Mobiel betalen vooral onder 25 euro

Mobiel betalen vooral onder 25 euro
  • Food-en-retail
  • 3 feb 2014 @ 15:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KassabonInnovatie

Consumenten betalen voornamelijk met hun mobiel bij lage bedragen onder de 25 euro. De 'smart wallet' wordt vooral getrokken in grote supermarkten, warenhuizen en stationswinkels. Die conclusie trekken ING, ABN AMRO en Rabobank na de evaluatie van de pilot in Leiden met contactloos betalen. Zowel de consumenten als ondernemers zijn volgens de banken positief over mobiel betalen.

92 procent van alle transacties vonden plaats bij een bedrag onder de 25 euro. Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om dan contactloos te betalen. Tweederde van de deelnemende consumenten blijkt daarbij geen gebruik te maken van een pincode. 78 procent gaf aan mobiel betalen aan te raden aan anderen, meldt RetailNews. 'Ondernemers noemen snelheid als belangrijkste meerwaarde van contactloos betalen. Uit een onderzoek naar de transactiesnelheid blijkt een mobiele betaling zeven seconden (veertig procent) sneller te zijn dan een betaling met contant geld of een betaalpas. Daarnaast geven de ondernemers aan dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft, maar dat het eveneens technische problemen kan opleveren.' De Leidse proef ging volgens het vakblog in september vorig jaar van start. Circa duizend consumenten konden de afgelopen maanden bij 180 winkeliers en horecagelegenheden met hun mobiel betalen. Gemiddeld werden tweeduizend betalingen per week verricht, voor een bedrag van ongeveer twintigduizend euro.' De deelnemende banken hebben aangekondigd dit jaar de mogelijkheden tot contactloze betalingen verder uit te rollen.'
Vorige week was de Rabobank nog in het nieuws met de lancering van een eigen mobiele portemonnee. Naar verwachting neemt het veilige en praktische contactloze dokken per mobieltje de komende tijd een grote vlucht. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken