RCC: McDonald's liegt over plofkip
- Bureaus
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - FoodMerkenPromotiePolitiek
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Redactie Bureaus
McDonald's heeft ten onrechte gezegd dat het bedrijf geen plofkippen gebruikt en dat de kippen weinig last hebben van fysieke problemen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie op basis van een klacht die Stichting Wakker Dier heeft ingediend.
Wakker Dier sloeg aan op een online FAQ van de fastfoodketen. Op de vraag 'Gebruikt McDonald's plofkippen?' luidt op de website het antwoord: 'Nee, McDonald's gebruikt kippenborstfilet van leveranciers die zorgvuldig met de kippen omgaan. McDonald's stelt strenge eisen aan haar leveranciers, bovenop de algemeen geldende Nederlandse wet- en regelgeving.'
De Reclame Code Commissie zegt dat vast is komen te staan dat McDonald's gebruikmaakt van kippen uit het reguliere circuit die op een leeftijd van zes weken geslacht worden. Volgens Wakker Dier en de RCC zijn dat dus gewoon plofkippen.
McDonald's heeft volgens de commissie niet aannemelijk kunnen maken dat de kippen zodanig anders worden behandeld dat het geen plofkippen zijn. Ook heeft de fastfoodketen niet duidelijk kunnen maken dat kreupelheid en andere fysieke problemen bij de kippen weinig voorkomen.
De conclusie luidt dan ook dat de uitingen in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. De commissie heeft McDonald's verzocht te stoppen met deze statements. McDonald's heeft de teksten inmiddels verwijderd van de eigen website.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers