[Interview] Pieter Voogt (PauwR): 'Samenwerking tussen verschillende bureaus is de sleutel'
- 16 dec 2013 @ 15:56
- Bas Vlugt
Online marketing- en mediabureau PauwR bestaat tien jaar. MarketingTribune spreekt managing partner Pieter Voogt.
Dag Pieter, gefeliciteerd met het jubileum! Hoe is het met je?
'Hi Bas, dankjewel! Het is uitstekend. We kijken terug op een perfect verlopen PauwR Jubileum Congres met meer dan 100 klanten, partners en relaties en hebben bovendien wederom een prima jaar achter de rug.'
Kun je PauwR introduceren?
'Jazeker. PauwR is een online marketing- en mediabureau. We beheren online advertising campagnes op het gebied van Search, Social en Display. We zijn met 15 mensen, waarvan 10 fulltime online marketeers. Wat we dus niet doen is techniek (we bouwen geen sites of apps), social media strategie, -content of -monitoring en we doen ook geen offline advertising. Daarom werken we ook met zoveel partners samen als reclame-, (social-)media-, communicatie- en webbureaus. We zijn absoluut geen concurrenten maar met onze diensten zijn we wel perfect aanvullend op wat zij doen voor hun klanten.'
Jij hebt in de afgelopen tien jaar in jullie segment vele bureaus zien komen en gaan. Hoe houdt PauwR zich staande? Wat doet PauwR dat andere bureaus niet doen?
'In ons segment, dat van breed georiënteerd online advertising bureaus, valt het aantal bureaus erg mee. Vooral het aantal dat op hetzelfde niveau actief is. Dat zijn dus ook meteen twee zaken waarin wij ons onderscheiden. Ten eerste het feit dat we geïntegreerde online campagnes aanbieden. Dus display in combinatie met AdWords en conversieoptimalisatie, Facebook advertising versterkt door retargeting of een LinkedIn campagne die krachtig gecombineerd wordt met een rich-media campagne of digitale audiocampagne.
Daarnaast leveren wij ambachtelijk werk. Ons doel is niet om een campagne in zo weinig mogelijk tijd te doen tegen een zo hoog mogelijke marge. Of de rapportages zoveel mogelijk te automatiseren. Ons doel is om het maximale resultaat uit elke campagne te halen. En om dit transparant te doen en snel te schakelen. Wij zijn gelukkig niet verslaafd aan commissies, surco's of kick-backs, dus dat maakt dat wij altijd objectief en onafhankelijk advies uit kunnen brengen in de vorm van een online mediaplan.'
Bij een geschikte vestigingsplaats voor een ambitieus bureau is Tilburg niet het eerste dat bij mij naar boven komt. Leuk daar, in Tilburg?
'Typisch dat je dat zegt en in eerste instantie ook wel logisch. Onbekend maakt onbemind. Maar Tilburg is als online stad zonder meer een topspeler. Tilburg is de zesde stad van het land, centraal gelegen in wat economisch gezien de tweede provincie van Nederland is, na de Randstad. Bovendien hebben we hier de beschikking over grote stroom van hoogopgeleid personeel vanaf de hogescholen en de Universiteit van Tilburg. We hebben hier veel minder last van jobhoppers, wat de kwaliteit ten goede komt. De top 5 webbureaus hier in de stad heeft zelfs een soort niet-aanvalsverdrag met elkaar gesloten om niet achter elkaars personeel aan te gaan. Dat zie ik in Amsterdam niet zo snel gebeuren.
Overigens is Amsterdam wel onze tweede thuisstad, want veel van onze klanten en partners zijn daar gevestigd. Daarom zijn we er ook wekelijks te vinden en komen we er graag. De reistijd is echt niet zo lang als jullie misschien wel denken hoor, we zijn vaak voor het donker alweer thuis.'
Actueel: steeds meer adverteerders – afgelopen week nog Vodafone – kondigen aan met meerdere specialistische bureaus te gaan werken in plaats van met één generiek bureau. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling?
'Als onvermijdelijk en onomkeerbaar. Het verhaal van Vodafone zal daarom nog vaak herhaald worden. Het bureau van de toekomst is een - wisselende - samenwerking tussen verschillende bureaus, waarbij de klant óf één van de bureaus de rol van spin in het web moet vervullen. Maar waarbij het wel belangrijk is dat de andere bureaus van hun eilandjes af komen en onzelfzuchtig samenwerken om tot het best mogelijke resultaat te komen.
Gelukkig nemen wij al deel in veel van dit soort samenwerkingen en zitten we wekelijks bij nieuwe potentiële partners aan tafel. Wij hebben reeds lang ingezien dat wij slechts een halffabricaat leveren en zoeken dus steeds nadrukkelijk de samenwerking ten bate van de klant.'
Jullie doen veel met Facebook, waarmee gaat Facebook adverteerders in de komende maanden blij maken?
'We doen inderdaad relatief veel Facebook advertising campagnes. Vooral de targeting hiervan is natuurlijk de natte droom voor veel marketeers. Waar Facebook - maar ook LinkedIn - ons hopelijk binnenkort blij mee gaat maken, is een eigen display netwerk. Zodat we dus via hun advertentiesystemen inventory kunnen inkopen op websites van derden, mét die unieke targeting opties.'
Hoe kijk jij vanuit PauwR naar 2014?
'In 2014 moet het merk PauwR nog meer als een soort kwaliteitsstempel gaan fungeren. Zodat onze partners - andere bureaus - aan hun klanten kunnen melden dat het online gedeelte van hun advertentiecampagne in vertrouwde handen is, want in handen van PauwR. En dat de klant dan ook weet dat het dus goed is.'
Wat is het laatste nieuws?
'Het laatste nieuws is dat we met een campagne voor het Ministerie van SZW zijn genomineerd voor twee verschillende prijzen. Het mooie van die case is dat die het resultaat is van precies zo'n samenwerking tussen zes verschillende bureaus zoals ik eerder heb beschreven. Bovendien bijna 100 procent online. Het commentaar van de jury was: 'Kan het nóg effectiever?!'. De case kun je nalezen op onze site.'
Dit is het elfde interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.
Eerder publiceerden wij onder meer:
Rob Does (MediaTest): 'NOM en het HOI zullen binnen enkele jaren zijn verdwenen'
Paul Manuel (Tam Tam): 'In 2014 zal vooral mobiel heel hard gaan'
Simon Neefjes over TBWA en de Effies
Evert-Jan Heijmans (First Day Of Spring) over de coolness van Sauza Tequila
Astrid Groenewegen (SUE): 'Strategie is voor ons niets anders dan een hypothese'
Klaas Weima: 'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt'
Antoine Houtsma over Joe Public Take-Away Advertising
Sander Volten - Kingsday - over Zwarte Boekjes Avond
Kees Verbeek & Marinus Zoutendijk over Abovo Media
Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hotel AZC als toonbeeld van echte opvang
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Dentsu Creative geeft Alexa Nederlandse nuance en humor
- Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
- Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat ie zo mooi is
Laatste Nieuws
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024
- Retailmediarevolutie: De hype voorbij19-12-2024
- Stunt: tien jaar gratis wonen in... 18-12-2024
- LinkedIn als groeiplatform voor... 18-12-2024