[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
- B2b
- 27 jun 2022 @ 16:55
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jun 2022 @ 16:55
- Gastblogger
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Jelmer Wit & Melissa Trebes van Validators over hoe je mental availability bewust inzet om je merk te laten groeien.
In ons vorige blog werd al duidelijk dat Category Entry Points daarbij een belangrijke katalysator zijn.
Maar wat is mental availability precies? In zijn boek How Brands Grow 2 definieert Byron Sharp het als de kans dat een koper een merk opmerkt of herkent, of eraan denkt in een koopsituatie.
Wat niet iedereen weet is dat er een één op één relatie bestaat tussen je mentale marktaandeel en je werkelijke marktaandeel. Inzichten in de verhouding tussen het mentaal versus het werkelijk marktaandeel leren je veel over hoe jij je merk verder kunt laten groeien.
Zo kan in de praktijk je mentale marktaandeel groter zijn dan je werkelijke marktaandeel, zoals bijvoorbeeld bij Tesla. Als je mensen vraagt een merk voor een elektrische auto te noemen, zal Tesla voor veel mensen top of mind zijn.
Toch is niet iedereen in de gelegenheid om een Tesla te kopen. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook. Zo heeft Renault een groter werkelijk marktaandeel dan mentaal marktaandeel. Meer mensen hebben een Renault dan dat Renault als eerste bij de consument op popt als automerk. Wellicht lijkt dit een wenselijke positie, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Een concurrent die minder fysieke barrières heeft, bijvoorbeeld omdat het product makkelijker verkrijgbaar is, kan zo jouw klanten heel makkelijk wegsnoepen. Het is daarom van uiterst belang voor marketeers om inzichtelijk te hebben wat de huidige mental availability van hun merk is. Met deze kennis kun je vervolgens ook in kaart brengen welke stappen je moet zetten om merkgroei te realiseren.
Mentaal marktaandeel bepalen
Maar hoe weet je hoe het gesteld is met je mental availability? Eerst achterhaal je je mentale marktaandeel. Dat doe je door te kijken bij hoeveel verschillende associaties jouw merk naar boven komt ten op zicht van je concurrenten.
Uit het fictieve voorbeeld hierboven blijkt dat Volkswagen in dit geval bij twee associaties naar bovenkomt in het brein van de consument ten opzichte van de drie andere merken. Dit betekent dat het mentaal marktaandeel van Volkswagen 40 procent is ten opzichte van de markt.
Mentaal bereik in kaart
Daarnaast is ook je mentale bereik belangrijk. Hiermee achterhaal je bij hoeveel mensen uit jouw doelgroep er in een van die situaties überhaupt één keer aan jouw merk wordt gedacht.
Hierboven zie je dat er één van de twee personen dacht aan Volkswagen, wat een mentaal bereik van 50 procent zou betekenen voor Volkswagen.
En dan is er nog de netwerkomvang. Netwerkomvang zegt ‘als ik al die verschillende situaties heb en mensen denken aan mijn merk, in hoeveel situaties doen ze dat gemiddeld?’ Hoeveel CEPs heb jij als merk geclaimd, en hoeveel worden er aan jou gelinkt? Byron Sharp stelt dat hoe meer associaties jij aan je merk kan linken, hoe groter de kans dat jij als merk groeit. Wel is het belangrijk dat je niet té veel CEPs probeert te linken aan je merk, want dit kan voor verwarring zorgen.
De route naar meer marktaandeel
Kortom, mental availability begint met een behoefte binnen jouw categorie. Vervolgens moeten consumenten, als zij die behoefte hebben, aan jouw merk denken. En dat doe je door als merk omhoog te komen in het brein in de aankoopsituatie. Als je dan omhoog bent gekomen in het brein van de consument in die relevante situatie, is het ook belangrijk dat je fysiek beschikbaar bent. Als de consument aan jouw merk denkt, moet het wel gemakkelijk zijn om deze aan te kunnen schaffen. Zo vergroot je meer en meer je werkelijke marktaandeel.
Wil je na het lezen van dit artikel weten hoe jij mental availability kan inzetten voor jouw merk? Bekijk hier de opname van ons webinar of neem contact op met onze client consultants.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management