Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


WallyMatters maakt merkimpact meetbaar met AI-platform
Adverteerders investeren steeds meer in branding, maar sturen nog vaak op losse en gefragmenteerde metrics. Het nieuwe Brand Intelligence Platform van WallyMatters wil daar verandering in brengen door elke impressie te scoren en real-time te optimaliseren op merk-KPI’s.

Bol introduceert Branded Shelves voor merkbeleving
Bol lanceert vandaag, na een pilot met 300 partners, ‘Branded Shelves’, een nieuw selfservice advertentieproduct waarmee verkooppartners en leveranciers hun merk en assortiment in een digitale etalage kunnen presenteren.

Consumenten eisen openheid over dataopslag
Nederlandse consumenten willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten maximale transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76% wil weten in welk land hun gegevens worden opgeslagen.

Delta zet gaming in voor lancering wifi 7
Delta en bureau N=5 lanceren een nieuw hoofdstuk in de merkcampagne ‘Aan alles gedacht’ met de introductie van wifi 7. In de nieuwe commercial staat gaming centraal als creatieve invalshoek.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Sport en cultuur gewoon mogelijk voor ieder kind
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur lanceert vandaag een nieuwe campagne die ouders en verzorgers laat zien wat meedoen betekent voor hun kinderen: vrienden maken, stralen, leren, groeien in zelfvertrouwen en vooral meedoen. De boodschap is helder: lid worden van een club is voor ieder kind gewoon mogelijk.

Nieuwe merkcampagne Save the Children
Save the Children Nederland en TBWA\Neboko hebben een nieuw merkplatform gelanceerd met de campagne ‘De wereld veranderen. Begin bij een kind’. De campagne speelt in op het gevoel van machteloosheid dat veel Nederlanders ervaren tegenover mondiale problemen en laat zien dat ieder kind het potentieel in zich draagt om bij te dragen aan een hoopvolle toekomst.

Campagne roept jongeren op tot stamceldonatie
Stichting Matchis – het Nederlands centrum voor stamceldonatie – trapt samen met Hart Voor De Zaak en FirmMedia een van de grootste wervingscampagnes in haar geschiedenis af. Met een brede inzet van tv, radio, social media en outdoor richt de campagne zich specifiek op jongeren.

Campagne waarschuwt jongeren voor criminele ronselaars
Vandaag start de tweede fase van de publiekscampagne 'Vreemd of Verdacht?', een initiatief van de koepel 'Houd misdaad uit je buurt'. De campagne richt zich op het signaleren van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit en legt de nadruk op jongeren die steeds vaker worden geronseld voor criminele klussen.

Mars Wrigley lanceert Extra en Hubba Bubba in Nederland
Mars Wrigley breidt vanaf vandaag zijn portfolio in Nederland uit met de introductie van twee iconische kauwgommerken: Extra en Hubba Bubba. Daarmee betreedt het bedrijf de Nederlandse kauwgommarkt met een breder aanbod aan smaken en belevingen, gericht op met name een jongere doelgroep.

Defensie lanceert campagne tegen zelftwijfel
Vandaag trapt het Ministerie van Defensie een nieuwe arbeidsmarktcampagne af in de reeks 'Tijd voor Defensie'. Met het thema 'Tijd om de stap te zetten' richt de campagne, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam, zich op jongeren die wel interesse hebben in Defensie, maar zich laten tegenhouden door twijfel.

Nieuwe campagne verbindt mensen met reuma
ReumaNederland lanceert samen met bureau Joe Public de campagne 'In gesprek op reuma.nl'. In een reeks video’s praten mensen met reuma openhartig met elkaar over de dagelijkse uitdagingen en kleine overwinningen van het leven met deze chronische ziekte.

Het Volksportret wil nieuwe standaard worden
Strateeg Jens Hellewaard (r) en developer Luc van den Boogaart, willen niets minder dan het marktonderzoek op zijn kop zetten. Hun startup Het Volksportret lanceert vandaag een tool die Nederland in 100 communities vangt. Daarmee kan elke marketeer in minuten sparren met zijn doelgroep. ‘We willen dé nieuwe standaard in onderzoek worden’, zeggen de oprichters.

DHL’s merkverhaal achter de Formule 1: race behind the race
Wie dit weekend over de paddock van Zandvoort loopt, ziet twaalf teams aan het werk: de tien Formule 1-constructors, bandenpartner Pirelli én DHL. Want waar de één gaat voor poleposition, runt de ander de race achter de race. Vanuit het DHL Motorhome in de paddock vertelt Christine Schröder-Schönberg, Senior Global Sponsoring Manager, DHL Group, hoe de logistieke reus haar merk al twintig jaar verbindt aan de koningsklasse van de autosport.

Zwitserleven maakt pensioen menselijk met nieuwe campagne
Zwitserleven lanceert deze week de campagne 'Pensioenambities', die radicaal afrekent met de traditionele beeldvorming rond pensioen. Niet cijfers of complexe termen staan centraal, maar persoonlijke plannen, dromen en verlangens. De campagne, ontwikkeld door Selmore Creative Agency en Pink, speelt in op de maatschappelijke discussie rond het nieuwe pensioenstelsel.

Louwman viert jubileum met claxon-cover
Het Louwman Museum in Den Haag viert een bijzonder jubileum: voor het vijfde jaar op rij is het door bezoekers uitgeroepen tot het meest gewaardeerde museum van Nederland. Ter ere van die mijlpaal lanceert het automobielmuseum samen met Onze Kapel een opmerkelijke primeur: de 'Thank You Toeter Song', een cover van Dido’s wereldhit uitgevoerd met autoclaxons.

Ra*w brengt Cannes Lions naar Amsterdam
Kon je er in juni niet bij zijn in Cannes? Geen zorgen: op 17 september haalt Ra*w de magie van het Lions Festival of Creativity naar Amsterdam. Tijdens het After Cannes-event in filmhuis FC Hyena blikt de organisatie terug op het festival met sprekers, winnaars en deelnemers aan de Ra*w Summer Course.

Beko nieuwe confidence partner van Ajax
Ajax en Beko zijn een strategisch partnerschap aangegaan waarbij het internationale huishoudelijke apparatenmerk zich voor meerdere jaren verbindt als officiële confidence partner van de club. Beide partijen delen waarden als betrouwbaarheid, prestaties en duurzaamheid.

Brouwerij ’t IJ kiest 51North voor nieuw platform
Brouwerij ’t IJ, onderdeel van Duvel Moortgat, heeft 51North aangesteld als digital agency voor de ontwikkeling van een volledig nieuw platform. Het bureau uit Sittard verzorgt zowel het ontwerp als de technische realisatie.

Marketeers worstelen met social SEO-strategie
Hoewel Nederlandse marketeers het belang van social SEO breed onderkennen, blijkt de praktische uitvoering achter te blijven. Uit nieuw onderzoek van social agency Team5pm blijkt dat 74 procent social SEO als (zeer) belangrijk ziet voor online vindbaarheid, maar slechts 30 procent beschikt over een concrete strategie.

Logistiekcampagne TLN benadrukt innovatie en duurzaamheid
Transport en Logistiek Nederland (TLN) lanceert de volgende fase van de campagne 'Het lukt alleen met logistiek'. In samenwerking met reclamebureau RAUWcc krijgt de publiekscampagne vernieuwd materiaal dat niet alleen de onmisbaarheid, maar ook de innovatieve en duurzame kracht van de sector laat zien.

Asito zet schoonmaakvak in nieuw daglicht
Asito lanceert vandaag de landelijke werkgeverscampagne ‘Geen mooier werk dan schoonmaakwerk’, ontwikkeld door bureau Kaliber. Het schoonmaakbedrijf wil daarmee het imago van de branche verbeteren en nieuwe doelgroepen aanspreken.

Nieuwe campagne Het Vergeten Kind benadrukt kracht van aandacht
In Nederland groeien 100.000 kinderen op zonder de aandacht die zij nodig hebben. Om dat zichtbaar te maken lanceert Stichting Het Vergeten Kind vandaag een nieuwe merkcampagne, ontwikkeld door We Agency.

Initiative grootste mediabureau van Nederland
Initiative, onderdeel van IPG Mediabrands, is in 2024 het grootste mediabureau van Nederland gemeten naar billings en digitale bestedingen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau Recma. Met een geschat bedrag van 821 miljoen euro voert Initiative de lijst aan, waarbij vooral het aandeel non-traditionele media opvalt.

Mizuno zet in op kracht van routines
Mizuno lanceert de nieuwe merkcampagne Rise by Routines, waarin het sportmerk pleit voor duurzame vooruitgang via kleine, dagelijkse gewoonten. In plaats van een focus op adrenaline en korte pieken, staat de campagne in het teken van kalme, doelgerichte begeleiding.

Ontwerpwedstrijd daagt jonge makers uit
Ra*w en Bauer Media Outdoor lanceren de Digital Out-of-Home Challenge 2025. Van 11 tot en met 24 september kunnen ontwerpers creaties inzenden rond het thema Unlock the NextGen. Het beste werk krijgt een podium op het NextGen Media Netwerk van Bauer Media Outdoor, dat meer dan 240 digitale schermen telt op middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten.

Ayvens kiest Nxt Agency voor mobiliteits-PR
Leasemaatschappij Ayvens heeft Nxt Agency aangesteld als PR-partner om de zichtbaarheid van het merk te vergroten en zich sterker te positioneren in de transitie naar duurzame, flexibele mobiliteit. De samenwerking richt zich op het bouwen van thought leadership en het delen van expertise met corporates, het mkb en particulieren.

Happn koppelt runclubtrend aan dating
De real life datingapp Happn lanceert deze week een online campagne als onderdeel van de bredere merkcampagne ‘Disconnect to Reconnect’. Het initiatief volgt op de merkactivatie ‘Happn Single Run’, die vorige week honderden sportieve singles naar het Vondelpark trok.

Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
Mysteryland zet dit jaar een grote stap richting duurzaam festivalvervoer. Het evenement introduceert een vernieuwend mobiliteitsplan waarmee bezoekers sneller, goedkoper en duurzamer naar het terrein reizen.

Margriet van der Linden leidt jury Mercurs 2025
De jury van de 26ste editie van de Mercurs, de jaarlijkse vakprijzen voor de magazinebranche, is bekendgemaakt. Margriet van der Linden treedt dit jaar op als juryvoorzitter. Zij krijgt de taak om samen met een brede vertegenwoordiging uit het vak de nominaties en winnaars vast te stellen in vijf categorieën: Magazine Mediamerk, BeLOFte, Redactieteam, Innovatie en Partnership van het Jaar.

Rustige ochtenden voorbij op Radio 10
Radio 10 trapt deze week een nieuwe campagne af ter introductie van de ochtendshow met Gordon & Froukje. Het verrassende duo is vanaf 1 september elke werkdag van 06.00 tot 09.00 uur te horen.

Jopen start crowdfundcampagne voor thuisbasis
Haarlems stadsbier Jopen lanceert een nieuwe crowdfundcampagne waarmee inwoners letterlijk kunnen mee ‘b(r)ouwen’ aan de toekomst van de brouwerij. De Jopenkerk, gevestigd in de voormalige kerk aan de Gedempte Voldersgracht, gaat tijdelijk dicht voor een grootscheepse vernieuwing van restaurant, interieur en keukenconcept.

Liga en Flemming lanceren ChatDuets
Liga, al ruim een eeuw een vertrouwd merk in Nederlandse gezinnen, lanceert samen met zanger Flemming een nieuwe campagne: ‘ChatDuets’. Het initiatief speelt zich af op een verrassend podium: de familiechat op WhatsApp.

Podcasts nieuw wapen in verkiezingsstrijd?
Podcasts lijken ook in Nederland een plek te veroveren in de politieke campagnevoering. D66 lanceert met ‘10 Nieuwe Steden’ een vijfdelige serie waarin het ambitieuze plan om tien nieuwe steden te bouwen onder de loep wordt genomen. De podcast maakt deel uit van een geïntegreerde campagne van de partij, in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne Network.

Snapchat lanceert Europees jongerenpanel over digitaal welzijn
Snapchat heeft in Amsterdam zijn eerste European Council for Digital Well-Being (CDWB) gepresenteerd. Het platform brengt veertien tieners uit tien verschillende Europese landen samen om inzicht te krijgen in hoe jongeren hun online leven ervaren. Het jongerenpanel volgt op een eerdere editie in de Verenigde Staten.

‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
Sinds acht maanden geeft Raymond Mesterom (50) als Marketing Director leiding aan het marketingbeleid van MediaMarkt in de Benelux. Vanuit die rol kijkt hij niet alleen naar campagnes en proposities, maar ook naar hoe de elektronicaretailer zich strategisch positioneert in een snel veranderend retaillandschap.

Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
Op vrijdag 5 september verandert Haarlem opnieuw in één grote creatieve speeltuin tijdens de tweede editie van HA Night. Na het succesvolle debuut vorig jaar is het thema dit keer helder: 'inspireren, verbinden en ruimte maken voor nieuw talent'.

Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
Na een winnende bureaupitch met vier concurrenten trok Heineken Nederland dit voorjaar Megawatt aan als nieuw 360° activatiebureau. Binnen een maand na de gunning stond de eerste gezamenlijke activatie al op Festival op de Ring, gevolgd door Concert at Sea, North Sea Jazz en Blijdorp Festival.

Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
Per 1 september 2025 treedt Marc Verschoor aan als CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij volgt Christiaan van Betuw op, die na zestien jaar de organisatie tijdelijk verlaat. Verschoor krijgt de leiding over het Nederlandse House of Communication, dat bestaat uit de labels Serviceplan (creative), Mediaplus (media) en Plan.Net (digital experiences).

‘We moeten marketeers helpen wat AI echt kan betekenen’
Terwijl de AI-hype ook door de marketingwereld raast, blijft Tara de Zao nuchter en to the point. Als Senior Director Product Marketing bij Pega helpt ze marketing- en CX-leiders wereldwijd om AI concreet, schaalbaar en verantwoord in te zetten. MarketingTribune sprak met haar over taal, vertrouwen en technologie - en hoe je als compacte organisatie juist méér impact kunt maken in een complexe wereld.

Willem-Albert Bol nieuwe Country Director Azerion Nederland
Per 1 september treedt Willem-Albert Bol aan als Country Director bij Azerion, waar hij leiding gaat geven aan de Nederlandse organisatie. Bol was de afgelopen vier jaar CEO van mediabureau Abovo Maxlead en bekleedde eerder functies bij Vodafone, TBWA en DPG Media.

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
Haar strategische inzicht, wetenschappelijke kennis en haar passie voor marketing. Dat maakt Esther Overmars volgens Hans Middelhoek de ideale opvolger als lid van de hoofdjury voor de Effie Awards. ‘Dat zag ik niet aankomen’, lacht Overmars. Een openhartig dubbelgesprek over het belang van creativiteit, de kracht van consistentie en waarom de Effie Awards nog altijd 'dé Oscars van het marketingvak' zijn.
- SponsoringNieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...
- AlgemeenNieuws Hoe neuro-contextual advertising...Nieuws WallyMatters maakt merkimpact...Nieuws Consumenten eisen openheid over...Nieuws Vernieuwde jongerencampagne Goed...Nieuws Antfarm zet met AI-robots...Nieuws DHL’s merkverhaal achter de Formule...
- B2BNieuws Het Volksportret wil nieuwe...Nieuws [marketeer 229] In gesprek met Lotte...Nieuws Marketingtransfers week 35, 2025Nieuws Ayvens kiest Nxt Agency voor...Nieuws Marketingtransfers week 34, 2025Nieuws Marketingtransfers week 33, 2025
- BureausNieuws Zzuper lanceert campagne voor...Nieuws Dentsu Creative ontwikkelt campagne...Nieuws Nami lanceert campagne-initiatief...Nieuws Delta zet gaming in voor lancering...Nieuws Sport en cultuur gewoon mogelijk...Nieuws Vitakruid lanceert nieuw...
- ContentmarketingNieuws Grohe viert 50 jaar in Nederland met...Nieuws [GPCM2025] 'Maak van content een...Nieuws Gazelle opent fiets-pitstop tijdens...Nieuws Goede contentmarketing creëert...Weblog [column] Meteen op date!Nieuws EasyToys zet taboe rond seksuele...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Betaalbare diamant centraal in...Nieuws Bol introduceert Branded Shelves...Nieuws Stephanie van Eerd van The Magnum...Nieuws Unilever lanceert Koreaans...Nieuws Mars Wrigley lanceert Extra en Hubba...Nieuws Jägermeister laat activatie werken...
- MediaWeblog [column] Amazon Prime Video...Weblog [column] Walibi's reclamecontroverse...Nieuws Wednesday's Mall of Misery trekt...Nieuws Margriet van der Linden leidt jury...Nieuws Podcasts nieuw wapen in...Nieuws Snapchat lanceert Europees...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...
- AlgemeenNieuws Hoe neuro-contextual advertising...Nieuws WallyMatters maakt merkimpact...Nieuws Consumenten eisen openheid over...Nieuws Vernieuwde jongerencampagne Goed...Nieuws Antfarm zet met AI-robots...Nieuws DHL’s merkverhaal achter de Formule...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Wednesday's Mall of Misery trekt... 22-08-2025
- Margriet van der Linden leidt jury... 20-08-2025
- Podcasts nieuw wapen in... 19-08-2025
- Snapchat lanceert Europees... 18-08-2025
- Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF08-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers