Kortingsbonnen-onderzoek: 'consument wantrouwt te hoge korting'
- Food-en-retail
- 27 mei 2013 @ 00:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Acties
- 27 mei 2013 @ 00:00
- Redactie MarketingTribune
Een waardebon heeft voor meer dan 50 procent van de Nederlanders wel een keer geleid tot een aankoop die ze normaal niet zouden doen. Vooral jongeren zijn gevoelig voor waardebonnen en gebruiken deze eerder dan ouderen. Ook bewaart en gebruikt bijna 90 procent van de consumenten de waardebonnen die zij toegestuurd krijgen. Dat blijkt uit het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 uitgevoerd door Affiliprint, een affiliatemarketingbedrijf. Het rapport is geschreven op basis van een onderzoek onder consumenten rondom de beleving van waarde- en kortingsbonnen.
Steeds meer organisaties brengen hun product of dienst door middel van een waardebon onder de aandacht. Ruim 30 procent van de consumenten maakt daarom ook meer gebruik van waardebonnen dan voorheen. De waardebonnen die per e-mail en als bijlage bij een pakket worden verstuurd, wordt door meer dan 80 procent van de consumenten (zeer) gewaardeerd, blijkt uit het onderzoek. Mobiele waardebonnen die een QR-code bevatten, zijn het minst populair en worden door slechts 30 procent als nuttig gezien.
Succesfactoren
Het onderzoek toont ook aan dat de hoogte van de korting bepalend is voor het succes van de actie. In alle sectoren wordt een korting van 25 procent gezien als optimaal. Een te lage korting zet niet aan tot actie en een hoge korting, van bijvoorbeeld 50 procent, wordt als ongeloofwaardig ervaren en leidt dan ook niet tot hogere conversie. Overige factoren waardoor consumenten een waardebon niet gebruiken zijn:
1. Een te hoog minimaal aankoopbedrag
2. De waardebon is alleen geldig voor nieuwe klanten of bepaalde producten
3. De looptijd van de waardebon is verlopen
4. De hoogte van de waardebon is te laag
5. De waardebon heeft een onbekende afzender.(PvWK)
Over Affiliprint
Affiliprint is in 2010 opgericht in Oldenburg, Duitsland als eerste bedrijf dat het online affiliatemodel offline inzet. Sinds januari 2013 zijn ze actief in Nederland. Voor het eerst kunnen ook offline kanalen performance based worden ingezet. Affiliprint fungeert als netwerk dat het klantcontact van zijn partners openstelt voor gerichte marketingacties door derde partijen.
Het bedrijf ontving in 2011 de Europese startersprijs Enable2start van de Financial Times Deutschland. Affiliprint vond onlangs investeerders met Nordwest Zeitung (NW Digital) en de KWF bankengroep. Andere investeerders zijn onder meer Business Angels, Venturecapital.de en Corporate Finance Partners.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- 'Broodjes van Sam en Joris' weerspiegelt opkomst broodcultuur
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren... 25-04-2025
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
- Jonnie Boer pionier in gastronomie... 24-04-2025
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management