[Onderzoek] Uurtarief freelancers blijft dalen

  • B2b
  • 23 aug 2016 @ 10:30
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekArbeidsmarkt

Uit recent onderzoek van Hoofdkraan.nl blijkt dat freelancers steeds meer moeite hebben het hoofd boven water te houden. Met name freelance managers zijn hard geraakt. Zij verdienen in 2016 gemiddeld 40 euro per uur, terwijl dit tarief vorig jaar nog op 47 euro per uur stond. Regionaal zijn er grote verschillen gemeten. In Drenthe wordt het minst verdiend met een uurtarief van 39 euro, terwijl in Utrecht een freelancer gemiddeld 47 euro kost.

Freelancers vragen in 2016 gemiddeld 43 euro per uur, terwijl dit in 2015 nog 44 euro was, zo blijkt uit onderzoek van Hoofdkraan.nl op basis van ruim 13.500 uitgebrachte offertes. De grootste verliezers zijn de zelfstandigen uit de Management & Organisatorische sector. Zij vragen 16 procent minder dan vorig jaar. Nagenoeg alle branches laten een daling in het uurtarief zien, met uitzondering van de Tekstschrijvers & Vertalers, en de Financieel & Administratieve sector. Zij verdienen respectievelijk 2 procent en 6 procent meer dan vorig jaar.

Freelancers beneden de rivieren het zwaarst getroffen
Regionaal zijn er duidelijke verschillen gemeten. Vorig jaar waren freelancers in Flevoland nog de goedkoopste van Nederland, nu heeft Drenthe deze oneervolle positie overgenomen. Flevoland maakt daarentegen meteen een sprong in het uurtarief van maar liefst 22 procent. Beneden de rivieren is de tariefdaling het sterkst gemeten, met als sterkste dalers de provincies Zeeland en Noord-Brabant. Zij verliezen respectievelijk 11 procent en 10 procent. Freelancers uit Noord-Holland zijn met een gemiddeld uurtarief van 45 euro de duurste van Nederland. Ze hebben daarmee Noord-Brabant van de koppositie gestoten.

Wet DBA
Niels Goossens, directeur van Hoofdkraan.nl is niet verrast door de uitkomsten van het onderzoek. Hij verwacht dat de verandering in de wetgeving rondom het inhuren van freelancers volgend jaar nog meer impact zal hebben op de freelancetarieven in Nederland. ‘Er zal minder vaak gekozen worden voor de inzet van freelancers uit angst voor de Wet DBA. Dit zal de freelancermarkt verder onder druk zetten en freelancers zullen zich genoodzaakt voelen hun tarief verder te verlagen. Hoofdkraan.nl zal er in ieder geval alles aan doen om het huidige opdrachtenaanbod in stand te houden.’

Opmerkelijke verschillen binnen Nederland
Opvallend is dat voor het maken van bijvoorbeeld een WordPress website freelancers in Noord-Holland gemiddeld 48 euro per uur vragen, terwijl Drentse freelancers hetzelfde werk willen doen voor 30 euro. En vertalers in Overijssel vragen gemiddeld 47 euro per uur, terwijl in Noord-Brabant het uurtarief in deze beroepsgroep op 28 euro ligt. Ook voor een fotograaf ben je goedkoper uit bij de Brabanders. Zij vragen slechts 36 euro per uur, terwijl je in Utrecht 48 euro betaald. Voor het bouwen van een App word je het goedkoopst geholpen in Flevoland (38 euro per uur), terwijl de Groningers daar 67 euro per uur voor vragen.

Haagse freelancer is de goedkoopste 
Van de grote steden zijn freelancers uit Utrecht voor het tweede jaar op rij het duurst met een uurtarief van gemiddeld 47 euro. Freelancers in Amsterdam en Rotterdam reken beide 43 euro per uur, waarbij Rotterdam ruim 6 procent inlevert ten opzichte van vorig jaar. In Den Haag wordt nog altijd voor het laagste uurtarief gewerkt (40 euro), hoewel er een stijging van 9 procent is gemeten in vergelijking met 2015.  Ondanks de tariefdaling denk Goossens dat flexibel werken nog steeds loont. ‘Het past namelijk bij de huidige economie en de manier waarop men wenst te werken. Voor vrijheid en flexibiliteit moet wellicht wat worden ingeleverd op het uurtarief.’

Platform Hoofdkraan
Met 49.000 leden is Hoofdkraan.nl Nederlands leidende platform voor ondernemers. Hoofdkraan.nl wordt gebruikt door bedrijven die tijdelijk op zoek zijn naar een freelance professional. Binnen het platform zijn meer dan 37.000 freelancers actief in uiteenlopende branches binnen de zakelijke dienstverlening. De werkwijze is simpel. Een ondernemer plaatst een opdracht op de website, waarin hij beschrijft wat hij zoekt. Binnen vier uur ontvangt hij de eerste offertes. De ondernemer bepaalt aan de hand van offertes en referenties met welke professional hij in zee wil gaan. Lees hier het volledige rapport.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken