[MarTech] Dick Leijen: 'Marketeers zien technische mogelijkheden nog onvoldoende'

  • B2b
  • 3 okt 2018 @ 14:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Marketingtechnology

Op 6 november a.s. gaat op het Marketing & Technology Event een veelheid aan keynote sprekers in op de laatste technologische trends, ook in relatie tot verbetering van de ROI. In de opmaat naar dit event interviewen we een aantal sprekers. In deze aflevering Dick Leijen, bedenker en eigenaar van het populaire jongerenplatform I’M IN.

Welke actuele ontwikkeling op het gebied van marketing & technologie - boeit jou momenteel het meest en waarom?

‘Als we het ticketing onderdeel van de app nemen, dan voorzien wij dat (evenals veel andere toepassingen) ook de ticketing-industrie op korte termijn afscheid zal gaan nemen van de ouderwetse barcodes. Op termijn zal een concertticket op de chip van de mobiele telefoon belanden. Daar zijn wij als I’M IN inmiddels op voorbereid en kijken uit naar deze onontkoombare introductie. Verder zien wij dat er steeds meer behoefte is om op andere platformen leuke en innovatieve API’s in te zetten. In de toekomst gaat het naar onze mening steeds meer om deze API’s en steeds minder om het platform zelf (bijvoorbeeld de app waarin ze zitten). Een goed uitgewerkte API machine zal immers veel meer bereik hebben dan een enkele app. Deze API’s kunnen namelijk geplaatst worden op diverse platformen die samen een veel groter bereik hebben dan een enkele app.’

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes op het gebied van Marketing & Technologie?

‘Wij merken dat veel marketeers nog op de oude leest zijn geschoeid. Ze doorzien vaak de technische mogelijkheden van het moment niet helemaal. Er zijn de afgelopen jaren talloze nieuwe zaken ontwikkeld die een marketeer (mits goed georganiseerd) zoveel meer input kunnen geven over de klant dan tot nu toe. Als deze data goed worden geïnterpreteerd en ingezet, dan kan de marketing vele malen efficiënter worden. Daarnaast biedt de huidige technologie de marketeers de mogelijkheid om A/B testen uit te voeren zodat er op wetenschappelijke basis gezocht kan worden naar het maximale effect. Handig voordat een marketingbudget door een verkeerde keuze - en gebaseerd op Fingerspitzengefühl - wellicht in de prullenmand verdwijnt.’

Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2018 en vooral op het gebied van technologie?

‘Allereest is het verzamelen van data nu erg makkelijk in vergelijking tot vroeger. Het gevaar is dat er teveel en/of niet relevante data wordt verzameld en het dus een lastige klus wordt om deze goed en kundig te interpreteren. En algoritmes zijn in mijn ogen handig, maar een menselijke nuchtere marketingblik is ook noodzakelijk. Daarnaast gaat de ontwikkeling van de technologie in een razendsnel tempo, waardoor veel marketeers een enorme hoeveelheid mogelijk interessante tools krijgen aangeboden met allemaal een andere technische insteek. Hierdoor kan het zijn dat ze door de bomen het bos niet meer zien.’

Hoe voorkom je dat technologie marketing onpersoonlijk maakt?

‘Door het altijd met een no nonsens en nuchtere manier te benaderen. Laat je niet gek maken door alle data en blijf kijken met een human touch. Immers, we hebben te maken met mensen als eindgebruiker, in alle gevallen. En lang niet altijd is daarop AI of algoritmes van toepassing. Techniek is een hulpmiddel!’

Heb je zelf een positieve ervaring met technologie?

‘Ja, natuurlijk en ik denk iedereen wel. De wereld is door bijvoorbeeld communicatietechnologie een stuk kleiner geworden. Kennis is overal voorhanden en in een handomdraai ben je op de hoogte wat anderen van iets vinden.’

Welk merk is goed bezig met technologie en waarom?

‘Als ik kijk op het gebied van data, tools maar vooral interpretatie en het zien van kansen, is het bedrijf CM in Breda (HQ) mijn absolute favoriet. Die pakken door op zoveel lagen en in zoveel markten met zelf een eigen IT campus. Ik hoop dat I’M IN ooit nog op één of andere manier met hen mag gaan samenwerken. Dat zou I’M IN echt naar the next level tillen met al die knappe koppen daar! Zo mooi om te zien hoe een Nederlands bedrijf zoveel impact kan hebben op de internationale markt en volgens mij zijn ze nog lang niet klaar. The best has yet to come!’

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?

‘I’M IN is een voor vele marketeers totaal onbekend, maar zeer populair jongerenplatform. Dit komt omdat het volledig viraal gegroeid is en wij geen dubbeltje aan reclame hebben besteed. Daardoor zijn we dus vrijwel onzichtbaar voor de marketeers die in veel gevallen wat ouder zijn dan onze doelgroep (18-34).’

Nu nog kaarten Marketingentechnology 2018 met korting voor collega's!

Er zijn nu nog kaarten met korting te koop. Klik hier voor de website.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken