ING wil adverteerder inzicht geven in klantgedrag
- B2b
- 10 mrt 2014 @ 09:14
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Zakelijk
- 10 mrt 2014 @ 09:14
- Redactie B2B
ING is van plan bedrijven inzicht te gaan geven in het betalingsgedrag van klanten, zodat die hen op maat gesneden advertenties kunnen aanbieden, zo meldt Het Financieele Dagblad vandaag. De bank verwacht dit jaar te kunnen starten met een proef met enkele duizenden ING-klanten.
Bij gebleken succes kan de dienst worden uitgebreid naar de 4,2 mln klanten die bij ING bankieren, zo zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars in het FD. Bedrijven kunnen op deze manier hun klanten persoonlijke advertenties op maat aanbieden.
ING springt zo in op de mogelijkheden die digitalisering van de bankprocessen biedt. ‘Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen’, aldus Hagenaars.
‘Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen’, zegt Hagenaars. Adverteerders staan volgens hem in de rij om mee te doen.
Bedrijven moeten ING waarschijnlijk gaan betalen om de klanten van de bank te kunnen benaderen, maar zeker is dat nog niet. De proef moet dat gaan uitwijzen. NU.nl meldt nog dat het een opt-in programma is, hetgeen betekent dat klanten er expliciet toestemming voor moeten geven.
ING begrijpt dat het plan privacydiscussies zal opwekken. ‘De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.’
Verder lezen over de gevolgen van deze keuze, klik hier.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit door samenwerking PostNL
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024