[Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

  • Food-en-retail
  • 13 dec 2013 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebMarketing

In de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen of opmerkelijke resultaten hebben geboekt, sprak de redactie Food & Retail met Kris Boon (foto), werkzaam bij Sanoma als manager business development van het lead generation-cluster. Deze week lanceerde hij Yixx.nl, een e-commerce platform met horloges en sieraden.

1. Stel je zelf graag voor (functie, bedrijf, achtergrond) en wat is de aanleiding van dit interview?

Kris Boon, werkzaam bij Sanoma als manager business development van het lead generation-cluster. Onze assets in dit cluster helpen consumenten op weg naar een aankoop. Denk aan Startpagina, Kieskeurig.nl en Fashionchick. Na Leef.nl in de medische wereld, hebben we nu Yixx.nl gelanceerd. Yixx.nl is een e-commerce platform met horloges en sieraden.

2. OK, Yixx.nl, kun je meer vertellen over dit project?

Op Yixx.nl bieden we meer dan 7.000 sieraden en horloges aan, komend van meer dan 100 bekende merken, zoals Seiko, Michael Kors, Ti Sento en Guess. We streven ernaar het meest complete assortiment van Nederland aan te bieden. Hierbij focussen we ons op nieuwe collecties. Maar we hebben ook een ruime selectie aan wat oudere horloges en sieraden, die tegen gereduceerd tarief worden aangeboden.

Het unieke aan Yixx.nl is dat bezoekers bij het bestellen een van de 320 aangesloten juweliers kunnen kiezen als gratis ophaal- en servicepunt. Dat is handig, voor als consumenten bijvoorbeeld een bandje moeten laten verstellen of een batterij willen laten verwisselen. Door het grote aantal juweliers hebben we zo goed als landelijke dekking. Er is altijd wel een servicepunt bij je in de buurt te vinden.

3. Hebben jullie hiervoor nog samengewerkt met partners? Welke? Ging goed?

Yixx.nl is opgezet met onze partner Yizz. Zij hebben in relatief korte tijd maar liefst 320 juwelierssites gebouwd. Yixx.nl verzamelt de collectie van al deze juweliers. Sanoma is verantwoordelijk voor de marketing en optimalisatie van het platform.

Daarnaast zijn de juweliers en de leveranciers onze business partners. De juweliers omdat ze als ophaal- en servicepunt acteren, en omdat ze verdienen aan de orders die Yixx.nl doet. De leveranciers omdat ze de producten uiteindelijk aan de consument leveren en bovendien via Yixx.nl meer zichtbaarheid genereren voor hun merken.

Wij zijn tot nu toe erg tevreden met de samenwerking. Er wordt goed meegedacht en er is in de hele markt de wens om de transitie naar online goed te doorstaan.

4. Is de juweliers- en horlogemarkt een ingewikkelde, licht graag toe?

De markt is niet zozeer ingewikkeld, maar vooral erg boeiend. Juweliers zijn echte vakmensen en de merken hebben vaak een rijke geschiedenis.

De collecties zijn echter vrij uiteenlopend en het is als consument niet altijd makkelijk het juiste product snel te vinden. Het selectieproces dat offline juweliers zo goed beheersen, is online nog niet goed doorvertaald. Wij willen daar als Sanoma zijnde verandering in brengen, via Yixx.nl.

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

We zijn nog maar net begonnen, dus Yixx.nl zal vooral nog verder geoptimaliseerd moeten worden. De komende maanden gaat het ons om twee zaken. Enerzijds gaan we onze marketing optimaliseren en opschalen, bijvoorbeeld door ook een televisiecampagne te starten. Anderzijds willen we dat selectieproces aan de site gaan toevoegen, en willen we de juweliers nauwer betrekken bij onze activiteiten.

6. Nog ander nieuws over Yixx.nl te melden?

Nee. Behalve dat het momenteel natuurlijk een uitstekend moment is om even op de site te kijken en wat Kerstinkopen te doen ;-)

(PvWK)

www.Yixx.nl

Dit is het vijfde interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl











Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken