ING-privacy schendingplan is talk of the town

  • Food-en-retail
  • 12 mrt 2014 @ 12:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiekVerdienmodellenConsumenten

Natuurlijk, als Mark Zuckerberg zegt dat privacy niet meer bestaat, dan nemen we dat aan. Wil hij je mobiele nummer en je geeft het niet via Facebook, dan koopt hij zoals MT al voorspelde gewoon WhatsApp. Gaat iedereen naar Telegram, dan... dit kat en muisspel heeft ook zijn leuke kanten. Maar van een bank verwacht je dat toevertrouwde gegevens daar in veilige handen zijn. Tenzij, blijkt nu, die bank ING heet. Exit ING? Of is het een meesterzet van deze financiële retailer?

'Hoi Floortje, ING verkoopt geen betaalgegevens aan derden', 'Andrew, als je het niet wilt dan gebeurt het niet', 'Vincent, de keuze ligt bij klanten zelf. Als iemand niet wil worden zijn/haar gegevens niet door ons gebruikt'. Sinds half 8 in de ochtend nadat de bank in het FD en op MarketingTribune.nl het nieuws bekend maakte klantgegevens te gaan verkopen,  heeft ING alleen op Twitter al honderden berichten beantwoord van bezorgde klanten. De bank verwacht dit jaar te kunnen starten met een proef met enkele duizenden ING-klanten. Bij gebleken succes kan de dienst worden uitgebreid naar de 4,2 miljoen klanten die bij ING bankieren, zo zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars. ‘Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen’, zegt Hagenaars. Adverteerders staan volgens hem in de rij om mee te doen. De reacties van andere partijen en vakgenoten zijn intussen wat minder positief.

In strijd met privacy
De Consumentenbond zei gisteren in NRC dat het delen van de gegevens in strijd is met de privacywetgeving. En ook het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en Tweede Kamerleden waren sceptisch, meldt NRC. De krant brengt een mooie infographic waarop de plannen van ING zijn samengevat.


Van klapvee naar cashcow
'Dit is het laatste waar mensen op zitten te wachten', zegt Charles Huijskens, partner van adviesbureau HuijskensBickerton met als expertise crisis PR. ‘Ik vind dit het slechtste idee uit de bankenhoek sinds tijden. De toon die de heer Hagenaars aanslaat in het interview met het FD is aanmatigend.' Ex-reclamecreatief en nu bestseller-schrijver Kluun ziet toch ook wel kansen in het ING-plan: 'De koppeling van onze aankoopgedrag met ons bankrekeningnummer is goud waard. Je bankpas wordt dan in feite een big bonuscard, waaruit ieder bedrijf die er interesse in heeft -en er ING geld voor wil betalen, want voor niks gaat de zon op- kan putten. We waren ooit klapvee, nu zijn we cash cows.'

Voor iets hoort iets
Kluun snapt dat ING dit graag wil en hij snapt ook dat bedrijven daar geld voor over hebben. Maar voor iets hoort iets.  'Ik begrijp dat Adidas graag wil weten dat ik vorige week Nikes heb gekocht, en dat ze daarom op mijn Facebookpagina een aanbieding willen posten. Ik wil er als cash cow alleen zelf ook iets aan verdienen. Stel wettelijk verplicht dat voor iedere mailing, post, advertentie of aanbieding die ons op basis van gekochte Big Data in de maag wordt gesplitst, de consument ook 10 cent ontvangt. Een soort mentale verwijderingsbijdrage. ING rijk, wij rijk.'

Google-achtige injectie
Een Google-achtige injectie kan ING levenslust brengen. De opwinding over ING’s plannen om klantgegevens te benutten voor advertenties, is overtrokken, vindt Errol Keyner op Z24. De bank verdient juist een pluim voor ondernemerschap. Keyner is adjunct-directeur bij de Vereniging van Effectenbezitters.  Maar wat vindt u ervan? Meesterzet van de ING? Of de laatste stap op weg naar verlies van alle vertrouwen in het merk? Schrijf het hieronder.



Privacy-issues zijn behalve een bron van zorg ook een bron van vermaak, zoals deze Duitse viral toont.

















 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken