Nieuwe Triodos-commercial: na 'klein' volgt 'groei'
- Bureaus
- 3 dec 2013 @ 12:58
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CommercialsCampagnes
- 3 dec 2013 @ 12:58
- Redactie Bureaus
Na ‘Klein, het nieuwe groot’ komt Triodos Bank opnieuw met een manifest waarmee de duurzame bank consumenten aan het denken willen zetten over onze welvaart en economie. De commercial 'Groei' is vanavond voor het eerst te zien op televisie.
'Groei is het gesprek van de dag', meldt Triodos Bank. 'En een hoger Bruto Nationaal Product wordt gezien als voorwaarde om uit de recessie te komen.' Vanavond na het Achtuurjournaal laat Triodos Bank in twee minuten zien waarom groei veel meer is dan een cijfer van het CPB. Want als je anders naar groei kijkt, zie je dat het met Nederland best goed gaat.
Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland: 'We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis.' Volgens Triodos Bank ligt de sleutel in het besef dat financieel en maatschappelijk rendement niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken.
'Je kunt geluk laten groeien', zegt Bierman. 'Gezonder voedsel. De hoeveelheid schone energie. Zelfvertrouwen. Je kunt iets groot laten worden, door het juist klein te houden. Je kunt groeien door te delen. En zelfs door minder geld uit te geven. Groei is dan niet abstract meer, maar heel dichtbij.'
Als je anders naar groei kijkt, kun je stellen dat Nederland groeit als nooit tevoren. Bierman: 'Steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor kwalitatieve groei. Overal om je heen zie je maatschappelijke groei. Groei die niet gaat over meer spullen produceren en kopen. Mensen en bedrijven nemen daarin zelf het voortouw. Denk aan gezinnen die hun eigen energiemaatschappij beginnen. Slagers die plantaardig vlees maken. Instellingen die menswaardige en aandachtige zorg bieden. En ondernemers die producten maken die minder schadelijk zijn voor mens en milieu.'
Het hart van de campagne is een korte film van twee minuten, wederom gemaakt door reclamebureau Dawn. Daarin wordt het begrip groei telkens vanuit een ander gezichtspunt in een nieuw perspectief geplaatst. Groeien door niet te groeien. Bijvoorbeeld door consumptiegoederen zoals auto’s of muziek te delen, in plaats van zelf te bezitten. Groeien door de natuur zelf haar werk te laten doen, en gewassen te beschermen zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Groeien door circulair in plaats van lineair te denken en doen. Groeien met financieringsbesluiten die zijn gericht op de lange termijn, en niet louter op snelle winst. Door het energiezuinig maken van scholen en verpleeghuizen, waardoor er geld overblijft voor kwaliteit van onderwijs, of handen aan het bed.
De campagne ‘Groei is meer dan een cijfer’ is in opdracht van Triodos Bank tot stand gekomen. Bijzonder is dat er weloverwogen geen producten of diensten van de bank onder de aandacht worden gebracht; Triodos Bank wordt slechts heel kort aan het einde bij naam genoemd. De campagne is een logisch vervolg op ‘Klein. Het nieuwe groot’. Deze campagne maakte een ongekende stroom aan reacties los bij opinieleiders, politiek en duizenden Nederlanders. Velen herkenden zich in de onderstroom, de maatschappelijke trend waar deze campagne aandacht voor vroeg. Er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- reclame
- winst
- duurzaamheid
- Matthijs Boerman
- CBS
- Dawn
- groei
- groot
- BBP
- film
- Triodos
- commercial
- klein
- zorg
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
Laatste Nieuws
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

