Trends in marktonderzoek in 2016

  • B2b
  • 11 jan 2016 @ 06:06
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekMarketingBig data

De laatste paar jaar hebben we belangrijke veranderingen gezien op het gebied van marktonderzoek. Meer geautomatiseerde en gedigitaliseerde onderzoeksrapporten, traditionele onderzoeksmethoden werden commodities, en steeds meer professionele bureaus begaven zich op de onderzoek markt. Ook zagen we dat het aantal ondernemingen dat investeerde in eigen onderzoekscapaciteit toenam. Aan het woord is Nick Hague, directeur bij marktonderzoekbureau B2B International.

Hague vervolgt: ‘Zetten deze trends door in 2016? Big data is een blijvertje en wordt in 2016 alleen maar groter. Wij van B2B International zagen een toename van het aantal projecten dat data verzamelde om marktscenario’s te simuleren zonder dat daarbij klanten hoefden te worden bevraagd. De data in het CRM systeem van een bedrijf zijn vaak een goudmijn, maar alleen als die data accuraat zijn, actueel en volledig kunnen worden ingezet. Tegelijk groeide bij onze klanten de vraag om verschillende datastromen te combineren en zo een groter plaatje te vormen, zoals het combineren van interne gegevens met onderzoek naar de betrokkenheid van werknemers en NPS data over klanttevredenheid. Ook deze trend zet door in 2016 en daarna.’

In- en externe data
Niet alleen maakt B2B International gebruik van interne gegevens, ook externe gegevens liggen meer binnen bereik dan ooit. Hague: ‘Die kunnen worden verzameld uit overheidsstatistieken, klantonderzoek en nu ook social media. De grote uitdaging bij het samenvoegen van grote hoeveelheden data is begrijpen wat ze betekenen en wat je ermee kunt. Om het grotere plaatje te kunnen zien en te interpreteren heb je een bedrijfsmatige context nodig. Anders wordt het een data dump met het risico dat je verkeerde gevolgtrekkingen maakt op basis van onbewezen correlaties.’

Softwarepakketten
Uitvoerbare inzichten zijn cruciaal als je marktonderzoeken presenteert aan je opdrachtgevers omdat juist deze inzichten de besluitvorming van het bedrijf inspireren. Doe-het-zelf software pakketten als Survey Monkey, die bedrijven de mogelijkheid geven om hun eigen data te verzamelen en te analyseren zijn prima, maar je hebt volgens Hague nog steeds een expert nodig die verstand heeft van de ingewikkeldheid van het opsporen van trends die uitvoerbare inzichten opleveren. ‘Dit veroorzaakte veel nieuwkomers op de business intelligence markt om bedrijven te helpen hun data te interpreteren (daarom zijn we met B2B Advisory begonnen).’

Opwindende wereld
De wereld van onderzoek en analyse is nog nooit zo opwindend geweest. Hague tot slot: ‘De markt verandert voortdurend en onderzoeksbureaus moeten dit omarmen en zich ontwikkelen. De behoefte aan bedrijven die inzichten uit hun data destilleren om onderbouwde en verstandige zakelijke beslissingen te nemen staat ook in 2016 en de jaren erna centraal.’(Bron: B2B International)








Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken