sector zich steeds opnieuw uitvindt in een digitale wereld. ‘Magazines will never die.’

Radio 10 en Sky Radio breken luisterrecords
De decembermaand heeft gezorgd voor hoge luistercijfers bij zowel Radio 10 als Sky Radio. Beide zenders wisten nieuwe records te vestigen en hun positie verder te verstevigen. Dat blijkt uit recente cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Jumbo start jaar met grootste spaaractie ooit
Jumbo trapt 2025 af met een ongekende spaaractie onder de slogan ‘Da’s Lekker Uitpakken.’ Klanten kunnen sparen voor een boodschappenpakket met een waarde van ruim 50 euro.

Marketing in fast forward: 2024
2024 stond bol van de veranderingen, innovaties en uitdagingen voor marketeers. Van AI die steeds slimmer wordt tot de opkomst van nieuwe platforms, het was haast een overdrive aan ontwikkelingen. Een terugblik op de meest opvallende trends van het afgelopen jaar.

Nieuwe Raad van Toezicht Stichting Media Campus
Stichting Media Campus NL (MCNL) heeft een nieuwe Raad van Toezicht geïnstalleerd. De nieuwe leden, onder leiding van voorzitter Michiel Dijkman, zijn Esther Hammelburg, Klaartje Kuypers en Lukas Kernell. Zij nemen het stokje over van René Delwel, Jeroen Ankersmit en Eppo van Nispen tot Sevenaer, die hun functies neerleggen.
![[column] Toekomst tijdschriften glanst als nooit tevoren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Toekomst tijdschriften glanst als nooit tevoren
Tijdschriften. Ooit hadden ze een prominente plek op onze salontafels, in wachtruimtes, bij de kapper en op kantoren, maar sinds de komst van digitale media wordt de ondergang van tijdschriften voorspeld. Alsof tijdschriften niet veel meer zijn dan een stapel papier die moeiteloos vervangen kan worden door digitale content.

Hanneke Berghoef (Bruna): 'Nichetitels hebben het minder moeilijk dan volumetitels'
Hanneke Berghoef is Hoofd Marketing & Communicatie bij Audax Retail en daarmee ook verantwoordelijk voor de marketing van Bruna, een van de belangrijkste pijlers in de distributie van media, zoals tijdschriften in de losse verkoop. ‘We werken actief samen met uitgeverijen om tot nieuwe ideeën te komen, waarmee we consumenten blijven inspireren.’

Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
Peter Contant is donderdagavond door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) onderscheiden met de prestigieuze LOF d’Or Oeuvreprijs 2024. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de tijdschriftjournalistiek. Contant wordt geprezen om zijn carrière als journalist, hoofdredacteur, uitgever en mediaondernemer.

Vierdaagse Nijmegen blijft nationale evenement met sterkste reputatie
Ondanks de populariteitsgroei van het Bevrijdingsfestival - van de 12e positie naar plek 4 sinds vorig jaar – blijft de Vierdaagse Nijmegen in 2024 het favoriete evenement voor de Nederlander.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- OOH-markt groeit in 2024 met 821-02-2025
- KFC kiest Abovo Maxlead 20-02-2025
- Van Den Ende vs Big Tech: 'overname... 17-02-2025
- Onderzoek: Podcast verschuift naar... 17-02-2025
- Audioreclame: adverteerders... 13-02-2025
- [marketeer 216] Annette Reijersen... 07-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day