Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
Op vrijdag 5 september verandert Haarlem opnieuw in één grote creatieve speeltuin tijdens de tweede editie van HA Night. Na het succesvolle debuut vorig jaar is het thema dit keer helder: 'inspireren, verbinden en ruimte maken voor nieuw talent'.

Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
Na een winnende bureaupitch met vier concurrenten trok Heineken Nederland dit voorjaar Megawatt aan als nieuw 360° activatiebureau. Binnen een maand na de gunning stond de eerste gezamenlijke activatie al op Festival op de Ring, gevolgd door Concert at Sea, North Sea Jazz en Blijdorp Festival.

Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
Per 1 september 2025 treedt Marc Verschoor aan als CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij volgt Christiaan van Betuw op, die na zestien jaar de organisatie tijdelijk verlaat. Verschoor krijgt de leiding over het Nederlandse House of Communication, dat bestaat uit de labels Serviceplan (creative), Mediaplus (media) en Plan.Net (digital experiences).

Willem-Albert Bol nieuwe Country Director Azerion Nederland
Per 1 september treedt Willem-Albert Bol aan als Country Director bij Azerion, waar hij leiding gaat geven aan de Nederlandse organisatie. Bol was de afgelopen vier jaar CEO van mediabureau Abovo Maxlead en bekleedde eerder functies bij Vodafone, TBWA en DPG Media.

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
Haar strategische inzicht, wetenschappelijke kennis en haar passie voor marketing. Dat maakt Esther Overmars volgens Hans Middelhoek de ideale opvolger als lid van de hoofdjury voor de Effie Awards. ‘Dat zag ik niet aankomen’, lacht Overmars. Een openhartig dubbelgesprek over het belang van creativiteit, de kracht van consistentie en waarom de Effie Awards nog altijd 'dé Oscars van het marketingvak' zijn.

Zwitsal introduceert zachtere look en formule
Zwitsal presenteert deze zomer een volledig vernieuwde babyverzorgingslijn. Het merk, al generaties lang een vertrouwde naam in Nederlandse gezinnen, kiest met een zachtere uitstraling en aangepaste formules bewust voor vernieuwing.

Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF
De muziekvideo krijgt opnieuw het grote doek tijdens het Nederlands Film Festival: Fullscreen x XITE viert op 27 september zijn tiende editie met veertien visueel krachtige videoclips van Nederlandse bodem.

Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en Vayner binnen
De line-up van Adnight 2025 is compleet en het belooft opnieuw een avond te worden waarin de creatieve industrie zichzelf van haar meest open en inspirerende kant laat zien.

Nieuwe merkbelofte De Hypotheekshop: ‘Tijd voor jouw plan’
De Hypotheekshop lanceert deze week een nieuwe merkpositionering, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau TheMerge. Met de belofte ‘Tijd voor jouw plan’ wil het merk zich nadrukkelijker onderscheiden in een markt waar tijdsdruk vaak de boventoon voert.

Raleigh herleeft met lef en karakter
Na meer dan 130 jaar kiest Raleigh voor een eigentijdse herpositionering. In samenwerking met digital agency Dept introduceert het iconische Britse fietsmerk een nieuw merkplatform en een Europese campagne rondom de elektrische Raleigh One. Met deze stap laat Raleigh zien hoe een klassiek merk relevant en eigenzinnig blijft in een steeds drukker wordende markt.

Dribbelplein trapt samenwerking Hoog Catharijne en Kumpany af
Hoog Catharijne heeft experience marketingbureau Kumpany geselecteerd als vaste activatiepartner, met een sportief startschot: het Dribbelplein. Deze zomerse basketbalactivatie markeert het begin van een reeks gezamenlijke campagnes in en rond het drukbezochte winkelcentrum.

Vitesse brengt ode aan supporters in video
Met de video ‘Samen achter Vitesse’ brengen supporters, spelers en sponsoren een emotionele ode aan voetbalclub Vitesse, nu het voortbestaan van de club aan een zijden draadje hangt.

Wintercampagnes testen in augustus?
Neurensics introduceert ‘contextual priming’ om wintercampagnes realistisch te testen in de zomer. Door hersenen in winterstemming te brengen met beelden en geluiden, wordt de effectiviteit van campagnes wetenschappelijk en betrouwbaar gemeten met functionele Magnetic Resonance Imaging (fMRI)-technologie.

Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
Op 18 augustus bereikt het Grachtenfestival letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt: trompettist Alistair Payne en zangeres Marta Arpini geven een uniek concert op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Slechts 150 gelukkigen mogen na het beklimmen van 216 treden genieten van dit exclusieve optreden, met uitzicht over het historische centrum en het Paleis op de Dam.

Maud Craandijk brengt Latin Vibe naar Nederlandse festivals
Desperados heeft haar eerste Head of Latin Vibe gevonden: de 28-jarige Maud Craandijk uit Amsterdam. Zij mag deze zomer de sfeer van Latijns-Amerikaanse straatfeesten tot leven brengen op onder meer Solar Weekend en LatinVillage.

Lucid strikt Timothée Chalamet als merkambassadeur
Lucid Motors heeft acteur en stijlicoon Timothée Chalamet gestrikt als zijn allereerste wereldwijde merkambassadeur. De samenwerking markeert een nieuwe fase in Lucid’s strategie om zijn culturele positie te versterken.

AI verandert supply chains op Retail’s Big Show
Kunstmatige intelligentie neemt een centrale rol in tijdens NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, dat van 16 t/m 18 september plaatsvindt in Paris Expo Porte de Versailles. Het toonaangevende retail-event brengt 500 exposanten samen, waaronder 50 bedrijven die gespecialiseerd zijn in AI-gedreven supply chain-oplossingen.

Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht
Selmore heeft de eerste editie van de Tikkie 100K-campagnewedstrijd gewonnen met een origineel spelconcept voor Klene. De winst levert het bureau €100.000 aan mediawaarde in de Tikkie-app op.

Kruidvat laat zien: duurzaam leven is makkelijk
Kruidvat trapt op 21 juli een nieuwe campagne af onder de noemer ‘Een stapje duurzamer, makkelijk en voordelig’. De campagne speelt in op het groeiende publiek dat bewuster wil leven, maar opziet tegen grote veranderingen en hoge prijzen.

Snapchatters beleven sport als gedeelde passie
Snap en National Research Group hebben gezamenlijk nieuw onderzoek gepresenteerd dat de kracht van sportfandom op sociale platforms blootlegt. Uit het onderzoek onder 8.400 wekelijkse socialmediagebruikers tussen 13 en 45 jaar in zeven landen blijkt vooral hoe intensief Snapchatters zich verbonden voelen met sport - én wat dat betekent voor merken.

Lawa activeert wandelen tot wedstrijd
Jongeren letterlijk in beweging brengen: dat is het doel van Lawa, een nieuwe game-app waarin wandelen verandert in een digitale race tegen vrienden, collega’s of klasgenoten. Het platform is een initiatief van ondernemer Paul Snijder (ex-GoSpooky) en mediamaker Bram Krikke (r).

Hankook doorbreekt clichés met merkcampagne
Hankook introduceert een opvallende pan-Europese merkcampagne die afrekent met de conventies in de bandenbranche. Onder het motto ‘Live your life. Leave tires to us’ zet het Zuid-Koreaanse merk via bureau Innocean Berlin de mens centraal en niet de techniek.

Bol lanceert online én fysieke festivalwinkel
Terwijl de festivalzomer volop gaande is, speelt Bol in op de stijgende vraag naar kampeer- en festivalproducten met een speciaal samengestelde online festivalwinkel. Onder het motto 'dé festivalwinkel van ons allemaal' biedt Bol deze zomer meer dan 100.000 artikelen aan – van luchtbedden tot Satisfyers.

Spil en team5pm in strijd tegen nieuwsarmoede
Het onafhankelijke jongerennieuwsmerk Spil heeft team5pm aangesteld als social agency. Samen willen zij nieuwsarmoede onder jongeren bestrijden en Spil stevig positioneren als dé journalistieke stem voor 15- tot 25-jarigen op platforms als TikTok, Instagram en YouTube.

Sport, muziek en cultuur in het Rabo Clubhuis
Rabobank heeft deze festivalzomer groots uitgepakt met het Rabo Clubhuis: een opvallend activatieconcept op Down The Rabbit Hole en Pinkpop. Het Clubhuis fungeert als levend verlengstuk van de merkstrategie ‘Onze Bank’ en brengt sport, muziek en cultuur op natuurlijke wijze samen op de festivalterreinen.

De Telegraaf gaat voor directe duidelijkheid
De Telegraaf is vandaag gestart met een grootschalige merkcampagne onder het motto ‘Direct. De Telegraaf.’ De campagne, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Natwerk, benadrukt de directe, heldere en betrokken houding van het nieuwsmerk in een tijd van ruis en polarisatie.

Roxy Dekker-docu lanceert For You Studios
Met de documentaire 'Ik Ben Roxy' op Prime Video breken For You Agency, NewBe en Amazon Prime Video het traditionele longform-model open. De film over zangeres en content creator Roxy Dekker markeert niet alleen een inhoudelijke mijlpaal, maar ook de officiële start van For You Studios.

Heinz lanceert Europese campagne ‘Lost in Love’
Heinz heeft zijn nieuwste omnichannel campagne gelanceerd onder de titel ‘Lost in Love’, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy London en het in-house bureau The Kitchen van Kraft Heinz. De campagne vormt het begin van een Heinz Masterbrand, specifiek afgestemd op Europese markten.

Merken vallen voor ‘B&B Vol Liefde’
Vier grote merken haken deze zomer aan bij het populaire RTL 4-programma B&B Vol Liefde, dat vanavond weer van start gaat. Drie van hen – Rivella, McDonald’s en Unilever – doen dit via een Brand Licensing-deal, waarmee ze het programma dichter bij de consument brengen. Lay’s, al sinds het begin partner van het programma, keert terug via een traditioneel Brand Partnership.

McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe CMO uit Nederland
McDonald’s Duitsland krijgt per juli een nieuwe marketingtopman. Stijn Mentrop-Huliselan, tot nu toe CMO van McDonald’s Nederland, neemt de functie over van Tomasz Dębowski, die na drie succesvolle jaren terugkeert naar Polen en daar opnieuw aan de slag gaat binnen de nationale McDonald’s-organisatie.

Fems On Fire doorbreekt stilte rond perimenopauze
Hoewel steeds meer thema’s bespreekbaar worden gemaakt in de media en marketing – van genderdiversiteit tot mentale gezondheid – blijft de perimenopauze een hardnekkig taboe. Daar brengt het nieuwe creatieve collectief Fems On Fire nu verandering in.

Breaker bevrijdt GIF-helden met drinkyoghurt
Salt Bae strooit geen zout meer, Michael Jackson eet eindelijk zijn popcorn op en Kim Kardashian is klaar met selfies maken. In de nieuwe campagne van Melkunie Breaker worden iconische GIF-personages verlost uit hun eeuwige loops, als metafoor voor de introductie van een gloednieuw product: Breaker Drinkyoghurt.

HBO Max personaliseert sportreclame
HBO Max introduceert samen met Ad Alliance de technologie Dynamic Ad Replacement (DAR) binnen de Sport add-on van de streamingdienst. Hiermee kunnen advertenties tijdens livestreams van grote sportevenementen in realtime worden vervangen door gepersonaliseerde commercials, afgestemd op het profiel en de interesses van de kijker.

Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
Met de lancering van een nieuwe toeristische campagne borduurt citymarketingorganisatie Den Bosch Partners voort op het succes van de opvallende campagne ‘Kom niet naar Den Bosch’ uit 2024. Ook deze tweede editie speelt met tegenstellingen en zelfspot en wordt wederom gedragen door acteur Tim Haars – dit keer bijgestaan door Tante Tonnie, een traditionele Bossche dame gespeeld door Gisela Hillebrandt.

OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio toe
One Media Sales (OMS) is voortaan exclusief vertegenwoordiger van SoundCloud en Sonos Radio in Nederland voor third-party audioadvertenties. De samenwerking met technologieplatform AdsWizz stelt Nederlandse adverteerders in staat om de groeiende en betrokken luisteraarsgroepen van beide platforms te bereiken.

Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
72andSunny Amsterdam is na een internationale bureaupitch geselecteerd als wereldwijd lead agency voor liqueurmerk Disaronno. De creatieve samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk voor het iconische Italiaanse liqueurmerk, dat zich met een nieuwe merkpositionering en campagne wil richten op een jongere generatie consumenten.

Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan
Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.

Cortina viert eigenheid met nieuwe campagnefilms
Na de succesvolle introductie van de merkpositionering ‘Original as you’ in april, presenteert Cortina samen met creatief bureau Lemon Scented Tea twee nieuwe campagnefilms. De films zetten eigenheid centraal en bouwen voort op het credo dat niet iedereen hetzelfde pad hoeft te volgen.

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w
Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
Met hun nieuwe bureau Mad Mojo lanceren Yvonne Prins en Roderick Cremers een strategie-agency die merk en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. ‘Mensen verbinden zich niet met logo’s, maar met gedrag en waarden.’

Felle kritiek op Sire-campagne
De nieuwe campagne van Sire, bedoeld om vooroordelen over ouderen aan te kaarten, heeft juist een golf van verontwaardiging opgeroepen. De spot 'Je bent nooit te oud om te leven', waarin een ogenschijnlijk uitgebluste man tot leven komt tijdens een salsa-les, wordt massaal weggezet als stigmatiserend en wereldvreemd.

Artis beleef je van zonsopgang tot zonsondergang
Artis presenteert deze zomer een vernieuwd programma onder de noemer ‘Van zonsopgang tot zonsondergang’. Naast de geliefde Zoomeravonden introduceert het Amsterdamse stadspark nu ook Zoomerochtenden en Zoomermiddagen, waarmee bezoekers van het eerste licht tot de laatste zonnestraal kunnen genieten van een dag vol natuur, dieren en cultuur.
- AlgemeenNieuws Marc Verschoor nieuwe CEO...Nieuws Merken in 2030: samenwerken met...Nieuws Wisseling van de wacht in hoofdjury...Weblog [column] Nieuwe Unilever topman zet...Weblog [column] Wanneer wordt waarde...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder...
- B2BNieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025Weblog [column] Juichen we niet te vroeg?Nieuws PostNL presteert beter dan verwachtNieuws High-Clean verfrist website in lijn...Nieuws Marketingtransfers week 31, 2025
- BureausNieuws Haarlemse creatieve sector opent...Nieuws Heineken en Megawatt sluiten...Nieuws 'Met mijn mobiel en mail bij de hand...Nieuws Zwitsal introduceert zachtere look...Nieuws Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en...Nieuws Nieuwe merkbelofte De Hypotheekshop:...
- ContentmarketingNieuws Jacht op de Grand Prix Content...Nieuws Douane opent ‘Cabinet of Customs...Nieuws Albelli kiest TikTok voor zomerse...Nieuws Begrijpelijke fraudevoorlichting met...Nieuws Artis en Natwerk brengen queer...Nieuws KPN wil ouders en kinderen online...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Restaurantketen Wingstop zet voet op...Nieuws Vaseline richt zich op Gen Z met...Nieuws Winkelgedrag rond Back to School...Nieuws Richella de Groot van Pesca: 'Anno...Nieuws 'In september lanceren we onze...Weblog [column] Van koffie naar één klik:...
- MediaNieuws Tien jaar Fullscreen x XITE op NFFNieuws IM Derk Sauer: Courantier en...Nieuws BMW Group kiest Dentsu als...Nieuws NFF lanceert campagne 'Zie je in...Nieuws Ad Alliance en Walt Disney breiden...Nieuws Snapchatters beleven sport als...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...Nieuws Sport, muziek en cultuur in het Rabo...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie
- Rijksoverheid lanceert social-first campagne voor aankomende...
- Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
- Thebe en Hello 24/7 lanceren app voor informele zorg
- Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme inzet van AI Intention...
- [column] Marketingfacts Focus #7
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme... 06-08-2025
- Festivals digitaliseren: pinnen... 05-08-2025
- Thebe en Hello 24/7 lanceren app... 04-08-2025
- Zuckerberg deelt nieuwe visie op... 01-08-2025
- Rijksoverheid lanceert social-first... 30-07-2025
- [update] Creatieve sector alert op... 17-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers