The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
[RMD24] Europese standaarden voor meting retailmedia ter kritiek gepubliceerd
IAB Europe, de Europese branchevereniging voor digitale marketing en reclame, heeft de eerste reeks aanbevelingen gepubliceerd voor meetgegevens en meetstandaarden voor digitale reclame in retailmedia in Europa.
ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
Bij de ACM komen veel meldingen binnen over telefonische verkoop. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt op 15 maart 2024, Wereld Consumentendag, een video met uitleg welke regels consumenten beschermen. Eén van de tips: sluit nooit telefonisch een energiecontract af.
De marketingtransfers van week 11, 2024
Ook deze week draaide de creatieve wisselmolen weer vrolijk (of niet) door. Diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen ruilden hun droombaan om voor een nóg dromerige baan. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen. De Senaat moet het voorstel nog aannemen.
[column] SXSW: Is groeiende eenzaamheid marketingkans?
We zijn anno 2024 super connected en toch is eenzaamheid de rode draad in veel van de verhalen van s ’werelds beste sprekers op SXSW 2024. Een paar opmerkelijke take outs van keynotes Radha Agrawal, Rohit Bhargava en Iskra Lawrence door columniste ter plaatse Dominique Henskens.
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Europees Parlement stemt vóór AI-wet
Een overgrote meerderheid van het Europees Parlement heeft de AI-wetgeving goedgekeurd. De wet heeft als doel de rechten, van burgers te beschermen maar tegelijkertijd de ontwikkeling van AI te stimuleren.
DOSSIER ESG - Esther Overmars: 'Purpose is een werkwoord'
Tijdens de recente sessie over ‘purpose oriëntatie’ aan de Universiteit van Amsterdam kwamen veel ESG-aspecten samen. Swocc maakte er een interessant boekje over vanuit merkperspectief, MarketingTribune was er bij en interviewde de auteur-onderzoeker. ‘Purposegedreven zijn gaat verder dan minder schade toebrengen.’
Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Cognito Amsterdam, een wereldwijd PR- en communicatiebureau, is in drie categorieën in de prijzen gevallen bij de j.l. Corporate Content Awards van Communicate Magazine in Londen. Hier de complete uitslag.
Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’
[rondvraag marktonderzoek] 'De onderzoeksmarkt is aan het veranderen'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Deel 4 (slot): ME Research Group x TRG.
Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen online video stijgen
In 2023 kwamen de bestedingen in de tv-reclamemarkt uit op € 922 miljoen, een daling van 5,6% ten opzichte van 2022. De spotbestedingen laten een daling zien van 7,0%. De daling vond plaats op lineaire tv, terwijl de bestedingen op online video platforms met dubbele cijfers stegen.
Nieuwe productiemaatschappij 10/10 richt zich op ‘vakmanschap achter film’
Media-ondernemer Deniz Alkaç lanceert de creatieve filmproductiemaatschappij 10/10 (ten out of ten). Het in Amsterdam gevestigde productiebedrijf is gelanceerd met een roster van regisseurs, gekozen vanwege hun creativiteit, liefde voor filmmaken en bewezen vakmanschap.
Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19 maart
Marktonderzoeksbureau Validators organiseert op 19 maart a.s. een webinar – met ochtend en middagsessie – over haar nieuwste brandreview over non-alcoholische drankjes. Een uitgelezen kans voor marketeers en adverteerders om de nieuwste inzichten te horen over frisdranken, sap, melk, energydrank, water en sterke ‘buitenbeentjes’ zoals Chocomel...
[column] Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
Marketeers en reclamemakers zijn per definitie oerconservatief. Ze zijn steeds meer geneigd om gebruik te maken van stereotypen om de dalende aandacht van steeds minder geïnteresseerde consumenten te trekken. Tijd voor verandering, betoogt onze columniste Paola Cassone.
Milence werkt aan laadnetwerk elektrische vrachtwagens én merkbekendheid
Milence, een joint venture van Daimler Truck, Traton Group en Volvo Group, werkt momenteel aan een publiek laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa, wil haar merkbekendheid vergroten. Daartoe heeft het bedrijf Team Lewis ingeschakeld
Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
Het Zwitserleven-gevoel is van toch wel een tikkie elitair naar socialer, menselijker, inclusiever en dichterbij gegaan. Met als thema ‘Een gevoel dat we delen’ gaat de campagne vandaag van start. Het is het eerste werk van Selmore voor Zwitserleven sinds de bureau-oriëntatie in 2023.
[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?
Duurzaamheid is een groot, complex begrip. Waar begin je? Hoe kan je laagdrempelig al impact maken? Een wegwijzer.
De marketingtransfers van week 10, 2024
De creatieve sector staat nooit stil, in tegenstelling tot de NS en het Nederlandse autoverkeer. Ook deze week verruilden weer diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen hun droombaan voor hun volgende levenslange werkgever of -functie. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
MRG Logistics slaat innovatieslag met PSB Rotapick systeem
Belangrijk voor de P van Plaats: soepele distributie. MRG Logistics heeft in het (voormalig) Blokker DC in Geldermalsen het nieuwe orderpicksysteem Rotapick officieel in gebruik genomen.
BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus op vrouwenvoetbal.
Falke van der Zander, Media Expert bij ING Nederland, en Stein Yntema, Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network, verzorgen samen een van de presentaties tijdens het Branded Content Event. De titel van hun talk? ‘ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal.’
[marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding Marketing & Communications ABN Amro
In deel 196 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Patrick Kuijsters, baas Branding Marketing & Communications bij ABN Amro. Deze week ging de nieuwe positionering plus campagne van de bank gemaakt door Ace de lucht in. 'Succesvolle marketing van je nieuwe verhaal en visie buiten begint binnen.'
Topdesk vereeuwigt IT-professionals als actiehelden in campagne
In een nieuwe campagne van Topdesk, dat service management software levert, zet het bedrijf zijn medewerkers neer als superhelden. Letterlijk, want van een aantal personeelsleden zijn actiefiguren gemaakt die in de bijbehorende filmpjes een hoofdrol spelen.
Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
Nederlanders brachten in februari 2024 gemiddeld 224 minuten per dag door voor het televisiescherm. In januari was dat 226 minuten. Dat blijkt uit de cijfers van het Nationaal Media Onderzoek.
Financiële dienstverlener Credion krijgt nieuwe identiteit en positionering
Financiële dienstverlener Credion, die zich vooral richt op ondernemers, heeft een nieuwe positionering, visuele identiteit en website gekregen. Met de brand refresh wil het merk het ondernemersbelang centraal plaatsen.
DOSSIER ESG Marketeers op stelling
Wat nou duurzaamheid. ESG it is! ESG (Environmental, Social, Governance) kan onder meer duurzaamheid meetbaar maken door middel van rapportagestandaarden. Maar in welke verhouding staat ESG tot MVO en Corporate Social Responsibility en bereidt het B Corp-certificaat bedrijven voldoende voor op aanstaande wetgeving. Wat doet ESG voor je merk en de relatie met je consument?
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
Longlist SAN New Kids on the Block 2023 bekend
Na drie publiekspolls zijn, uit de eerder gepubliceerde consideration list, 15 bureaus doorgedrongen tot de Longlist SAN New Kids On The Block.
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
Cognito rondt overname Westend Medien af
Het internationale communicatiebureau Cognito heeft het Duitse Westend Medien overgenomen. De bureaugroep had sinds januari 2023 een minderheidsbelang in het in Düsseldorf gevestigde bureau.
HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on Media
De twee bedrijven HDV Signmakers en Eyes on Media gaan verder onder één nieuwe naam: HDV visual branding. Eyes on Media is in 2020 al overgenomen door HDV Signmakers.
[rondvraag marktonderzoek] 'Validators is een innovator'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Met in deel 3: Validators.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing