Nieuwe commercial Triodos: kikker laat zich niet koken

  • Bureaus
  • 28 nov 2014 @ 15:30
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsMaatschappijMediastrategieReclameCampagnes

'Een kikker laat zich niet koken.' Met deze korte film van één minuut start Triodos Bank vandaag de publiekscampagne ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’. De film wordt maandag 1 december na het NOS Acht Uur Journaal op NPO1 voor het eerst op televisie uitgezonden.

In de campagne wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht. En worden alle Nederlanders uitgedaagd zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. De komende weken zullen varianten op de film op tv en radio worden herhaald. Daarnaast is er een speciaal campagneplatform www.5dingen.org.

De film is geïnspireerd op de zogeheten ‘boiling frog'-mythe. Deze wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Dit verhaal wordt daarom wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken.

Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil Triodos laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen.

Op het platform 5dingen.org worden de film en de varianten erop met alle vijf ‘dingen’ telkens toegelicht en van commentaar en een concreet handelingsperspectief voorzien. De campagne is in opdracht van Triodos Bank tot stand gekomen. De bank werpt onder andere ook de vraag op of je een bankier wel moet vertrouwen als het over geld gaat.

De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op haar voorgaande campagnes ‘Klein, het nieuwe groot’ (juli 2012) en ‘Groei is meer dan een cijfer’ (december 2013), die beide inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Deze leidden tot veel bijval van opinieleiders, de politiek en duizenden Nederlanders en er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken