LinkedIn-rapport: AI bezig aan opmars in B2B-marketing

LinkedIn-rapport: AI bezig aan opmars in B2B-marketing
  • B2b
  • 12 jun 2023 @ 11:13
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na een uitdagend jaar keert het optimisme terug in de B2B-marketingsector: bijna tweederde (65%) van de B2B-marketingleiders verwacht dat de marketingbudgetten komend jaar zullen stijgen.

Daarnaast is Generatieve AI (GAI) bezig aan een opmars: driekwart (75%) zegt voornemens te zijn om het gebruik van GAI te intensiveren om meer content te creëren in minder tijd (56%), de efficiëntie van het werk te verbeteren (55%) en boeiende content te maken (51%).

Dat blijkt uit nieuw, wereldwijd onderzoek van LinkedIn onder bijna 2.000 B2B-CMO’s, CFO’s en senior level B2B-marketeers in aanloop naar het internationale Cannes Lions Festival of Creativity.

Het onderzoek ‘The B2B Marketing Benchmark’ geeft inzicht in de huidige staat van de sector, die na een onrustig economisch klimaat nu duidelijke tekenen van herstel laat zien.

B2B-marketeers hebben ten tijde van het onzekere klimaat geleerd om “vloeiend financieel” te spreken en daarmee hun budget veilig te stellen. Het beter begrijpen van de taal van finance (80%) en het versterken van vaardigheden om de waarde van brand marketing aan te tonen aan hun CEO en CFO (84%) hebben hun vruchten afgeworpen: bijna tweederde (64%) zegt dat merkopbouw belangrijker is geworden voor de C-suite van hun bedrijf.

LinkedIn introduceert AI-feature: ‘AI-generated Copy Suggestions’

Het benchmarkrapport van LinkedIn geeft aan dat een belangrijke rol voor toekomstige ontwikkelingen is weggelegd voor Generatieve AI. Iets minder dan 1 op de 2 B2B-marketingleiders gebruikt momenteel al AI-toepassingen voor B2B marketingactiviteiten. Driekwart van de B2B-marketingleiders is voornemens om het gebruik van GAI de komende 12 maanden te verhogen, om zo creativiteit te stimuleren en efficiëntie te verbeteren. Om marketeers te ondersteunen, introduceert LinkedIn onder andere ‘AI-generated Copy Suggestions’. Deze tool gebruikt GAI om koppen en intro’s te schrijven door gebruik te maken van de gegevens op de LinkedIn-pagina’s van adverteerders. De nieuwe feature start als pilot in de VS en wordt in de maanden daarna geïntroduceerd in andere landen.

Creativiteit

Naast het implementeren van GAI staat het stimuleren van creativiteit ook nog altijd hoog op de agenda van B2B-marketingleiders, met als voornaamste doel om de mentale beschikbaarheid van hun merk te vergroten (52%). 7 op de 10 B2B-marketingleiders  zeggen dat hun teams over de juiste creatieve skills beschikken om merken te kunnen bouwen. Uit data-analyse van LinkedIn blijkt dat er het afgelopen jaar 46% meer creatieve vaardigheden zijn toegevoegd aan LinkedIn-profielen van marketeers over de hele wereld. LinkedIn analyseerde daarnaast de belangrijkste skills voor B2B-marketeers wereldwijd. De top drie belangrijkste vaardigheden zijn creatieve strategievorming en uitvoering, problemen oplossen en data-analyse.

Marcel Molenaar, director LinkedIn Marketing Solutions en Country Manager Benelux: ‘B2B-marketeers hebben aangetoond veerkrachtig om te kunnen gaan met economische uitdagingen. Door de toegenomen druk op de budgetten was het voor hen des te belangrijker om de Return of Investment aan te tonen en te blijven investeren in merkopbouw op langere termijn. Sterke merken leveren nou eenmaal een beter rendement op. Het is bemoedigend om te zien dat deze boodschap geland is in de directiekamer. Het komende jaar zal in het teken staan van blijven investeren in sterke B2B-merken door middel van creatieve content.  B2B-marketeers zullen daarnaast moeten investeren in het begrijpen van AI  en de impact hiervan op hun eigen activiteiten, maar zeker ook voor hun klanten en de wereld waar zij actief in zijn.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken