Nieuwe Reaal-campagne van Etcetera zet in op genieten, niet op humor of angst
- Bureaus
- 26 sep 2014 @ 10:32
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclameCampagnesCommercialsWebsite
- 26 sep 2014 @ 10:32
- Jeroen Mirck
Niet inspelen op angst, geen oeps-momentjes, geen ‘foutje bedankt’-grap aan het eind van de commercial. Verzekeraar Reaal doet het helemaal anders in zijn nieuwe campagne ‘Leef je leven’. Directeur marketing Claire Dussenbroek: ‘Waar andere verzekeringsreclame echt focust op wat en hoe, zitten wij heel erg op het waarom.’ Het heeft een campagne opgeleverd die sterk afwijkt van wat de concurrentie doet.
We zien een jongen fanatiek spinnen op een kartbaan, waarbij de rubber banden heftig roken. Dit is verzekeringsreclame, dus zit het ongeluk in een klein hoekje? Nee. Deze goed verzekerde Jeroen denkt aan racen ‘en verder aan helemaal niets’. Op de achtergrond klinken een rustige voice-over en dito pianomuziek.
‘In de nieuwe campagne wilden we inzetten op gemoedsrust en genieten, niet op angst’, zegt Dussenbroek, sinds december directeur marketing bij Reaal. De voormalige marketeer van Delta Lloyd Groep viel met haar neus in de boter, want het merk moest bij haar aantreden eens flink onder handen worden genomen. ‘Daarbij stuitten we op het strategische domein positiviteit en vrijheid.’
Geïntegreerde verkoop
We spreken Dussenbroek samen met directielid Bart Janknegt in het Utrechtse hoofdkantoor van SNS Reaal. Ook Ben Imhoff, creatief directeur van reclamebureau Etcetera, is aanwezig. ‘SNS Reaal is genationaliseerd en de overheid heeft de verzekeringstak onlangs in de verkoop gezet’, zo schetst Janknegt het strategisch kader. ‘Daarom was het belangrijk om de verzekeraar los te weken van de bank en met een nieuw uiterlijk te positioneren. Tegelijk speelde er een nieuwe distributiestrategie die we wilden communiceren. Traditiegetrouw werkt Reaal met intermediairs, maar we verkopen tegenwoordig ook zelf verzekeringen via onze website en contactcenter. Niet met een hermetische scheiding zoals bij andere verzekeraars, maar via een geïntegreerd concept waarbij de consument op elk punt tussentijds kan uitstappen om toch een tussenpersoon in te schakelen.’
Verzekeringen zijn lastig zat, dus wil Reaal het de klant zo eenvoudig en prettig mogelijk maken. ‘Bij het bepalen van onze merkwaarden kwamen optimisme, eigentijds, eenvoud en een weloverwogen keuze naar voren’, vertelt Dussenbroek. Alles ging op de schop: het logo, de huisstijl, de website en dus ook de campagne: zo is het alweer vele jaren geleden dat Reaal voor het laatst op televisie adverteerde.
Optimistische campagne
De campagne moest net even anders dan anders zijn, zo memoreert Ben Imhoff van Etcetera de briefing. ‘De meeste verzekeringsreclame is gebaseerd op angst, vaak met humor. Verzekeraars worden daardoor vaak met elkaar verward. In de praktijk wil je zo min mogelijk met verzekeren bezig zijn. Daarom wilden we niet het verzekeren van ongelukken centraal zetten, maar het genieten van de leuke dingen in het leven. Dat gaat juist niet per se om heel grote dingen, maar om gewone, alledaagse geluksmomenten.’
De campagne toont er vier: een zzp’er in haar cabrio, een trainende groep jonge rugbydames, een man die als ridder te paard meedoet aan een Live Action Role Playing Game (een ‘larp’) en tot slot de kartende Jeroen. De voice-over rept telkens over een afgesloten verzekering, zonder dat die direct slaat op de gefilmde hobby die alle aandacht van de hoofdpersoon opslokt.
De vier commercials zijn vooraf getoond aan een groep consumenten, inclusief een uiteindelijk niet gebruikte variant met een intens genietende headbanger. ‘Mensen herkenden het gevoel meteen’, zegt Dussenbroek. ‘Ook testten de spots positief bij Neurensics. Normaal is het zo dat de consument flink moet wennen als een bestaand merk met iets nieuws komt, maar nu werd de boodschap direct opgepikt. Ook het zonnetje in ons logo blijkt nog steeds een vertrouwd beeld voor veel consumenten. De positieve boodschap komt over.’
De tv-commercials worden ondersteund met online en print en zullen worden uitgebreid met verschillende productcampagnes en campagnes richting distributiepartners.
Credits:
Bureau: Etcetera
Creatie: Ben Imhoff (CD), Carsten van Berkel, Stefan Leendertse ,
Account: Danny van de Wetering, Charon Boumann
Strategie: Olaf Arkauer, Paul Kuilenburg
RTV-producer: Rosa Staal, Joze Rikken
Regisseur: Billy Pols (Hazazah)
Producer: Judith Engels, Tjalf Melle
DOP: Wouter Westendorp
Edit: Govert Janse
Postproductie: Captcha! (Barry Clarke, Gregoire Verweijen)
Geluid: Good Sounds (Marcel Bultman)
Muziek: Erik-Jan Grob
Website: Resoluut, Mr. Koriander
Corporate identity: VBAT
Verantwoordelijk bij klant: Bart Janknegt, Claire Dussenbroek, Carla Verwijmeren, Willemijn Manshanden-Bots
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- ridder
- Reaal
- campagne
- Etcetera
- SNS Reaal
- kartbaan
- verzekeringen
- angst
- genieten
- interview
- Claire Dussenbroek
- marketing
- humor
- rugby
- zzp'er
- reclame
- Bart Janknegt
- commercial
- Ben Imhoff
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN grote winnaar bij SAN Accenten 2024
- Bol helpt vakantiestress te fixen
- Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
- Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje...
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
- Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat...
Laatste Nieuws
- Natwerk kiest Dawn als nieuw... 16-06-2025
- Nieuwe Defensiecampagne richt zich... 16-06-2025
- Nierstichting gooit het roer om met... 16-06-2025
- Marktplaats oppert upgrade van je auto16-06-2025
- Pitchen tussen wolken en zand met... 13-06-2025
- Allianz Direct stunt met bold... 13-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation