Cannes-jurylid Saskia Kok (Bonkers): 'Nederlandse reclamefilms worden weer eigengereider'

  • Bureaus
  • 16 jun 2017 @ 00:50
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CannesMakersFilmCreatie

Tien Nederlanders zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Saskia Kok, executive producer van Bonkers Amsterdam en jurylid Film Craft. 'Ik zie veel Public Awareness, soms ongegeneerd.'

Saskia Kok richtte in 1999 samen met Matthijs van Heijningen Jr. productiebedrijf Bonkers op, dat onder haar vleugels is uitgegroeid tot een toonaangevend productiehuis in Nederland. Bonkers beschikt over een groot internationaal netwerk.

Heb je al eerder gejureerd in Cannes? Wat verwacht je ervan?

Saskia Kok: 'In Cannes nog niet, maar wel in andere jury's, zoals op het Ciclope Festival. De verwachting is soortgelijk, al gaat de jurering nu echt over filmcraft. Discussies in een kamer met een club mensen uit de hele wereld, die voornamelijk zullen gaan over definities die je intuïtief eigenlijk al kent.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor in 2017 als creatieve natie?

'Als creatieve natie gaat Nederland best heel goed. Het lijkt voor wat ik moet beoordelen een beetje voorjaar. Onder de inzendingen voor Film Craft zie je dat enkele Nederlandse films zich weten te onderscheiden van de massa. Alsof Nederlandse eigengereidheid weer ontspruit, ook al is dat nog maar voorzichtig.'

Welke trends in jouw vakgebied gaan dit jaar meer dan ooit een rol spelen (en prijzen winnen) in Cannes?

'Of het awards gaat winnen binnen mijn jury weet ik oprecht niet, maar in de voorbeschouwing van nu al zo'n 500 inzendingen heb ik veel Public Awareness gezien en het ongegeneerd linken van een merk aan kinderen of gehandicapten. Ook zag ik nog te veel vignetfilms. Karakter-gedreven storytelling is aan het terugkomen. Daar word ik blij van, want dat blijft de beste manier om emotie over te brengen. Iedereen is altijd geïnteresseerd in een goed verhaal. Als trend is dat in ieder geval de meest tijdloze.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Lees op MarketingTribune.nl méér Cannes-interviews.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken