Nieuwe online marktplaats Samenkoopjes brengt duurzame bedrijven en bewuste consumenten samen
- Food-en-retail
- 27 sep 2013 @ 12:49
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnlineWinkelenFood
- 27 sep 2013 @ 12:49
- Redactie Food en Retail
De markt voor eerlijke en ecologische producten groeit. Tegelijkertijd vinden veel consumenten duurzame producten nog aan de dure kant. De nieuwe online marktplaats Samenkoopjes wil dit veranderen. Consumenten bepalen hier, samen met de producent, de beste prijs voor duurzame producten. Hoe meer mensen een artikel kopen, hoe lager de prijs.
Duurzame bedrijven investeren veel geld en energie in de ontwikkeling van aantrekkelijke producten die rekening houden met mens en milieu. Hun artikelen zijn daardoor meestal duurder dan niet duurzame alternatieven.
Bewuste consumenten willen op hun beurt best iets extra betalen voor een groen en eerlijk product, maar zeker niet de hoofdprijs.
“Wij willen de vraag van bewuste consumenten en het aanbod van duurzame producenten dichter bij elkaar brengen”, licht oprichter Matthijs Sienot toe. “Hoe meer mensen een product kopen, hoe lager de prijs kan zijn. Een groene economie werkt wat dat betreft niet anders dan een grijze. Wat wel anders is: je koopt bij ons producten met een goed gevoel voor de beste prijs. Voor iedereen.”
Op het online platform kunnen consumenten gedurende drie weken bepalen voor welke prijs zij meedoen aan een Samenkoopje. Ze zien vervolgens direct hoeveel kopers nodig zijn om die prijs te realiseren. Via sociale media kunnen ze hun kennissenkring vervolgens benaderen om ook mee te bieden. Zo streven consumenten samen naar de beste Samenkoop-prijs.
Stichting DOEN draagt bij aan de start van Samenkoopjes. DOEN richt zich onder andere op duurzame ondernemers en ziet met name de bottle neck van dit soort bedrijven in het toetreden tot de consumentenmarkt. Via het DOEN- netwerk worden de eerste producten aangeboden die op het platform te koop zijn. Zo kunnen consumenten een Solesta zonneboiler samenkopen, waarmee ze bijna de helft van de energiekosten voor warm water kunnen besparen. Ook kunnen ze de beste Samenkoop-prijs bepalen van een 100% biologische dekbedovertrekset van Yumeko of een Qurrent energiemonitor, de Qbox, waarmee de energierekening met 10% te verlagen valt.
Biologisch pop up restaurant Puur-e maakt het aanbod compleet met een bon voor een 5-gangen diner op een geheime locatie in de buurt van Ede.
“We willen als platform natuurlijk veel meer producten aanbieden”, zegt Matthijs Sienot. “We nodigen iedereen daarom van harte uit om zelf ook duurzame producten te adviseren waarvan zij de prijs graag zouden willen verlagen door er een Samenkoopje van te maken. Ook producenten die een ecologisch en eerlijk product onder de aandacht willen brengen bij een geïnteresseerd publiek kunnen hier een Samenkoopje van maken. Wij zorgen voor promotie van het Samenkoopje via zoekmachines, sociale media, maar ook via populaire websites voor bewuste consumenten zoals hetkanWel en DuurzaamNieuws.”
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Keukenapparatuur met Philips... 22-11-2024
- Samenwerking De Koffiejongens en... 21-11-2024
- Kerst 2024: Smyths X Accenture Song21-11-2024
- Jumbo brengt innovatie in heropende... 20-11-2024
- HQ voormalige ijsdivisie Unilever... 18-11-2024
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024