[Boekrecensie] Zakelijk Succes in Nieuwe Tijden

  • B2b
  • 14 mrt 2016 @ 10:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingPrint

'Zakelijk succes in nieuwe tijden' is de veelbelovende titel van het boek van b2b strateeg Robert Buisman. Met deze titel lijkt de auteur nogal wat te pretenderen. Reden temeer om kritisch te kijken naar de waarde van dit boek voor b2b marketing en sales. Wie het gevoel heeft te verzuipen in snelle ontwikkelingen en de inmiddels vele marketingmogelijkheden, zal zich na het lezen van dit boek niet meer zo snel gek laten maken.

In de eerste hoofdstukken wordt een overzicht gegeven van maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Buisman beschrijft de huidige ontwrichtende tussenfase, een transitiefase waarin we momenteel verkeren, waarin managers angst hebben om door disrupters te worden gepasseerd. Ze zijn de controle kwijt of ‘weten het niet meer’. Deze confronterende stelling wordt bevestigd door een quote van Tom Peters: ‘My real bottom-line hypothesis is that nobody has a sweet clue what they’re doing.’

Keuzestress en crisis
Dat hier iets aan de hand is, wordt meteen duidelijk. De auteur wijdt de diverse crises (economische neergang, vertrouwensdip en keuzestress) aan de overgang naar een nieuwe tijd. Hij geeft de lezer niet het gevoel zelf schuld te kunnen hebben aan het verlies aan controle. De huidige tijd is nogal een uitdaging. Bovendien: hoe ga je om met de steeds complexere en onoverzichtelijkere wereld? In dat opzicht komt de auteur met een hele aardige taalvondst: explexiteit. Een samentrekking van exponentieel toenemende complexiteit. Een handige term voor een goed begrip gedurende de rest van het boek.

Transitie naar nieuwe economie
De transitie naar een nieuwe economie is volgens de auteur breder dan alleen digitale transformatie. Die krijgt volgens hem vaak teveel aandacht. Dat leidt tot verwarring en keuzestress in plaats van effectiviteit. Zo schrijft hij dat managers zich makkelijk ‘kunnen verliezen in een overdreven aandacht voor steeds weer nieuwe marketinginstrumenten. Als je niet weet waar het in de kern van je organisatie om draait, hoe je echt waarde toevoegt aan klanten en waar het in de nieuwe tijd naartoe gaat, dan is het pleisters plakken op de verkeerde wonden. Niets meer of minder dan instrumentele symptoombestrijding.’

Nogal hard gesteld, maar aan de hand van een uitgebreide transitietabel zien we dat de verschillen tussen oude en nieuwe economie inderdaad groter zijn dan alleen een overstap naar digital. Bekijk de tabel en je voelt meteen aan welke kant jij of jouw organisatie staat. De tabel verheldert een hoop en biedt waarschijnlijk een stevig houvast voor management meetings of strategiesessies.

Nieuwe denkers
De auteur heeft het over nieuwe denkers, nieuwe vaardigheden (zo is een verkoper in de nieuwe tijd een creatieve verbinder) en ‘nieuwetijdsbedrijven’ die op geheel andere wijze te werk gaan. Via community’s of platformtechnologie, maar ook langs geheel andere doelen, waarden en normen. Het is die verandering die ook het begrip succes aan verandering onderhevig maakt. Daar zul je in mee moeten gaan en moeten schakelen. De auteur komt in zijn aanpak met een toepasselijke hoofdschakelaar. Leuk gevonden, want het betreft inderdaad een mindshift; jawel, in je hoofd dus. Na de hoofdschakelaar kun je de andere drie schakelaars omzetten. Deze zijn van meer instrumentele aard: van transactie- naar relatiegericht, van reactief naar creatief en van outbound naar inbound marketing. De schakelaars zijn praktisch ingestoken en blijken - tegen het einde van het boek - een integraal concept te zijn. (‘Waarmee de cirkel rond is’, aldus de auteur).

Veel informatie
Ondanks de goede leesbaarheid - door de vlotte schrijfstijl en verhelderende afbeeldingen -, krijg je in 192 pagina’s veel informatie voorgeschoteld. Bronnen uit de hoek van grote managementdenkers en trend- en transitiedeskundigen geven het vertrouwde gevoel dat de auteur zijn huiswerk gedaan heeft. Een mooie balans met de praktijk komt tot uiting in de onderbouwingen aan de hand van praktijkvoorbeelden en -casussen.  De kracht van dit boek zit in het gebruik van bewezen methodes en nieuwe inzichten en concepten, tegen het decor van grote veranderingen, samengebracht in één bruikbaar geheel. Voor wie actief is in zakelijke markten is dit een boek dat het lezen en leren zonder meer waard is.

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken