Amsterdam blokkeert reclamefolders, detailhandel is razend
- Bureaus
- 10 mrt 2016 @ 12:08
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - BereikPolitiekReclamePromotie
- 10 mrt 2016 @ 12:08
- Jeroen Mirck
De gemeente Amsterdam lijkt in meerderheid voorstander van een plan om reclamefolders te weren. Adressen zonder reclamesticker zouden dan geen reclamepost meer mogen ontvangen. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is razend. Volgens hen is dit de nekslag voor veel retailers, die in grote mate afhankelijk zijn van folders voor hun omzet.
Door een initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren krijgen Amsterdammers vanaf volgend jaar hoogstwaarschijnlijk geen ongevraagde reclamepost meer door de brievenbus, zo meldde Het Parool woensdag. 'De meerderheid van het college heeft enthousiast gereageerd. In april wordt ons voorstel in behandeling genomen', zegt PvdD-fractievoorzitter Johnas van Lammeren, in het dagelijks leven werkzaam voor DTG.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) protesteert fel tegen het voornemen van de gemeenteraad van Amsterdam om de 'succesvolle landelijke zelfregulering van de JA/NEE- en NEE/NEE-sticker de nek om te draaien'. Reclamefolders zijn belangrijk voor de winkeliers, aldus RND: zij zorgen gemiddeld voor 29% van de omzet van een winkelier. 'Folders dragen substantieel bij aan de bekendheid en beeldvorming van onze producten en diensten. Er mag dus niet achteloos worden omgesprongen met het recht op commerciële informatie.'
'Folders zijn katalysator voor innovatie'
De detailhandel bepleit dat reclame de consument in staat stelt om 'goed geïnformeerde keuzes te maken' over goederen en diensten en om geld te besparen. 'Folders jagen concurrentie aan, en zijn een katalysator voor innovatie', zo meldt RND. 'Dit is nodig omdat de winkeliers in de winkelstraat het in deze tijd niet gemakkelijk hebben. Winkeliers steken hun nek uit om allerlei zaken die maatschappelijk van belang zijn te regelen, al dan niet door zelfregulering. Wij reduceren de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en betalen een heffing op deze materialen, om zo de inzameling en hergebruik mogelijk te maken. Burgers hoeven daar dus niet meer apart voor te betalen. De detailhandel is gestopt met uitdelen van gratis plastic tassen, en zo zijn nog veel meer initiatieven te noemen.'
Al meerdere keren heeft de staatssecretaris van Milieu in de Tweede Kamer aangegeven vast te houden aan bestaande zelfregulering, stelt RND vast, 'maar nu probeert de Partij van de Dieren in Amsterdam alsnog een doorbraak te forceren, zonder dat lokale bijzonderheden om maatwerk vragen.' Amsterdam is volgens de retailersorganisatie 'een overambitieuze gemeente, die ons al verbood om ballonnen bij evenementen te gebruiken'.
'Amsterdam helpt nationale zelfregulering om zeep'
Wouter Weide, secretaris van de Raad Nederlandse Detailhandel: 'Met de beste wil van de wereld zien wij de uitzonderingssituatie niet die rechtvaardigt dat Amsterdam aanvullende regels zou moeten maken en een succesvolle nationale zelfregulering om zeep helpt.'
Verder wordt er door het Amsterdamse stadsbestuur onterecht een onderscheid gemaakt in 'soorten' drukwerk, zo stelt RND. 'Het College van B&W gaat voorbij aan het eerdere oordeel van de Reclame Code Commissie dat folders van politieke partijen vallen onder de regeling van de “code verspreiding ongeadresseerd reclamedrukwerk”. Daarmee plaatst het College zichzelf onterecht boven gemaakte nationale afspraken.'
'85% folders wordt gecycled'
Vergelijkbare kritiek op het Amsterdamse plan wordt geuit door MailDB, de branchevereniging voor verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk. 'Het initiatiefvoorstel gaat geheel voorbij aan het succes van de bestaande brievenbusstickers', zegt woordvoerder Herbert Brinkman. 'Ook vraagt het bekendmaken van een Amsterdamse JA/JA-sticker om een kostbare publiekscampagne en extra productie- en verspreidingskosten.'
Daarnaast is een reclamefolder volgens de vereniging maatschappelijk relevant, omdat het consumenten zou helpen besparen. 'Bovendien kan de slager om de hoek door reclamefolders laagdrempelig adverteren', aldus Brinkman. Ook het milieu-argument van de PvdD vindt hij niet valide: 'Van alle folders wordt 85% gerecycled en vervolgens als grondstof gebruikt voor de nieuwe reclame.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- reclamefolders
- RND
- PvdD
- plan
- NEE/NEE-sticker
- Partij voor de Dieren
- brievenbus
- initiatiefvoorstel
- post
- retail
- Amsterdam
- winkeliers
- Raad Nederlandse Detailhandel
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation